Officieel: Range Rover Sport SUV L461 (2022)In navolging van de imposante Range Rover komt Land Rover zoals verwacht met een nieuwe generatie Range Rover Sport.

Feest! Na een gloednieuwe Range Rover komt Land Rover eveneens met een nieuwe Range Rover Sport. Net zoals voordien is ook de derde generatie sterk gelieerd aan het topmodel, hetzij in een compactere vorm en met frissere looks. Kwestie van volmondig op een jeugdiger (en vrouwelijker?) publiek te mikken.

Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Sport zowel breder, langer als hoger. Desondanks er maar liefst zeven centimeter bijkomt in de lengte is hij niet meer leverbaar met zeven of vier zitplaatsen. Wel is er meer been- en kofferruimte voorhanden. Desingmatig vallen vooral de smalle koplampen vooraan en horizontale sierstrook plus lage kentekenplaathouder achteraan op. Uiteraard werd de personalisatiegids aangevuld met extra velgen (max 23”!), packs en koetswerkkleuren.

Binnenin wordt snel duidelijk dat Land Rover sterk inzette op digitalisering met een haarscherp dashboard (13,7”) en gigantisch Pivi Pro infotainmentsysteem (13,1”). Naast hedendaagse connectiviteit, over-the-air updates en bijhorende gadgets kan je ook terugvallen op handige rijhulp- en veiligheidssystemen. In vergelijking met de Range Rover staan de stoelen lager en de middentunnel hoger, tevens is het stuurwiel iets kleiner.

Nog meer luxe en comfort met de 22-voudig elektrisch verstelbare en koel/verwarmbare zetels met massagefunctie. Ook de lucht wordt stevig gefilterd en het op maat gemaakte Meridian Signature Sound System met 29 luidsprekers (!) zorgt voor een ultieme geluidsbelevenis. Inzake personalisatie is er nog veel meer mogelijk met diverse materialen, patronen, accenten en uitvoeringen (Dynamic, Autobiography en First Edition).

Range Rover Sport EV in de maak

Initieel zal de nieuwe Range Rover Sport enkel met zes- en achtcilinders beschikbaar zijn. Tegen 2024 moet daar normaal gezien een zuiver elektrische variant variant bijkomen. Tot dan moet je het doen met de D250, D300 en D350 zes-in-lijn dieselmotoren met 48V mild hybride ondersteuning. Daarbij geeft de numerieke hoeveelheid zowaar het aantal pk’s aan! Benzinerijders kunnen terecht bij de P400 (zes-in-lijn) en P530 (4.4-liter V8) terecht in afwachting van een nieuw Range Rover Sport SVR topmodel.

In afwachting van de Range Rover Sport EV zijn er wel twee plug-in hybride’s beschikbaar. Zowel de P400e als P510e hebben een 31,8 kWh accupack die zorgt voor een zuiver elektrische actieradius van 114 km (WLTP). Dit aan maximaal 140 km/u en met een fiscaal aantrekkelijke CO2 uitstoot van 18 g/km. Laden kan desgewenst met een snellader aan 50 kW.

De Britten spreken vol lof omtrent het “baanbrekend rijgedrag”, onder meer dankzij dynamische luchtvering, actieve schokdempers, vierwielbesturing, Dynamic Response Pro en elektronisch sperdifferentieel met Torque Vectoring by Braking. Wel schommelt het gewicht tussen de 2.300 kg en 2.730 kg…

De nieuwe Range Rover Sport is alreeds te bestellen bij de Belgische JLR verdelers mits er 95.000 euro beschikbaar is. De productie zal opnieuw in Solihull (Verenigd Koninkrijk) gebeuren.