Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)De Range Rover Sport P400e plug-in hybride (PHEV) combineert een zuinige inborst met de nodige luxe, praktisch gebruiksgemak en (hoogstaand) comfort.

De Range Rover Sport weet zich al sinds jaar en dag op te werpen als (bijna) perfecte allrounder. Zo komt de strakke Brit steevast met een hoogwaardige afwerking, dynamisch rijgedrag, riante binnenruimte en efficiënte (top)motoren, sinds kort mogen we daar ook een volwaardige plug-in hybride motorisatie bijrekenen. Niet enkel als goedmakertje voor de krachtige Range Rover Sport SVR maar vooral als dieselalternatief. Zo wil de Range Rover Sport P400e de prestaties leveren van de V6 benzinemotor in combinatie met het beperkte verbruik / CO2 uitstoot van een dieselmotor.

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

In een recent verleden stond er alreeds een Range Rover Sport Hybrid in de catalogus maar die combineerde elektrokracht met een V6 dieselmotor zonder stekkerhulp. De nieuwe Range Rover Sport P400e maakt gebruik van een 2.0-liter viercilinder benzinemotor (300 pk) en slimme elektromotor (116 pk) wat in optimale omstandigheden zorgt voor een totaal vermogen van 404 pk en 640 Nm. De 13,1 kWh batterijpack zit ingewerkt in de koffer wat daar om een praktische opoffering vraagt.

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

Volgens Land Rover is deze Range Rover Sport P400e in staat om maximaal 48 km ver te rijken in de zuiver elektrische modus, in de praktijk kwamen we niet verder dan 35 à 40 km. Met een toegankelijke EV knop kan je de P400e verplichten (indien de batterijlading het toelaat) om elektrisch te rijden wat aan te raden is voor stedelijke kilometers, met de SAVE knop (ietwat verborgen) kan je daarvoor energie opsparen. Opladen doe je aan een regulier 230V stopcontact in 7 uur, met een krachtigere snellader/laadpaal moet het sneller gaan.

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

Een SUV met riante buitenafmetingen en imposante offroadkwaliteiten als de Range Rover Sport P400e hoort niet direct thuis in de stad al haal je daar wel het meeste uit de moderne aandrijflijn. Zoals bij elke plug-in hybride ben je het jezelf verplicht om zoveel mogelijk op te laden waar mogelijk, dan kan het verbruik zakken tot surreële verbruikscijfers zoals 3,7 liter benzine per 100 km! Wanneer je verzaakt aan het gestekker – of frequent lange ritten maakt – sleur je een stevige batterijmassa mee wat logischerwijs een nefaste invloed heeft op het verbruik. Zo kom je tot een normverbruik van 10 liter per 100 km, ongeveer identiek aan de 3.0-liter dieselmotor. Al kan de P400e natuurlijk wel pronken met een aantrekkelijke CO2 uitstoot van slechts 71 g/km wat op fiscaal vlak gunstiger uitvalt.

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

Met 404 pk (en een volle batterij) bezit deze Range Rover Sport een stevig prestatiepotentieel, zo doe je slechts 6,7 seconden over de nul-naar-honderd sprint en is een topsnelheid van 220 km/u mogelijk. Een aanstekelijke soundtrack zoals bij de V6 of V8 motorisaties ontbreekt al draagt het wel bij tot een rustgevende gebruikservaring, zeker gezien de ogenblikkelijke beschikbaarheid van het elektrische vermogen!

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

Kiezen voor de plug-in hybride motorisatie heeft overigens geen invloed op het offroadpotentieel, zoals elke Range Rover Sport kan de P400e terugvallen op permanente vierwielaandrijving en de nodige hulpmiddelen op onverharde ondergrond. Dit dankzij het aangepaste Terrain Response systeem en vlekkeloze 8-traps automaat die rekening houden met het extra gewicht, mocht je dat willen kan je met de P400e zelfs emissieloos het terrein induiken! In de Dynamic rijmodi komt de Range Rover Sport dan weer behoorlijk scherp en stabiel voor de dag, met de nodige ruimte is er vervolgens veel mogelijk. Maar voor dergelijke dynamische avonturen zijn er misschien betere motorisaties voorhanden?

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

De visuele verschillen van deze plug-in hybride blijven beperkt tot een aangepaste neus met laadklep achter de grille, op vlak van personalisatie kan je ook zo ver gaan als je wil met diverse SE, HSE, HSE Dynamic of Autobiography Dynamic uitvoeringen, contrasterend dak, 20”/21” velgen, getinte ruiten, verlichting (optioneel laserlichten!) accenten, en koetswerkkleuren.

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)
Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

Binnenin krijg je een prachtig geheel met mooie materialen en een hoogstaande afwerkingsgraad, uiteraard opnieuw met diverse mogelijkheden. De stevige buitenafmetingen zorgen voor een riant ruimtegevoel binnenin, iets wat je eenvoudigweg nog kan versterken door te kiezen voor het optionele panoramisch glazen dak. De laatste jaren zagen we een wildgroei aan crossovers en SUV’s die allemaal met een hoge(re) zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom) pronken, de Range Rover Sport doet zowaar nog beter wat de imposante Brit een royaal karakter geeft. Mede te danken aan het ijzersterke merkimago.

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

Met drie mooie/haarscherpe beeldschermen (1x tellerpartij en 2x infotainment) maakt Range Rover (eindelijk!) de nodige progressie op digitaal/multimediaal vlak met moderne gadgets! Toch mag het allemaal nog wat vlotter/sneller want scrollen/swipen gaat te traag en de achteruitrijcamera zit met een nutteloze vertraging, Apple CarPlay en Android Auto is ook nergens te bespeuren! Het grote stuurwiel heeft twee aanraakgevoelige displays die afhankelijk van de bediening wisselen van inhoud, na een korte leerperiode ben je er snel met weg!

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

De vernieuwde Range Rover Sport kan de jouwe zijn vanaf 67.600 euro (2.0i Si4 300 pk), dieselen kan vanaf 70.200 euro (3.0 SDV6 249 pk). De Range Rover Sport P400e heeft een basisprijs van 89.500 euro en wanneer je vrij enthousiast door de optielijst gaat – zoals hier het geval was – loopt dat prijskaartje op tot 134.438 euro. Mocht je nog meer luxe, comfort en uitstraling zoeken kan bovendien terecht bij de Range Rover P400e (vanaf 122.000 euro) die dezelfde aandrijflijn deelt.

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

Binnen het segment van de premium plug-in hybride SUV’s komt de Range Rover Sport P400e uit tegen de Volvo XC90 T8 (390 pk, vanaf 82.750 euro), BMW X5 xDrive45e (394 pk, prijs momenteel onbekend), Audi Q7 e-tron (373 pk, vanaf 83.000 euro), Porsche Cayenne E-Hybrid (462 pk, vanaf 93.0000 euro) en toekomstige Mercedes GLE500e.

Conclusie
De opgefriste Range Rover Sport krijgt naast de nodige rijhulpmiddelen, moderne beeldschermen en nieuwe personalisatiemogelijkheden eindelijk een volwaardige plug-in hybride motorisatie mee die een perfecte aanvulling is op het ruime motorengamma. De P400e levert met maximaal 404 pk / 680 Nm een stevige brok vermogen in combinatie met een beperkte CO2 uitstoot, wanneer je steeds de stekker insteekt zal dat resulteren in een opmerkelijk laat verbruik! Veelrijders zijn vermoedelijk beter af met een dieselmotor gezien het beperkte elektrische rijbereik. Alle gekende kwaliteiten (uitstraling, rijdynamiek, terreinwaardigheid, luxe, binnenruimte of afwerkingsgraad) van de Range Rover Sport blijven hier perfect intact.

Overzicht:
+ Imposante vormgeving / ijzersterk (merk)imago
+ Praktisch / ruim
+ Hoogstaande afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Hoge zitpositie (gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Terreinwaardigheid
+ Comfortabel weggedrag
+ Fiscaal aantrekkelijk (71 g/km CO2)

+/- Zeer zuinig met frequent opladen

– Prijs/optiebeleid
– Ergonomie/reactiesnelheid infotainmentsysteem
– Stevig gewicht / riant formaat
– Beperkt EV rijbereik / lange laadtijd

Rijtest: Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...