De vierde generatie van de Mercedes GLE, het luxueuze werkpaard uit Stuttgart, net op tijd klaar voor het Autosalon van Parijs!

Na het (onverwachte?) succes van luxueuze SUV’s wist de Mercedes M / ML zich snel in de kijker te werken van de premium avonturier/meerwaardezoeker, sinds 1997 werden er meer dan 2 miljoen exemplaren geproduceerd! In 2015 zag de GLE benaming het levenslicht al ging het hier over de bestaande ML in een opgefriste vorm, de vierde generatie GLE is weldegelijk gloednieuw én beleeft zijn wereldpremière in Parijs. De productie zal plaatsvinden in Tuscaloosa (USA), begin 2019 verwachten we de eerste GLE’s in de showrooms.

Desondanks veelbelovende teasers blijft het design relatief zoals het is op de nieuwe grille en moderne lichtblokken rondom. De zachte vormgeving zorgt wel voor een bijzonder aerodynamisch geheel (lees: zuinig), gelukkig is de personalisatiecatalogus zodanig omvangrijk dat er heel wat mogelijk is.

Dankzij een langere wielbasis (+ 8cm) genieten alle inzittenden van veel ruimte in de Mercedes GLE, vanaf heden kan deze Duitse premiumbolide ook uitgerust worden met een derde zetelrij (voor de allerkleinsten). Met een laadvolume van 825 liter tot maximaal 2.055 liter komt deze GLE bijzonder praktisch voor de dag.

Het veelbelovende MBUX systeem werd gelanceerd in de nieuwe A-Klasse en is hier nu ook beschikbaar met twee enorme breedbeeld (haarscherpe!) schermen. Nieuw is de Interior Assist upgrade waarbij je diverse elementen kan bedienen met een eenvoudige handbeweging (zoals Gesture Controls van BMW). Het handige head-up display is groter, scherper en functioneler dan ooit.

De Mercedes GLE wordt initieel gelanceerd als GLE450 4MATIC, voorzien van de nieuwe 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor met 367 pk / 500 Nm (190 g/km CO2) die in bepaalde (korte) omstandigheden kan profiteren van het EQ Boost (22 pk / 250 Nm) systeem. Op termijn volgen er uiteraard ook efficiënte diesels en opnieuw een plug-in hybride versie net zoals het gekende AMG aanbod!

In wereldprimeur is de nieuwe GLE voorzien van het actieve E-Active Body Control onderstel op basis van het sterke 48V net. Dankzij dit systeem kan de veerkracht/demping van elk wiel apart geregeld worden waarmee knik- en duikbewegingen gecompenseerd worden en zo nog meer comfort te leveren. Nieuw is ook de Active Tailback Assist die volautomatisch een verkeersopstopping kan herkennen of zelfs analyseren/voorspellen via de slimme navigatie, tot 60 km/u kan hij dan weer mooi aanschuiven of zelfs een doorgang maken voor de hulpdiensten!