Rijtest: Land Rover Defender P400 Launch Edition (2020)Met respect voor het verleden heeft Land Rover de iconische Defender – na 70 jaar! – eindelijk volledig vernieuwd. Nog steeds voorzien van indrukwekkende offroadkwaliteiten maar nu een pak ruimer, comfortabeler en moderner!

Het jaartal 1948 bracht ons niet enkel de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, de Koreaanse Noord-Zuid opdeling en de oprichting van de Hells Angels “motorvrienden”, ook de allereerste Land Rover Defender werd dan voorgesteld op Amsterdam Motor Show. Doorheen de jaren bleef de (commerciële) interesse steevast aanwezig en werd de capabele maar ook spartaanse offroader/avonturier sporadisch opgefrist. Voor een opvolger was het anderzijds wachten tot 2020.

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

Met steeds strengere uitstootnormen en (hogere) consumentenverwachtingen inzake luxe/comfort kon Land Rover een tweede (!) generatie Defender niet langer uitstellen. Anderzijds kreeg hij doorheen zijn carrière een zodanig iconische status aangemeten dat een nieuweling niet alle liefhebbers ging kunnen overtuigen. Qua vormgeving lieten de designers zich toch inspireren door de typerende looks van weleer (hoekig, robuust, ronde koplampen …), hetzij in een modern jasje.

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

Hij mag er dan wat “schattiger” uitzien, het is en blijft een imposante verschijning. Zowel op de E40 als op de plaatselijke Delhaize parking, overal duiken er wel geïnteresseerde blikken op. Hou ook altijd rekening met de horizontaal openende kofferklep die de nodige ruimte vraagt, het reservewiel belemmert bovendien het zicht naar achteren. De natuurlijke habitat van een Defender blijft natuurlijk de ongerepte natuur, al denken studenten Rechten daar ongetwijfeld anders over.

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

In alle geuren en kleuren

Land Rover biedt de Defender momenteel aan in de 90 (korte versie) of 110 (lange versie) waarbij de numerieke waarde naar de lengte (in inch) verwijst. Commercieel gebruik kan met de Defender Hard Top en in de wandelgangen klinken de geruchten omtrent een langere 130 steeds luider. Allemaal staan ze op een nieuw aluminium platform met stalen subframes en een onafhankelijke ophanging. Personalisatie is er voorhanden inzake packs, velgen en koetswerkkleuren maar ook in talrijke accessoires. Gaande van extra bescherming, een winch haak, extra opbergvakken (aan de buitenkant!) of zelfs een daktent.

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

Dankzij het nieuwe platform is de nieuwe Defender significant groter dan voordien, in het geval van de 110 komt er 38 cm in de lengte en 22 cm in de breedte bij! Daardoor is er binnenin een zee van ruimte, dit zowel voor alle ledematen (lees: been, knie, arm en hoofd) als bagage (786 tot 1.826 liter). Wie wil kan zelfs twee extra zitplaatsen achterin krijgen en tot 3.500 kg slepen!

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

Ruimer, moderner en dus aangenamer

De hogere koetswerkbouw zorgt logischerwijs voor een hogere zitpositie en gemakkelijke instap of geklauter voor minder grote personen. Tezamen met de riante glaspartijen kan je ook terugvallen op een goede zichtbaarheid rondom. Met het betere offroadwerk in het achterhoofd koos Land Rover opnieuw voor solide/stevige materialen die bovendien perfect afwasbaar zijn. De kenmerkende klinknagels lijken eerder een leuke “historische” verwijzing naar vroeger dan écht functioneel.

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

Behalve de immense progressie qua (zit)comfort gaat de nieuwe Land Rover Defender er ook stevig op vooruit qua gadgets, connectiviteit en infotainment. Zo is er een 12,3” digitaal dashboard met allerhande weergavemogelijkheden, een digitale achteruitrijcamera (met een veel betere weergavehoek), draadloze gsmlader en een hightech 10″ Pivi Pro infotainmentsysteem. Dat laatste zit ook in andere recente Jaguar Land Rover producten en werkt veel beter/sneller dan voordien, uiteraard kan het overweg met Apple CarPlay / Android Auto, DAB radio, slimme navigatie, over-the-air updates …

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

Breed gamma aan motorisaties

Alle beschikbare motorisaties doen het met vierwielaandrijving (AWD) en de 8-traps automaat (ZF), behalve de benzine-instapper is er ook overal MHEV (mild hybrid) technologie aanwezig om het verbruik waar mogelijk te drukken. Heel kort waren er tweeliter viercilinder diesels beschikbaar, intussen zijn ze vervangen door een gloednieuwe drieliter zes-in-lijn. Dit als D200 (200 pk), D250 (250 pk) en D300 (300 pk). Een benzine-alternatief is er in de vorm van een P300 (300 pk) en P400 (400 pk), de 525 pk sterke Defender V8 werd reeds aangekondigd. Met de P400e plug-in hybride (404 pk en 74 g/km CO2 WLTP) is zelfs dé iconische Britse offroader geëlektrificeerd, wie had dat 10 jaar geleden kunnen denken!

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

Land Rover Defender P400

Voorin de testwagen lag de 3.0-liter zescilinder benzine die 400 pk / 550 Nm (255 g/km CO2) genereert. Desondanks het leeggewicht van 2.361 kg en aerodynamische efficiëntie van een zeecontainer zou een sprint naar 100 km/u maar 6,1 seconden vragen. Bij 191 km/u bereik je de topsnelheid. Grote geventileerde remschijven zorgen op hun beurt voor de nodige stopkracht. Al waren we vooral enthousiast om de 90 liter benzinetank die voor een werkbaar rijbereik (600+ km) zorgt! Dit desondanks het stevige verbruik van gemakkelijk 13 liter per 100 km.

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

De tijd dat zelfs korte ritten in een Defender garant stonden voor arm-, oor- en rugpijn is met de generatiewissel voorgoed verleden tijd. Een soepel stuurgevoel, degelijke geluidsisolatie, stabiel weggedrag en comfortabele zetels versterken het “glamping” gevoel (luxueus kamperen), op kwalitatief asfalt leent deze stoere Brit zich zelfs voor een familiale roadtrip. En daar hoort moderne rijhulp/veiligheid bij zoals adaptieve cruise control, rijbaanassistentie, noodremhulp, verkeersbordenherkenning, automatische grootlichten, keyless entry/start, hoogwaardig Meridian Sound System

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

King of the Jungle!

Toch verloochent de Defender zijn roots niet en schittert hij – zoals altijd al het geval was – op onverharde ondergrond. Maar om al zijn talenten te kunnen tonen moet je waarschijnlijk het stedelijke Vlaanderen verlaten. Specialisten zullen snel overweg kunnen met de offroadhulpmiddelen zoals het vergrendelbaar midden/achterdifferentieel, instelbare luchtvering, afhaalhulp en een grote aan/afloophoek. Water tot 90 cm hoog vormt zelfs geen enkel probleem!

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

Nog indrukwekkender (voor de Instagram/TikTok generatie?) is de Clearsight Ground View die je “door” de motorkap laat kijken door te spelen/toveren met camerabeelden! Dit om een goed zicht te krijgen op wat er onderaan aan het gebeuren is, iets wat (blijkbaar) handig kan zijn tijdens het betere 4×4 werk. Je kan ook gewoon op het getalenteerde Terrain Response systeem vertrouwen dat je zonder kleerscheuren tot op de (bij voorkeur desolate) eindbestemming brengt.

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

Vanaf 53.600 euro

De nieuwe Land Rover Defender 90 start in België aan 53.600 euro, voor de vijfdeurs Defender 110 moet je minstens 56.800 euro op tafel leggen. Met wat meer budget komen ook de Defender X-Dynamic en Defender X modellen (met meer uitrusting) binnen bereik, erna mag je kiezen tussen de basisversie, S, SE en HSE uitrustingsniveau’s, een motorisatie en talrijke opties, packs en personalisatie. Onze testwagen, een P400 First Edition die de productiestart in de fabriek van Nitra (Slowakije) hielp versnellen, was uiteindelijk 87.000 euro waard (waarvan 10.000 euro aan extra’s). De P400e PHEV is er enkel als “110” en kost minstens 76.200 euro.

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

In dit uitgesproken segment van luxueuze doch capabele offroaders werd niet enkel de Land Rover Defender volledig vernieuwd, ook de Jeep Wrangler en Mercedes G-Klasse zitten in ’t nieuw. Een Toyota Land Cruiser zou ook zeker op onze shortlist staan. De Suzuki Jimny valt desondanks zijn kwaliteiten hier logischerwijs af. Dankzij de vooral luxueuzere (her)oriëntatie komt de nieuwe Defender wel duidelijk in het vaarwater van bijna het volledige Land Rover (Range Rover) gamma…

Conclusie

Te herkenbaar, te comfortabel, te modern en te luxueus. Dat was de kritiek die de nieuwe Land Rover Defender te verduren kreeg, grotendeels van hondstrouwe klanten die – gedurende bijna 70 jaar – maar al te goed de gebreken (charme?) van zijn voorganger kenden. Al kunnen we dat gerust als “luxeproblemen” kwalificeren want de nieuwe Defender is nog steeds een ijzersterke terreinridder, rasechte avonturier en praktische metgezel. Hetzij nu met moderne technologie, rijhulp en connectiviteit. En zelfs als fiscaal aantrekkelijke P400e plug-in hybride voor wie wil! Al kan het riante formaat voor de nodige parkeerstress zorgen. Al heb je daar in de ongerepte natuur geen last van, niet toevallig de omgeving waar deze Defender zijn ware talent(en) kan tonen.

Overzicht:
+ King of the (off)road
+ Iconisch imago
+ Hightech/strak interieurdesign
+ Avonturier
+ Zéér praktisch en ruim
+ Aangenaam prestatiepotentieel
+ Comfort
+ Veiligheid, connectiviteit, gadgets en rijhulpmiddelen

? Te modern/hightech/comfortabel

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte meerwaarde reservewiel achterop (in Vlaanderen)
– Kolossale buitenafmetingen
– Interne concurrentie

Rijtest: Land Rover Defender P400 First Edition (2020)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie landrover.be!

Met dank aan C-Food Meersschaut – Lochristi.