Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)Kleurrijke crossovers en SUV’s schieten als paddestoelen uit de grond maar voor het serieuze(re) offroadwerk vertrouw je toch best op specialisten zoals de nieuwe Jeep Wrangler!

De stevige Europese liefde voor de SUV koetswerkvorm (in al zijn mogelijke gedaantes) is (deels) te verklaren gezien de stoere looks, gemakkelijke(re) instap, goede zichtbaarheid rondom en ruim interieur. Maar de meesten zullen niet bijster ver geraken wanneer je ruwe ondergrond opzoekt, wie echt diep in het bos/veld/duinen/natuur wil duiken kiest best voor een échte terreinridder zoals een G-Klasse, Defender, Jimny of de Wrangler.


Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

De vierde generatie Jeep Wrangler (codenaam: JL) maakte begin 2019 zijn opwachting in België op het Autosalon van Brussel. Daar konden de vele enthousiastelingen/liefhebbers de nieuwe vormgeving (oa LED lichtblokken) gaan aanschouwen maar met de zevendelige grille, riante bumpers, uitstekende spatborden en vooral de hoekige vormen blijft de nieuweling visueel zeer nauw verbonden met zijn voorganger. Afgezien van de riante buitenafmetingen waren omstaanders steevast enthousiast wanneer de nieuwe (sympathieke?) Wrangler in het straatbeeld verscheen.

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

Opnieuw is er keuze tussen een korte tweedeurs Wrangler en langere vierdeurs Wrangler Unlimited koetswerkversie in diverse uitvoeringen (Sport, Sahara, Night Eagle en diehard Rubicon offroader). Mits wat gepuzzel kan je er ook een open (cabrio) versie van maken, de dak/deurpanelen haal je er namelijk eenvoudigweg af. Daarnaast wachten we ook nog steeds op de Europese introductie van de Wrangler pick-up die als Gladiator door het leven zal gaan.

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

Personalisatie is hier minder van belang dan pakweg bij een Renegade, de kans is reëel dat de Wrangler binnen de kortste keren onder het zand/modder/slijk/sneeuw zit. Toch voorziet Jeep de nodige mogelijkheden met 17” tot 19” velgen, stickers, extra capabele terreinbanden en bijzonder kleurrijke (geel, oranje, rood, appelblauwzeegroen, …) koetswerkkleuren naast de klassieke grijze/zwarte tinten!

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

Aan de buitenzijde oogt de nieuwe Jeep Wrangler zeer herkenbaar, binnenin kom je terecht in een hedendaagser/functioneler geheel dat bovendien volledig afwasbaar is. De riante zetels, diverse opbergvakken en stuurwiel met handige functietoetsen bieden het nodige comfort/gebruiksgemak terwijl het vlotwerkende 8,4” UConnect infotainmentsysteem véél moderner is dan het laat uitschijnen met zijn simplistische weergave. En dankzij de Apple CarPlay / Android Auto integratie kan je volledig op je slimme telefoon vertrouwen.

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

De hoge koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijke instap (toch als je groot genoeg bent) en een perfect overzicht rondom, aan binnenruimte voor/achteraan ook geen gebrek. De koffer omvat 548 liter (maximaal 1.059 liter) bagageruimte, de achterklep opent wel steeds in de lengte wat vrij onpraktisch is in compacte/stedelijke parkeerplekken. Over parkeren gesproken, de Jeep Wrangler is een pak groter dan hij laat uitschijnen én het reservewiel achterop fnuikt ietwat het zicht naar achteren. Gelukkig is er een achteruitrijcamera!

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

De legendarische 3.6-liter V6 Pentastar benzinemotor heeft de Europese generatiewissel (logischerwijs) niet overleefd, de nieuwe Jeep Wrangler is hier te verkrijgen met een 2.2-liter viercilinder turbodiesel (200 pk) en 2.0-liter viercilinder turbobenzine (272 pk). Vierwielaandrijving is uiteraard standaard net zoals de nieuwe 8-traps automaat. Later mogen we hier nog een milieuvriendelijke(re) plug-in hybride verwachten.

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

De tweeliter benzinemotor zagen we eerder in de Giulia Veloce, in de Jeep Wrangler is hij goed voor 272 pk / 400 Nm (260 g/km CO2 WLTP). Vanuit stilstand heb je 7,6 seconden nodig om tot 100 km/u te accelereren, bij 180 km/u bereik je de topsnelheid. Reken hierbij op een praktijkverbruik van (gemakkelijk) 10 liter benzine per 100 km, een grote brandstoftank van 81 liter creëert een riant rijbereik.

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

In tegenstelling tot de vorige Wrangler is de nieuweling zeer aangenaam te rijden op geasfalteerde wegen dankzij de vlotte automaat, moderne rijhulp en verfijnde ophanging. Het stuurgevoel is zeer los/licht wat enige gewenning vraagt, zeker aan 120 km/u op de snelweg. De benzinemotor laat zich op dergelijke snelheden én onder belasting goed horen, al is zo’n ruige/rauwe soundtrack ongetwijfeld een deel van het karaktervolle geheel. De Wrangler zet 2.037 kg op de weegschaal maar de remmen doen hun taak uitstekend.

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

Leuk dat de nieuwe Wrangler nu ook dagdagelijks te genieten/gebruiken is, toch vertoeft deze stoere Amerikaan het liefst in het bos, modder, woestijn, duinen, sneeuw of dergelijke. Daarvoor schakel je best de vierwielaandrijving in met een tweede (kleine) schakelpook. Vervolgens is “moeiteloos” de beste omschrijving hoe deze Jeep Wrangler zich uit elke (extreme) situatie/ondergrond kan redden, het losse stuurgevoel komt hier ook perfect van pas.

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

De Wrangler is zodanig capabel dat het zelfs verslavend wordt, zo grijp je – zeker in het stedelijke Vlaanderen – elke kans aan om door die modderpoel, bosstrook of diepe berm te rijden. De meer ervaren offroaders kunnen in de boordcomputer terecht voor allerhande interessante rijparameters, voor in écht penibele situaties is er een “low gearing” (4L) modus beschikbaar en optioneel sperdifferentieel achteraan.

In de NCAP crashtest scoorde deze Jeep Wrangler slechts één ster (op vijf) wat deels te verklaren is wegens het ontbreken van een noodremsysteem en/of Lane Keeping Assist. Wel zijn er vier airbags voorhanden naast Hill Start Control, Forward Collision Warning Plus, Trailer Sway Control, adaptieve cruise control, detectie dwarsverkeer achteraan en dodehoekdetectie.

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

De nieuwe Jeep Wrangler kan de jouwe zijn vanaf respectievelijk 47.000 euro (Wrangler) of 50.750 euro (Wrangler Unlimited). Vervolgens mag je een een uitvoering én motorisatie kiezen, in het geval van de geteste Wrangler Unlimited Sahara 2.0i werd dat 57.450 euro. Tezamen met de metaalkleur, lederen zetelbekleding, Safety Pack en Sky One-Touch Power Soft Top cabriodak tikte de eindafrekening uiteindelijk af op 65.350 euro.

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

Met een dergelijk budget kan je bij véél goedkopere of beter afgewerkte/uitgeruste SUV’s terecht al heeft Jeep daarvoor de Compass en Cherokee in de catalogus staan. De Wrangler is een avonturier pur sang en moet inzake offroadkwaliteiten enkel en alleen maar rekening houden met de eerdergenoemde Mercedes G-Klasse (vanaf 103.576 euro), Land Rover Defender (vanaf 50.800 euro) en Suzuki Jimny (vanaf 20.000 euro maar moeilijk te verkrijgen). Elk serveren ze hun avontuurlijke cocktail bovendien op een eigen/karaktervolle manier. De Ford Ranger (Raptor) en Toyota Hilux zijn natuurlijk ook behoorlijk avontuurlijk/onverwoestbaar/capabel maar die behoren tot een andere klasse.

Conclusie
De nieuwe Jeep Wrangler mag dan nog sterk op zijn voorgangers lijken, onderhuids ging deze diehard offroader (met een sympathiek karakter) er serieus op vooruit. Ondermeer dankzij de nieuwe benzinemotor, 8-traps automaat, verfijnde ophanging en diverse gadgets is hij aangenamer/praktischer op verharde ondergrond, desgewenst – wanneer de temperaturen het toch toelaten – kan dat zelfs in (semi) cabrio vorm! Al blijft de grootste lokgroep van deze Jeep Wrangler die van het ongerept avontuur in het bos, op het strand, in de woestijn of in het eerdergenoemde oerwoud waar hij zijn ware talenten kan tonen. The perfect (wo)man for the job!

Overzicht:
+ King of the Road
+ IJzersterk imago
+ Offroadcapaciteiten
+ Comfort
+ Vlotte prestaties / aangename automaat
+ Remkracht
+ Ruim interieur
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom)
+ Rijkelijke (basis)uitrusting
+ Grote brandstoftank (81 liter, zorgt voor groot rijbereik!)

+/- Luidruchtige maar karakteristieke motorklank

– Stevige prijs
– Verbruik
– Licht stuurgevoel
– Onpraktische kofferklep

Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.0i Sahara 272 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem