Officieel: Jeep Avenger SUV EV crossover 156 pk (2022)Met de Avenger crossover heeft Jeep nu ook een volledig elektrische model in de aanbieding. Dit specifiek voor de Europese consument!

Terwijl ze in Amerika maar geen genoeg krijgen van de Wagoneer, Wrangler en Grand Cherokee … zijn het vooral de compacte Jeep modellen zoals de Rengade en Compass die het hier goed doen. Vanop het Autosalon van Parijs krijgen we daar nu de Avenger bij. Een SUV B (lees: compacte crossover) met zowaar een 100% elektrische aandrijflijn! Specifiek voor de Europese markt ontworpen en dit relatief snel dankzij de innige banden doorheen de grote Stellantis familie (lees: PSA basis). De Avenger is ook de allereerste EV van de befaamde Amerikaanse autobouwer die zich de voorbije decennia als onverwoestbaar en robuust positioneerde. Tegen 2025 moeten er maar liefst vier EV’s pronken in de Jeep catalogus.

Met 4,08 meter in de lengte is de Avenger EV SUV iets korter (16 cm) dan de eerdergenoemde Renegade bestseller. Toch moet er binnenin “meer dan voldoende” ruimte zijn voor een dergelijke stadswagen. In de (brede) koffer past er alvast 380 liter bagage.

Naast een digitaal instrumentarium (7” of 10,25”) prijkt er centraal een 10,25” Uconnect infotainmentsysteem met moderne functionaliteit. Denk aan handige spraakcommando’s, real-time navigatie, Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning en over-the-air updates. Ook adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, noodremhulp, verkeersbordenherkenning, parkeerhulp en dergelijke zijn van de partij.

Jeep Avenger is 156 pk sterk en geraakt 400 km ver

De Jeep Avenger heeft een 156 pk / 260 Nm sterke elektromotor op de vooras. Prestatiecijfers werden nog niet gespecificeerd maar reken op een 0-100 sprint in 8 seconden en topsnelheid van ongeveer 200 km/u.

De lithium-ionbatterij van 54 kWh zorgt voor een actieradius van 400 km (WLTP). Wie binnen de stadsmuren blijft zou zelfs 550 km ver geraken aldus Jeep! Laden kan aan maximaal 11 kW (AC) of 100 kW (DC). In het beste geval moet je maar 25 minuten aan de snellader voor een volle batterij (80% SOC)!

Ondanks de aanwezige voorwielaandrijving benadrukt Jeep de avontuurlijke inborst van de Avenger. Daarvoor is hij standaard uitgerust met Hill Descent Control en de Selec Terrain rijmodi (Normal, Eco, Sport, Snow, Mud en Sand).

Tegen de jaarwisseling verwachten we de Europese intrede van de Jeep Avenger. Uiteraard is er een exclusieve First Edition voorhanden met aangedikte basisuitrusting. Een Belgische vanafprijs werd nog niet vrijgegeven.