Rijtest: Jeep Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler Exterieur Header
Na een klein half jaar in de VS gewoond te hebben, is het ongetwijfeld een stevige dosis nostalgie die me ertoe aanzet de Jeep Wrangler te testen bij aankomst in België.

Geen logische keuze als je weet dat het enige rijmateriaal dat ik daar onder m’n rechtervoet heb gekregen bestaat uit een V6-motor met zogezegd 300 pk en een nul-naar-honderd-tijd die aanvoelt alsof hij in minuten kan worden uitgedrukt. Als autoliefhebber teruggrijpen naar wat degelijker Europees materiaal ligt dus meer voor de hand, maar ondanks alles besloot ondergetekende toch aan z’n collega-autoliefhebbers te vragen om een Jeep Wrangler op het menu te zetten. Ik had er eerder al een testweek mee doorgebracht waarna ik besloot dat de Wrangler ook kleine kantjes heeft. Maar het mag duidelijk zijn dat zijn charme me bijgebleven is.

Jeep Wrangler

Jeep Wrangler

Mijn tevredenheid was groot toen bleek dat ik een week lang de Rubicon versie van de Wrangler voor mijn deur mocht parkeren. Want zo’n Wrangler, die moet off-road opties hebben. Helemaal kaal lijkt deze “oudstrijder sinds 1941” nergens op. Maar met zwarte 17″ velgen voorzien van gigantische off-road banden, een zwarte grille en off-road motorkap lijkt de Wrangler niet alleen klaar voor het zwaardere werk, maar is hij het ook. Tijd dus om het geasfalteerd wegdek te verlaten en wat onverharde smurrie op te zoeken. Erdoor ploeteren is een koud kunstje voor de terreinbanden van de Wrangler. Zelfs wanneer grip op een glad terrein volledig onbestaand lijkt, weet de Wrangler toch pak op de ondergrond te krijgen. De onderbouw van de Wrangler is op zich al voldoende om vooruit te komen in het platteland, maar daarnaast kan de Wrangler nog enkele andere truukjes uit z’n mouw schudden. De anti-rol bar die voor een goede wegligging zorgen op asfalt, kan bij lage snelheden ontkoppeld worden, waardoor de voorste wielen meer speelruimte hebben en ongeveer elke soort heuvel een eitje wordt voor deze Amerikaan. Doe daar nog een versnellingsbak met lage verhoudingen bij en je weet dat je met deze Wrangler ongeveer overal kan geraken.

Jeep Wrangler

Jeep Wrangler                   Jeep Wrangler

Het is natuurlijk niet omdat je met de Wrangler overal kan geraken, dat je dat effectief ook zal willen doen. In de VS zag ik vaak Wranglers in het stadscentrum rijden, wat daar behoorlijk normaal is. In vergelijking met de doorsnee pick-up is de Wrangler naar Amerikaanse normen een compacte wagen. Bovendien zijn er in elke rijrichting ongeveer 3 rijvakken, worden grote steden vaak ingedeeld in een dambordpatroon en beschikt elke zichzelf respecterende winkelketen over een drive-in. Niet alleen fastfoodketens bedienen je op je wenken in de bestuurderszetel, ook banken doen daar bijvoorbeeld aan mee. Parkeerplaatsen zijn bovendien voldoende ruim om frequenteerders van de zonet vermelde fastfoodketens comfortabel uit te laten stappen. De Wrangler past dus in steden aan de andere kant van de oceaan. In onze contreien doet de Wrangler denken aan Goliath in vergelijking met een Porsche Cayenne of Mercedes ML en zijn steden een stuk charmanter (of minder efficiënt zo je wil). Een 12 liter drinkende dieselmotor die bumpers heeft waar je een kleine BBQ op kan organiseren hoort bij ons dus niet thuis in een stad waar ondergrondse parkeerplaatsen nauwer zitten dan het kleed van een 50-jarige vrouw die haar trouwjurk nog eens wil passen. De Wrangler komt pas tot zijn recht als je hem op grote, brede banen gebruikt en misschien zelfs nog meer wanneer je de baan volledig verlaat.

Jeep Wrangler

Jeep Wrangler                   Jeep Wrangler

Onder de motorkap ligt een 2.8 liter grote dieselmotor met 200 pk, maar nog belangrijker is het koppel dat met z’n 460 Nm’s de vier wielen van voldoende trekkracht voorziet. Voldoende trekkracht, maar ook een stevige dorst, die na een ritje off-roaden en stadsverkeer rond 12 liter per 100 km lag. Vreemd genoeg ging daar op de snelweg zelfs geen litertje van. De kracht gaat via een vijftraps automaat naar alle vier de wielen. Het is ook mogelijk om enkel de voorste wielen aan te drijven, om wat diesel te besparen, al wordt de Wrangler uiteraard nooit zuinig. De eerste versnelling is relatief kort, waardoor de Wrangler ogenschijnlijk snel uit z’n startblokken komt. De aandrijflijn is voldoende vlot om aangenaam te rijden en in te halen. We verwachtten op de baan niet direct wonderen van deze off-roader, maar toch zijn hernemingen voldoende vlot om comfortabel in te halen. In zijn natuurlijke habitat blinkt de aandrijving dan weer uit door een enorme trekkracht.

Jeep Wrangler

Jeep Wrangler Exterieur 11                  Jeep Wrangler

Het Rubicon-livrei zorgt niet enkel voor uiterlijk vertoon, maar leukt ook de middenconsole op met een multimediasysteem en zorgt voor een rode lap leder over de stoelen. Daarmee positioneert de Wrangler zich qua afwerking mooi tussen die twee andere oudstrijders: de Land Rover Defender (gelijkaardig geprijsd, zeer basic interieur) en de Mercedes G-Klasse (veel duurder, met hoogstaand interieur). Waar de Wrangler zich weet te onderscheiden van de Defender en de G-Wagon, is zijn flexibiliteit. Want daar waar je bij de andere twee moet kiezen tussen een cabrio of hard top, krijg je bij de Wrangler alles in één. Dankzij de dynamische panelen kan je de achterkant van de wagen eraf halen, het dak verwijderen en zelfs de deuren overboord gooien.

Jeep Wrangler

Jeep Wrangler                   Jeep Wrangler

Qua rijgedrag kan de Wrangler zich ook aardig meten met de Defender en de G-Wagon. Een quasi verticale voorruit en hoge wegligging zorgen enerzijds voor een mooi overzicht op de weg, maar anderzijds voor behoorlijk wat windgeluiden op de snelweg en een onzeker weggedrag in de bocht. Het stuur voelt op de weg soms wat vaag aan rond het midden, maar off-road is het lichte stuur dan wel weer interessant om correcties uit te voeren. Deze driedeurs variant van de Wrangler voelt behoorlijk wendbaar aan. Wie voor drie deuren kiest, moet weten dat de instap naar achteren behoorlijk moeilijk is. De vijfdeurs is een stuk praktischer, maar moet aan wendbaarheid inboeten en is uiteraard wat prijziger.

Jeep Wrangler

Als autoliefhebber zoek ik vaak op tweedehands websites naar het koopje van de eeuw. In het geval van de Wrangler is dat geen sinecure. Goed nieuws dus voor de kopers van een fonkelnieuw exemplaar, aangezien de Wrangler zijn waarde aardig behoudt. Voor iets meer dan €30.000 staat er een basisversie op je weiland geparkeerd, voor de Rubicon versie moet je daar €10.000 bijtellen. Minder goed nieuws voor mezelf, aangezien er niet snel een betaalbaar tweedehandsmodel op m’n oprit zal staan. Maar aan de andere kant, op een oprit heeft de Wrangler niet veel te zoeken…

Conclusie

De Jeep Wrangler verklaart perfect waarom het woord “Jeep” een metonymie is geworden voor stevige 4×4’s. De Wrangler is de essentie van het off-road rijden, maar beschikt tegelijkertijd over hedendaagse luxe als zetelverwarming, een GPS en cruise control. Het geheel blijft wat ruw aanvoelen en je voelt duidelijk dat de Wrangler veel sporen van een roemrijk verleden meedraagt, maar daar zit ‘m net de charme in.

Overzicht

+ Off-road weggedrag
+ Tijdloos
+ Hedendaagse opties

– Verbruik

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

3 reacties op "Rijtest: Jeep Wrangler Rubicon"

  1. Wolf 03-02-2015 om 20:24

    Leuk dat de Wrangler ook een kans krijgt om zich te bewijzen in een test. Hoe zit het met het (geluids) comfort op de snelweg? Meer naar overdekte motorfiets of meer richting bv een hedendaagse auto?

    • BNNY 03-02-2015 om 20:30

      Ikzelf had de kans om er driemaal Gent-Brussel mee te doen en het valt best wel goed mee .. met het volume voldoende luid! Indien de wind wat verkeerd zit is het ietwat storend, anders ben je er na enkele kilometers al aan gewend. Met de achterbank gezellig keuvelen zit er wel niet in 😉

Reageer

Reactie aan het plaatsen...