Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue (2019)Leuk zo’n schattige crossover maar voor het échte offroad werk opteer je toch beter voor iets anders. De bijzonder capabele Ford Ranger Raptor bijvoorbeeld!

Daar waar het in Amerika voor Ford voornamelijk rond de F150 draait houden we het in Europa iets bescheidener met de Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, toekomstige Puma, Kuga en (in minder mate) de Edge. Goed voor maar liefst 25% van de Europese verkoop waardoor het riante SUV gamma plotsklaps een pak logischer wordt.


Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)

Daarnaast is er ook nog de Ranger, heerser in het pick-up segment waarvan de blitse Raptor uitvoering voor het eerst de oversteek maakt. Niet met een V6 EcoBoost zoals in de States maar met een efficiënte tweeliter diesel om het verkooppotentieel toch een kans te geven. De Ranger Raptor profileert zich als een volbloed woestijnracer, extreme lifestyle offroader en het perfecte uithangbord van het Ford Performance gamma dat voordien uit de Ford GT, Fiesta ST, Focus ST en Mustang bestond.

Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)

Wanneer je voor het eerst oog-in-oog met de Ford Ranger Raptor staat zal je even moeten slikken. Zo is hij kolossaal groot en oogt hij bijzonder bruut wegens de agressieve grille (à la F150 Raptor), extra bodembescherming, indrukwekkende bodemvrijheid (28,3 cm wat 5 cm meer is dan bij een reguliere Ranger) en 17” Goodrich terreinbanden. In de kleurboek staan er vijf mogelijkheden (blauw, rood, zwart, wit en grijs) waarvan het Performance Blue onze voorkeur (én testwagen) draagt, al dan niet in combinatie met grijze accenten/stickers.

Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)

De Ranger Raptor is enkel te verkrijgen als Double Cab waardoor er achterin een volwaardige achterbank zit, om plaats te nemen moet je wel wat klauteren. Tevens krijg je lichtgewicht schakellepels, sportstuur met rechtuitstandmarkering en lederen/suede zetels met blauwe contrasterende stiknaden. Op vlak van connectiviteit kan je terugvallen op het moderne 8” SYNC3 infotainmentsysteem met Apple CarPlay / Android Auto integratie. Naast de (afgesloten) laadbak kan de Ranger Raptor ook nog eens 2.500 kg trekken, dat is wel 1.000 kg minder als een gewone Ranger.

Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)

Onder de (imposante) motorkap ligt een 2.0-liter EcoBlue viercilinder biturbo dieselmotor met 231 pk / 500 Nm (233 g/km CO2), gekoppeld aan de 10-traps automaat. De 0-100 km/u sprint duurt hiermee 10,5 seconden en bij 170 km/u zit op je de topsnelheid. Theoretisch zou 8,9 liter diesel volstaan al reken je daar best enkele liters bij, met het betere terreinwerk achter de kiezen kwamen wij uit op 13 liter! Gelukkig is er een riante brandstoftank van 80 liter aanwezig waardoor je toch een werkbaar rijbereik krijgt.

Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)

Op de snelweg of in de stad vraagt het formaat van de Ford Ranger Raptor logischerwijs enige gewaarwording, de achteruitrijcamera zorgt al voor (iets) minder parkeerstress. De aangepaste FOX schokdempers zorgen op hun beurt voor het nodige comfort waardoor de dagdagelijkse bruikbaarheid van de Ranger Raptor toeneemt, door voor achterwielaandrijving (2H) te kiezen kan je het verbruik ook al wat temperen. De verkeersbordenherkenning is handig om de maximum snelheid te verifiëren, jammer genoeg werkt het systeem niet 100%. Zo “mochten” we plotsklaps maar 30 km/u op de E40, met alle auditieve waarschuwingen tot gevolg.

Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)

Hoe – relatief gezien – goed de Ranger Raptor zich ook wist te gedragen op het asfalt, deze badass offroader is gemaakt om te presteren op onverharde ondergrond. Daarvoor krijgt hij maar liefst zes rijprogramma’s (Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock en Baja) mee met specifieke afstellingen voor uiteenlopende omstandigheden. Baja verwijst naar de Mexicaanse Baja California, een van de meest slopende/prestigieuze offroadwedstrijden ter wereld. Met een riante oprijhoek, overschrijdingshoek en afrijhoek kan hij vermoedelijk alles aan, ook water mag geen probleem vormen met de doorwaarddiepte van 85 cm! In dergelijke situaties kan je beroep doen op Hill Start Assist, Hill Descent Control, Trailer Sway Control en Roll Stability Control, voor de rustige(re) momenten is er eveneens cruise control aanwezig.

Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)

Tijdens een stevige testsessie in een Waalse zandgroeve waren we verbluft hoe eenvoudig – en opmerkelijk comfortabel – de Ford Ranger Raptor zich in door allerlei extreme en uitdagende situaties wist te sleuren. Dit dankzij een uniek (en ijzersterk) chassis dat geoptimaliseerd werd door Ford Performance voor offroaden tegen hoge snelheid. De aangepaste remmen, stuurinrichting, slimme vierwielaandrijving plus de eerder genoemde FOX ophanging en Goodrich banden verdienen uiteraard ook een deel van de lofzang.

Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)

Voor 34.400 euro (btw inclusief) heb je al een Ford Ranger (2.0 EcoBlue 170 pk MAN Super Cabine) maar voor de Ranger Raptor moet je minimaal 58.352 euro op tafel leggen. Dat is dan wel direct full option, enkel voor de metaalkleur en de stoere striping dien je nogmaals de geldbeugel boven te halen.

Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)

De concurrentie mag dan nog minder extreem voor de dag komen, ook een Mercedes X-Klasse, Volkswagen Amarok en Toyota Hilux weten stevige offroadkwaliteiten te combineren met enige luxe. Idem dito voor de Mercedes G-Klasse en Jeep Wrangler al doen zij het in een andere koetswerkvorm. Tevens mogen we de Isuzu D-Max, Nissan Navara en Renault Alaskan pick-ups niet vergeten.

Conclusie
In Amerika zijn ze op vlak van high performance pick-ups heel wat gewoon, in Europa heeft Ford het rijk voor zich alleen met de Ranger Raptor. Al is de high performance term misschien ietwat overroepen voor een viercilinder diesel die meer dan 10 seconden nodig heeft om 100 km/u te halen… De Ford Ranger Raptor combineert wel de nodige luxe en comfort met extreme offroadkwaliteiten én een brutale vormgeving. Desondanks de vele kwaliteiten en de royale basisuitrusting vraagt de blitse Raptor om het nodige budget voor aankoop én tankbeurten, voor de modale pick-up consument zal de reguliere Ranger vermoedelijk volstaan. Tenzij je natuurlijk – op een comfortabele wijze – Parijs-Dakar wil rijden natuurlijk, uiteraard mét het obligatoire MAKE AMERICA GREAT AGAIN petje.

Overzicht:
+ King of the road
+ Stoere looks
+ Hoge zitpositie (= perfecte zichtbaarheid rondom)
+ Terreinkwaliteiten
+ Comfort
+ Moderne rijhulpmiddelen, gadgets, connectiviteit, …

+/- Full option uitrusting, wel niet goedkoop

– Reusachtig formaat
– Verbruik
– Beperkt trekvermogen (2,5 ton ipv 3,5 ton)
– Werking verkeersbordenherkenning

Rijtest: Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue 231 pk pick-up (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem