Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)De opgefriste Jeep Grand Cherokee blijft een van dé alternatieven voor de (veelal Duitse) gevestigde waarden en viert dit jaar zijn 25e verjaardag!

Of doen we de Grand Cherokee daar nu oneer mee aan? De uit de kluiten gewassen SUV is nu eenmaal een van de hoekstenen van strikt uit SUV’s bestaande portfolio van de Italo-Amerikaanse constructeur. Ontstaan in 1992 is de vierde generatie Grand Cherokee intussen een gevestigde waarde die rasechte terreincapaciteiten met luxe en on-road comfort combineert. In het totaal bracht Jeep al meer dan 5 miljoen exemplaren aan de man.

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Voor 2017 en in afwachting van een opvolger krijgt de Grand Cherokee een bescheiden update met licht hertekende bumpers, grille en velgen-opties, nieuwe lichtsignatuur, extra uitrusting en een verbeterde afwerking, inclusief nieuwe materialen. Hoewel er nu vier afwerkingsniveau’s zijn (Laredo, Limited, Overland, Night Eagle en Summit – bovenop de speciale versie Night Hawk), zie je vooral de verschillen op de topversie Summit. Die onderscheidt zich met een specifiek interieur, afgewerkt in handbewerkt leder dat er niet alleen goed uitziet maar ook nog eens erg goed ruikt ook. Alsof je een artisanale Italiaanse schoenenzaak binnenstapt zeg maar. De rest van de updates situeren zich vooral in het verder wegwerken van harde plastics en extra actieve en passieve veiligheidssystemen.

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Hoewel er al een Grand Cherokee met 190 pk sterke 3.0 CRD diesel en achttrapsautomaat is vanaf 54.600 euro, ben je voor de topversie Summit 73.300 euro kwijt. Een hele smak geld, maar in ruil krijg je wel een full option Grand Cherokee met heel wat extra hard-en software, inclusief Jeep’s pneumatische Quadra-Lift ophanging. Andere bijzondere uitrusting is er in de vorm van Active Noise Cancellation-technologie, dynamische Bi-Xenon-verlichting, panoramische schuifdak, adaptieve cruise control, advanced brake assist, dodehoekassistent met detectie dwarsverkeer, 825W Harman Kardon-geluidssysteem, Lane Departure Warning Plus, Park Assist met top down-view, alcantara dakhemel, specifieke chroomaccenten, verlichte instapdrempels en hoogwaardig leder.

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Het totaalplaatje is een bijzonder stoere SUV die – zeker in het zwart – indruk maakt. Niet alleen door zijn forse afmetingen van 4.821 mm lengte, 1.943 mm breedte en 1.760 mm hoogte, maar ook door de uitgesproken zevendelige Jeep-grille, de uitgesproken dagrijverlichting en de 20-inch meerspaaksvelgen die eigen zijn aan deze topversie. Aan de binnenzijde blijft alles lay-out-gewijs bij het vertrouwde. Ondanks de vele upgrades zijn er hier en daar nog harde plastics te vinden die lichtjes afbreuk aan de rest van het interieur, maar algemeen gezien valt er niet te klagen achter stuur van de forse Yank. Centraal staat nog steeds een fors 8,4”-aanraakscherm welk de meeste functies van het infotainmentsysteem, de klimaatcontrole en randzaken zoal de geventileerd en verwarmde zetels en stuur controleert.

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Tussen de tellers vinden we eveneens een kleurendisplay welk de meeste uiteenlopende info kan weergeven, terwijl de terreincapaciteiten, net als de adaptieve hoogteregeling via fysieke knoppen op de middentunnel verloopt. Dankzij Jeep’s Selec-Terrain module heb je keuze uit een vijftal instellingen die de vierwielaandrijving en tal van rijhulpsystemen beïnvloeden voor optimale rij-omstandigheden. Zo heb je de keuze uit Sand, Mud, Auto, Snow en Rock. On-road laat je het systeem uiteraard in zijn automatische modus staan, maar offroad maken de systemen absoluut een verschil. Dat konden we afgelopen jaar reeds proefondervindelijk bevestigen op een van Jeep’s vele offroad-events.

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Bij ons zal je het eerlijk gezegd al bijzonder bont moeten maken vooraleer je in de problemen komt en van modus veranderen moet. Jeep net zoals andere offroadspecialisten bijzonder fier op zijn reputatie naast de weg en dat is met deze Grand Cherokee niet anders. 95% of meer van de tijd zal je dit soort auto’s echter op vast tarmac zien. Wat er dan nog van overeind blijft? De Grand Cherokee is zeker niet de meest dynamische in zijn soort en moet wat dat betreft vele concurrenten aan zich voorbij laten gaan. Een tol die de SUV betaalt voor zijn capaciteiten off-road zeg maar.

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Denk daarom veel ‘Utility Vehicle’ en weinig ‘Sports’. Wie daarom niet met de verkeerde verwachtingen instapt zal in de Grand Cherokee een aangename en bovenal comfortabele metgezel vinden die zijn inzittenden vooral verwend met een hoge zitpositie, veel ruimte en comfort. De 3.0 CRD diesel is daarbij een aangename metgezel die het vooral van zijn koppel moet hebben en gelukkig ook goed geïsoleerd is. Het liefst reden we hem op de Sport-stand waardoor het gas net iets scherper is dan in de gewone stand. Voor rasechte prestaties verwijst Jeep je graag door naar de topversie SRT.

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Full Americana zeg maar met een karaktervolle 6,4 liter HEMI V8 die er maar liefst 470 atmosferische pk’s uitperst. Een echte guilty pleasure die zichzelf overeind houdt met een specifieke ophanging, dito interieur en bodykit. Gezien zijn gewicht van bijna 2,5 ton blijft het een indrukwekkend apparaat dat ondanks de inherente tegenstelling tussen enerzijds modder- en anderzijds circuitvreter bijzonder entertaint. Al was het maar vanwege de fantastische soundtrack. Een soundtrack die echter ook zijn tol eist in verbruik. Wat dat betreft doet deze 3.0 CRD het uiteraard flink beter. Met een verbruik van om en bij de 10 l/100 km en reusachtige tank van 90 liter paait de grote, vriendelijke reus met een uitstekende autonomie van bijna 1.000 km.

Conclusie
De Jeep Grand Cherokee blijft een verleidelijke outsider als alternatief voor de Europese SUV’s van het hogere niveau à la Audi Q7, BMW X5, Land Rover Range Rover Sport, Mercedes GLE of Volvo XC90, terwijl ook de Japanner Toyota Land Cruiser op de loer ligt. Hoewel we de Amerikaan hier en daar nog op een mindere afwerking kunnen betrappen, countert de terreinvreter met echte terreincapaciteiten, een erg zelfverzekerde look, sympathieke badge en een aantrekkelijk prijskaartje met grote standaarduitrusting. Voor snufjes zoals een head-up display of andere gizmo’s moet de Grand Cherokee voorlopig nog passen, maar dat gat wordt vermoedelijk dichtgereden met de nieuwe versie die binnen dit en twee jaar zijn opwachting maakt.

Overzicht:
+ Stoere looks/formaat
+ Capabele offroader
+ Comfort/gadgets
+ Vanafprijs
+ Imago
+ Autonomie/grote tank

– Zware jongen
– Kleine afwerkingsmissers
– Koetswerkrol
– Vaag stuur
– Geen CO2-vriendelijke hybride-versie

Rijtest: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD (MY17)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye