Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)Zelden zagen we zoveel karakter, kunde en kwaliteit in een minuscule verpakking zoals bij de nieuwe Suzuki Jimny!

Terwijl de meeste autoconstructeurs nu voor doorgedreven schaalvoordelen kiezen (lees: eenheidsworst) kwam Suzuki in 2018 met de vierde generatie Jimny op de proppen. De compacte Japanner mag dan nog hoekig, stoer en desgewenst kleurrijk voor de dag komen, de ijzersterke terreinkwaliteiten zijn nog steeds 100% aanwezig. Niet toevallig dat de Jimny frequenter opduikt in de meer avontuurlijke regio’s dan in het stedelijke Vlaanderen.


Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

Desondanks de voorganger bijna twintig jaar in dienst was beperkte het designteam haar inspanningen tot een opfrisbeurt, de nieuwe Jimny is bovendien korter – maar tegelijk ook breder – dan voordien. De hoekige vormgeving oogt niet enkel stoer, ook de aanloophoeken (voor en achter) werken goed mee in het terrein.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

De hogere koetswerkbouw zorgt voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom, achteraan belemmert het reservewiel wel ietwat het zicht én vooral het dieptegevoel. Een achteruitrijcamera zou dan ook een logische update zijn in de nabije toekomst. Misschien kunnen ze dan ook direct die oldschool antenne op het dak wat wegwerken?

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

De riante hoeveelheid kunststof rondom versterkt de avontuurlijke inborst van de nieuwe Jimny, inzake personalisatie is er keuze tussen acht koetswerkkleuren (waaronder drie duotone mogelijkheden!) en 15” of 16” velgen. Voor de zichtbare gebruikssporen (vuil, modder, …) moet je uiteraard zelf zorgen!

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

Parkeren gaat op een – spreekwoordelijke – zakdoek, binnenin de Jimny is er dankzij het geblokte formaat meer (hoofd/been)ruimte voorhanden dan je initieel zou denken. Toch als je vooraan plaatsneemt, de achterbank is enkel geschikt voor kinderen en moeilijk te bereiken. De kofferklep opent jammer genoeg in de lengte maar is wel een pak breder als voordien (+38 cm!) wat het inladen van grotere voorwerpen vergemakkelijkt. Al moet je daarvoor toch de achterbank platleggen om zo van 85 tot 377 liter laadvolume te gaan. Of zelfs 830 liter als je tot aan het dak rekent!

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

De Suzuki Jimny is een wereldproduct, iets waaraan de Europese (verwende) consument toch altijd wat moet wennen. Zo heerst er een sobere sfeer met veel (harde) plastics in het interieur al lijkt Suzuki zich daar niet voor te schamen, zo zijn de zichtbare schroefkoppen blijkbaar “ter decoratie”. De (verwarmde!) zetels zitten best comfortabel, het stuurwiel is enkel verstelbaar in hoogte en passagiers kunnen zich – indien nodig – vasthouden aan een extra handgreep.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

Naast een dik stuurwiel met handige functietoetsen komt de nieuwe Suzuki Jimny ook met een modern infotainmentsysteem dat beter werkt dan het visueel laat uitschijnen. De bediening is logisch, functionaliteit is omvangrijk en je kan beroep doen op de Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

Achter de brede grille ligt een 1.5-liter viercilinder benzinemotor met slechts 102 pk / 130 Nm (154 g/km CO2 NEDC) al volstaat dat ruimschoots om de 1.090 kg vlot in beweging te brengen. Een manuele vijfbak lijkt dé aangewezen transmissie maar wie schakellui is kan voor een viertraps automaat kiezen (170 g/km CO2 NEDC). De 0-100 sprint neemt meer dan 14 seconden in beslag en een moderne held zou 145 km/u kunnen halen. Reken op een verbruik van 8 liter benzine en een rijbereik van 450 km dankzij de 40 liter grote brandstoftank.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

Op de openbare weg vraagt de Jimny de nodige aandacht. Zo is de viercilinder bijzonder aanwezig (lees: luidruchtig), geeft het stuurwiel weinig tot geen feedback, schakelt de versnellingsbak stroef en speelt de zijwindgevoeligheid parten. Vlotte snelwegkilometers beperk je dan ook liever tot een minimum.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

Wanneer je echter de natuurlijke habitat opzoekt (bos, sneeuw, modder, grind, …) bewijst de hoekige Japanner mét ladderchassis direct zijn talenten. Standaard ligt de focus op achterwielaandrijving (2H), via de kleine pook kies je (desgewenst al rijdend tot 100 km/u) voor vierwielaandrijving (4H) en dan is er weinig tot niets wat de Jimny zal tegenhouden. In de (diepe) modder komt de indirecte besturing en zachte demping wél goed van pas. Getalenteerde offroaders kunnen in extreme situaties kiezen voor “lage gearing” (4L) met extra trekkracht, aangepaste terreinbanden zullen in dat geval ook wel nuttig zijn.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

In de NCAP crashtest behaalde de nieuwe Suzuki Jimny slechts een magere score (3/5), desondanks moeten zes airbags, Dual Sensor Brake Support (noodremhulp), spoorassistentie, High Beam Assist, vermoeidheidsdetectie en verkeersbordenherkenning het ergste leed voorkomen. Daarnaast is er ook Hill Hold Control, Hill Descent Control, cruise control en lichtsensor voorhanden, een regensensor is nergens te bespeuren.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

De Suzuki Jimny komt in een GA (Grand Advantage), GL (Grand Luxe) en GLX (Grand Luxe Extra) uitvoering. De meest toegankelijke kost je in theorie minstens 17.999 euro en maximaal 20.699 euro. De automaat vraagt 1.100 euro opleg. Een zeer aantrekkelijk prijs maar dat is niet het grootste probleem…

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

Suzuki heeft namelijk geen zin om riante Europese boetes te betalen voor een te hoog CO2 gemiddelde en beperkt dan ook de invoer, voor de Belux versie zou dat om jaarlijks 800 stuks gaan. Aangezien de sterke commerciële interesse uit andere werelddelen hoeft de Japanse autobouwer daar ook niet onder te leiden. Een gloednieuw exemplaar op de kop tikken zal dus moeilijk zijn, een jonge tweedehands dan maar?

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

Dezelfde offroadkwalitieiten voor een dergelijk prijskaartje elders terugvinden is onmogelijk desondanks de capabele Dacia Duster 4×4 (vanaf 19.390 euro), Jeep Renegade Trailhawk 4WD (vanaf 35.990 euro) of Fiat Panda Cross 4×4 (vanaf 16.840 euro). Eigenlijk zou je het moeten gaan zoeken bij de Jeep Wrangler (vanaf 47.000 euro), Land Rover Defender (vanaf 50.800 euro) en Mercedes G-Klasse (vanaf 103.576 euro).

Conclusie
De nieuwe Jimny mag dan qua formaat en (scherpe!) prijs aansluiten bij de vele kleurrijke crossovers, deze Suzuki is tot véél meer in staat dan de aandacht naar zich toe trekken met zijn kunstzinnige vormgeving, Kinetic Yellow lakkleur en kleine draaicirkel. Hij is namelijk volledig ontwikkeld om zonder kleerscheuren het grootste avontuur te bedwingen daar waar de collega crossovers al zweten op een natte/onverharde parking. De Suzuki Jimny doet dat véél beter, hij kan zonder problemen de grotere en veel duurdere offroaders volgen. De nieuwe benzinemotor levert degelijke prestaties al moet je daar wel stevig werken terwijl de hoge CO2 uitstoot voor een beperkt aanbod in Europa zorgt. Het lijkt er dan ook op dat deze Suzuki Jimny de laatste der Mohikanen zal wezen, grijp dus de kans!

Overzicht:
+ Schattige doch stoere (iconische!) vormgeving
+ Offroadkwaliteiten
+ Degelijke prestaties
+ Compact formaat (= zalig te parkeren of te manoeuvreren)
+ Aantrekkelijke prijs/optiebeleid

? Overkill in de stad
? Onzeker toekomstperspectief wegens hoge CO2 uitstoot

– Moeilijk (tot niet) te verkrijgen
– Luidruchtige motor onder belasting
– Minuscule kofferruimte
– Sobere interieurafwerking

Rijtest: Suzuki Jimny 1.5i AllGrip (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...