Het leek haast een onmogelijke operatie maar de nieuwe Mercedes G-Klasse is zowaar g-enialer dan zijn voorganger!
De Mercedes G-Klasse, een (vierkant) icoon. Dat kunnen we niet anders concluderen nadat de eerste generatie (codenaam: W463) het zowaar 40 jaar wist uit het houden en zelfs in zijn laatste jaren torenhoge verkoopcijfers wist voor te leggen! Waanzinnig populair – dankzij het cultimago? – bij voetballers(vrouwen), rappers en Russische oligarchen, bij voorkeur in zo’n knotsgekke G63 AMG uitvoering. En dan hebben we het nog niet over de extreme G500 4×4^2, G65 AMG of Maybach G650 Landaulet uitvoeringen gehad! Het was dus een delicate opdracht voor Das Haus om de Geländewagen te vernieuwen, het karakter te behouden én tegelijk tegemoet te komen aan de steeds strengere veiligheidsvoorschriften en emissienormen.
Goed nieuws, dat karakter is nog steeds volmondig aanwezig bij de nieuwe generatie G-Klasse die 100% trouw blijft aan de “container”vormgeving van weleer, inclusief de vierkante richtingaanwijzers vooraan op de motorkap. De nieuweling is langer (+5,3 cm), hoger (+ 0,6 cm) en breder (+12,1 cm!) wat vooral qua binnenruimte goed nieuws is. De grille met moderne LED lichtblokken vooraan sluit dan weer mooi aan bij de rest van het jonge Mercedes’ gamma.
Een diehard offroader als de G-Klasse hoort eigenlijk thuis in de natuur, wie met deze kolos richting de (binnen)stad trekt zal – desondanks diverse handige hulpmiddelen en een leger camera’s – de nodige parkeerstress creëren. Achteraan opent de kofferklep – mét reserveband – horizontaal wat nog meer plaats vraagt! In de personalisatiecatalogus staan er mogelijkheden genoeg op vlak van pack’s, koetswerkkleuren en blitse velgen die G-Klasse nog wat meer in de spotlights zetten, de donkergroene Smaragdgrün lak en 20” AMG velgen van de testwagen kregen meermaals de goedkeuring van geïnteresseerde omstaanders.
Hoe oldschool/bruut de Mercedes G-Klasse er aan de buitenkant mag (blijven) uitzien, hoe modern/digitaal de binnenzijde wel niet is. Daarvoor moet je eerst wel nog via de zware deuren met ouderwetse deurklinken (inclusief luide vergrendeling) zien te passeren, ietwat onpraktisch. Maar eens je binnenin dit luxueuze paleis plaatsneemt ben je dat snel vergeten, de G-Klasse moet anno 2019 niet meer onderdoen voor een E-Klasse of S-Klasse! Naast een riante binnenruimte krijgen we hier een perfecte afwerkingsgraad, zéér kwalitatieve materialen, haarscherpe/superbrede beeldschermen en prinsheerlijke zetels, dankzij de hoge zitpositie – de kleinsten zullen moeten klimmen – verkrijg je een perfect zicht rondom. Achterin is er ruimte genoeg voor drie inzittenden en bijhorende ledematen, wanneer je die achterwege laat stijgt het laadvolume van 667 liter tot een zee van (opberg)ruimte.
Momenteel is de Mercedes G-Klasse enkel met de krachtige 4.0-liter benzinemotor te verkrijgen, midden 2019 krijgt die het gezelschap van de gloednieuwe 3.0-liter zes-in-lijn dieselmotor. Sportievelingen verkiezen ongetwijfeld de G63 AMG met 585 pk al is de G500 toch net iets rationeler met 422 pk / 610 Nm (269 g/km CO2). Dankzij de slimme 9-traps automaat en permanente vierwielaandrijving zit de meer dan 2.300 kg wegende G500 in minder dan 6 seconden aan 100 km/u. De topsnelheid werd voor je veiligheid op 210 km/u begrensd! Net zo indrukwekkend als de prestatiecijfers is het verbruik dat je vermoedelijk nooit onder de 10 liter zal krijgen… Reken maar op een gemiddeld verbruik van 12 à 15 liter bij een normale rijstijl! Mercedes verzacht de pijn met een brandstoftank van 100 liter wat een werkbaar rijbereik geeft.
Gezien de riante succes van de AMG uitvoeringen was het sportieve submerk van dichtbij betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe generatie. Zo weet de G500 zowaar een behoorlijk comfortabel weggedrag te combineren met indrukwekkende prestaties (indien gewenst te benadrukken met een luidkeelse sportuitlaat) en een direct stuurgevoel, een gigantische progressie ten opzichte van zijn voorganger.
Buiten de geasfalteerde wegen blijft de G-Klasse ook verbazen met zijn onvermoeibare enthousiasme voor avontuur. Daarvoor is hij gezegend met slimme elektronica (speciale Sand / Rock / Trail rijmodi, afdaalhulp, low gearing, …) en de nodige hardware (drie (!) vergrendelbare differentiëlen, hogere bodemvrijheid, 70 cm doorwaaddiepte, ladderchassis, scherpere oprij/afdaalhoek, …) waardoor je vermoedelijk overal ter wereld kan geraken met de G. Iets dat ze frequent uittesten op een uitdagend testparcours nabij het Schöckl gebergte nabij de productiefaciliteit van Magna Steyr (Oostenrijk).
Daar waar je de nieuwe G63 AMG kan kopen voor 156.000 euro hoef je slechts 114.000 euro op tafel te leggen voor de G500, al kan je deze stoere Duitser nog heel wat leuker aankleden met de nodige opties, gadgets en rijhulpmiddelen. Zo was de knappe testwagen maar liefst 140.000 euro waard. Exclusief het nodige tankbudget.
Met z’n unieke combinatie van offroad mogelijkheden, stevig vermogen en luxueus welbehagen is het zoeken van de aangewezen concurrent van deze G-Klasse een pak moeilijker dan anders. In het terrein moeten we richting de Jeep Wrangler (vanaf 45.500 euro) en Land Rover Defender kijken terwijl de Range Rover (vanaf 104.800 euro) niet moet onderdoen qua afwerking en uitstraling. Als je enkel op zoek bent naar de hoekige vormgeving kan je terecht bij de capabele Suzuki Jimny (vanaf 16.999 euro)!
Conclusie
Het is ongelooflijk hoe Mercedes erin slaagde om de G-Klasse op een bijzonder waardige manier te vernieuwen. Het icoon blijft volledig trouw aan zijn karaktervolle vormgeving terwijl we binnenin alle moderne/hoogtechnologische gadgets uit de rest van het gamma mogen verwelkomen. In het terrein imponeert de Geländewagen met zijn uitmuntende offroadskills, op geasfalteerde wegen biedt de nieuwe G (eindelijk) het nodige comfort en gebruiksgemak met een aangenaam rijgedrag. Zowel het formaat, het verbruik als het prijskaartje van de Mercedes G500 valt stevig uit al maakt zelfs dat ook deel uit van de charme.
Overzicht:
+ Iconische vormgeving / geslaagde make-over
+ 100% offroader
+ Hightech interieur
+ Praktisch / ruim
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Indrukwekkend prestatiepotentieel
+ Comfortabel weggedrag
+ Veiligheid, gadgets en rijhulpmiddelen
+ Wegligging
+ Soundtrack
– Prijs/optiebeleid
– Onhandige kofferklep / deursloten
– Verbruik (> 15 liter)
– Reusachtig formaat
Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem