Officieel: Land Rover Defender L663 (2019)De nieuwe Land Rover Defender is klaar voor het avontuur!

Maar liefst 71 jaar na de presentatie van de Defender Series I onthult Land Rover in Frankfurt de langverwachte nieuwe generatie (codenaam: L663). Nog steeds voorzien van de iconische vormgeving en in twee koetswerkvarianten (90 driedeurs en 110 vijfdeurs, optioneel zelfs met 5+2 zitplaatsen te krijgen) terwijl ook de avontuurlijke inborst nog steeds veelvoudig aanwezig is.

Van die eerste generatie Defender werden er meer dan twee miljoen exemplaren gebouwd, de nieuweling heeft grote schoenen te vullen en dat benadrukt de riante fanbasis op geregelde tijdstippen. Iets dat ze niet echt zagen goed komen met de DC100 Concept, het productiemodel oogt gelukkig een pak hoekiger/scherper.

Onderhuids werd er gekozen voor een gloednieuw D7X platform uit het lichte aluminium (= zuinig) terwijl de afwerking enerzijds puur (zoals het hoort bij een Defender) en anderzijds luxueus (digitaal dashboard, hightech infotainmentsysteem met touchscreen, ClearSight Rear View, adaptieve cruisecontrol, …) is. Dankzij een geïntegreerd 5G-verbinding is deze Defender zelfstandig in staat om updates te downloaden en installeren.

In de koffer past er 1.075 liter, met alle zetels plat loopt dat op tot 2.380 liter. Avonturiers kunnen tot 900 kg laden en 3.720 kg slepen. Omdat het dak tot 300 kg (statisch) kan dragen staat er zelfs een daktent op de optielijst!

Permanente vierwielaandrijving is (uiteraard) standaard net zoals de tussenbak met twee versnellingen en een centraal – volautomatisch ! – differentieel (optioneel een Active Locking Rear Differential). De bodemvrijheid bedraagt 29,1 cm, de aanrijhoek 38 graden, de hellingshoek 28 graden en de afrijhoek 40 graden. De nieuwe Land Rover Defender geniet bovendien van 90 cm doorwaterdiepte.

De tweede generatie (!) Land Rover Defender komt begin 2020 met twee diesels en twee benzinemotoren richting de showrooms. Dieselen kan met de D200 (200 pk / 420 Nm) en D240 (240 pk / 420 Nm) Ingenium viercilinders, benzinerijders hebben keuze tussen een P300 (300 pk / Nm) viercilidner of P400 (400 pk / 550 Nm) zes-in-lijn die gezegend is met twin-scroll turbotechnologie, 48V e-supercharger, geïntegreerde startmotor en een 48V lithium-ion accupakket (lees: mild hybrid techniek om net wat zuiniger te zijn). Tegen 2021 volgt er een Defender P400e plug-in hybride en D300 topdiesel.

Land Rover zal de nieuwe Defender in Nitra (Slowakije) bouwen, wie snel intekent aan minimaal 50.800 euro (Defender 90) of 56.800 euro (Defender 110) kan snel van zijn iconische 4×4 in moderne vorm genieten. Naast de klassieke keuze inzake uitvoering (S, SE, HSE, First Edition en luxueuze Defender X trim) kan je avontuurlijke karakter vergroten doormiddel van een Adventure Pack, Country Pack, Urban Pack, Explorer Pack of Gear Carrier (een extra opbergvak aan de buitenzijde, perfect voor een nat surfpak of vuile laarzen).