Officieel: Land Rover Defender P400e plug-in hybride (2020)De avontuurlijke Land Rover Defender krijgt een 404 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn!

Naast een klassiek motorengamma met potente diesels en krachtige benzinemotoren komt Land Rover nu met een fiscaal interessante P400e plug-in hybride voor de iconische Defender. Deze is enkel te verkrijgen in de 110 koetswerkvorm (de “lange versie”) met vijf of zes zitplaatsen en kan nog steeds 3.000 kg slepen.

De Land Rover Defender P400e wordt (net zoals de Range Rover Sport P400e) aangedreven door een 2.0-liter viercilinder benzinemotor (300 pk), een elektromotor (143 pk) en een 19,2 kWh batterij. Nog steeds met intelligente vierwielaandrijving en een 8-traps automaat. Tezamen goed voor 404 pk, een 0-100 sprint in 5,6 seconden en topsnelheid van 209 km/u.

Iets interessanter is het zuiver elektrisch rijbereik van 43 km (WLTP), de beperkte CO2 uitstoot van slechts 74 g/km (WLTP) en theoretisch verbruik van 3,3 liter benzine per 100 km. Al zal je véél moeten laden en zeer rustig rijden om dergelijke (utopische?) cijfers te kunnen halen. Aan een snellader (50kW DC) verkrijg je een volle batterij (80%) in slechts 30 minuten, in andere omstandigheden moet je 2 à 7 uur incalculeren. De Defender P400e maakt intens gebruik van remenergierecuperatie terwijl de bejubelde terreincapaciteiten nog steeds intact blijven aldus de Britse autobouwer.

Behalve de P400e plug-in hybride toevoeging voor het Defender gamma introduceert Land Rover ook de zes-in-lijn dieselmotor als D200, D250 en D300 uitvoering, de bestaande D200 en D240 wisselen dus hun viercilinder in voor een zescilinder. Tevens is er een nieuw Defender X-Dynamic uitrustingsniveau en groeit het aanbod inzake koetswerkkleuren/uitrusting/opties.