Officieel: Audi Q7 60 TFSI e quattro plug-in hybride (2019)Vergeet de vorige Q7 e-tron en diens dieselmotor, de vernieuwde Audi Q7 SUV met plug-in hybride techniek gaat door het leven als “60 TFSI e quattro”.

In navolging van de Q5, A7 Sportback en A8 krijgt de Audi Q7 – die recentelijk vernieuwd werd – nu ook een efficiënte(re), zuinige(re) en mileuvriendelijke(re) plug-in hybridemotor mee. Die herken je aan de 60 TFSI e quattro badge achterop, de extra laadklep achteraan, de aangepaste boordplank en EV, Battery Hold en Hybrid rijmodi.

Wie onder de motorkap kan/mag kijken zal bij de Audi Q7 60 TFSI e quattro plug-in hybride een 3.0-liter V6 TFSI benzinemotor aantreffen die innig samenwerkt met een elektromotor en 17,3 kWh (gekoelde!) batterijpack. Tezamen genereren die 449 pk / 700 Nm die via een achttraps automaat richting de vierwielen vloeien. Met volle kracht/batterij doe je de befaamde nul-naar-honderd sprint in 6 seconden, bij 240 km/u zit je aan de topsnelheid. Interessanter is vermoedelijk het zuiver elektrische rijbereik van 40 km (WLTP), voor een laadbeurt moet je minimaal (lees: snellader) twee uur incalculeren.

Begin 2020 moet deze Audi Q7 60 TFSI e quattro plug-in hybride in de showrooms staan aan een nog ongedefinieerde Belgische vanafprijs.