Officieel: Audi A8 60 TFSI e quattro plug-in hybride (2019)Na de Q5 en A7 Sportback lepelt Audi de milieuvriendelijke en zuinige plug-in hybridetechnologie in het A8 vlaggenschip.

Naast de klassieke benzine/diesels en zuiver elektrische uitvoeringen werkt Audi naarstig aan plug-in hybridetechniek voor de hoger gepositioneerde modellen. De Q5 55 TFSI e en A7 Sportback 55 TFSI e passeerden reeds de revue, nu is het de beurt aan de luxueuze A8 limousine. Zowel te verkrijgen met reguliere wielbasis als verlengde wielbasis.

De Audi A8 60 TFSI e plug-in hybride herkennen met het blote oog vraagt de nodige kennis (lees: vrij beperkte verschillen), de aanwezigheid van een extra laadklep achteraan is de enige echte weggever. Binnenin prijkt het elektrisch rijbereik mooi in het digitale instrumentenpaneel en kan je de energiestroom meevlogen via het infotainmentsysteem. De Drive Select schakelaar krijgt specifieke EV, Battery Hold en Hybrid rijmodi.

Onder de motorkap krijgt de gekende 3.0-liter V6 benzinemotor het gezelschap van een elektromotor en (gekoelde!) 14,1 kWh batterijpack, goed voor een gecombineerd vermogen van 449 pk / 700 Nm. Zuiver elektrisch geraak je 40 km ver (WLTP). Aan een snelle laadpaal moet je twee uur incalculeren voor een volle batterijlading. De A8 60 TFSI e plug-in komt steeds met de 8-traps Tiptronic automaat en quattro vierwielaandrijving. Prestatiecijfers zijn minder van belang bij een dergelijke luxelimousine maar voor de volledigheid, 0-100 km/u lukt in 6 seconden en de topsnelheid ligt op 241 km/u.

Begin 2020 moet de Audi A8 60 TFSI e quattro plug-in hybride in de showrooms staan, een Belgische prijs is nog niet vrijgegeven. Voor een A8 50 TDI betaal je minimaal 90.240 euro, reken daar 3.000 euro bij voor de A8 L met 13 centimeter extra beenruimte achterin.

Tegelijk met de A8 60 TFSI e komt Audi ook met een soortgelijke Q7 60 TFSI e plug-in hybride die wel een grotere batterij (17,3 kWh) meekrijgt. Ook van de A6 (Berline + Avant) volgt er op termijn nog een plug-in hybride variant.