Officieel: Audi Q5 55 TFSI e quattro plug-in hybride (2019)De populaire Audi Q5 SUV krijgt (eindelijk) een plug-in hybride uitvoering.

Om écht weerwerk te kunnen bieden aan de X3 xDrive35e en GLC350e moest Audi met een plug-in hybride op de proppen komen op basis van de Q5 SUV, iets dat ze met de 55 TFSI e quattro nu ook doen.

De Audi Q5 55 TFSI e quattro plug-in hybride rekent enerzijds op een 2.0-liter TFSI benzinemotor (252 pk / 370 Nm) en anderzijds een efficiënte elektromotor (140 pk / 350 Nm), tezamen goed voor een gecombineerd vermogen van 376 pk en 500 Nm. Hiermee kan je de 55 TFSI e quattro in 5,3 seconden naar 100 km/u accelereren, bij 239 km/u bereik je diens topsnelheid.

Interessanter is misschien de beperkte CO2 uitstoot van 46 g/km én een zuiver elektrisch rijbereik van 40 km tot maximaal 135 km/u! De 14,1 kWh lithium-ion batterij zit mooi weggewerkt onder de koffervloer en kan je in 2,5 uur opladen met/aan een snellader, met een regulier 230V stopcontact zou het slechts zes uur in beslag nemen. De MMI routeplanner weet bovendien de laadpalen staan en kan desgewenst de route dynamisch daarop afstemmen.

De slimme quattro vierwielaandrijving en zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling zorgen tezamen voor een aangenaam weggedrag met het nodige comfort. En zoals het een échte premium plug-in hybride betaamt kan je bij de Audi Q5 55 TFSI e quattro naast de klassieke rijmodi kiezen voor een Hybrid, EV of Battery Hold modus. De energiestroom kan je meevolgen in het aangepaste instrumentarium.

Visuele verschillen met een Q5 TFSI of TDI zijn er niet te bespeuren op de laadklep links achteraan na. De 55 TFSI e quattro doet het met een royale basisuitrusting met ondermeer LED lichtblokken, sportzetels, 18” velgen en het sportief ogende S-Line pakket aan de buitenzijde met twee stoere (dubbele) uitlaatmonden.

Tegen het najaar wordt de Audi Q5 55 TFSI e quattro plug-in hybride verwacht in de showrooms aan een vraagprijs van 60.450 euro.

Lees hier onze rijtest met de Audi Q5 2.0 TDI!