Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV CoupeDe Mercedes GLC350e Coupé plug-in hybride combineert een stoere/praktische SUV vormgeving met een behoorlijk zuinige inborst, toch wanneer je hem voldoende aan de stekker hangt.

Bij Mercedes kan iedereen terecht voor een passende krachtbron, gaande van een kleine doch potente diesel tot een kolossale twaalfcilinder benzinemotor. Voor wie pk’s en prestatiecijfers écht van belang zijn is er het ruime AMG aanbod en sinds kort zijn er eveneens plug-in hybrides beschikbaar. Na de S500e, GLE500e en C350e’s was de tijd rijp voor een soortgelijke uitvoering van de populaire GLC SUV én GLC Coupé, intussen mogen we daar ook al de nieuwe E-Klasse bijrekenen in de E350e gedaante.


Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Technisch gezien gebruikt de GLC350e dezelfde setup als de C-Klasse Plug-in Hybrides. De 2.0-liter benzinemotor (uit de GLC250) met 211 pk / 350 Nm krijgt de hulp van een elektromotor (116 pk / 340 Nm) en een hightech lithium-ion batterij (8,7 kWh). Volgens een magische toverformule komt dat tezamen uit op 320 pk en 560 Nm, voldoende om de 0-100 km/u sprint te voltooien in 5,9 seconden en een topsnelheid van 235 km/u te behalen. De Mercedes GLC350e is steevast uitgerust met 4Matic vierwielaandrijving en de 7-traps automaat met dubbele koppeling.

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV CoupeRijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Het opladen van de batterijen lukt in vier uur met een regulier 230V stopcontact, wie een aangepaste Wallbox ter beschikking heeft kan dat in slechts 2u. Met een volle batterijlading geraak je ongeveer 30 kilometer ver (max 135 km/u), erna ben je aangewezen op de benzinemotor. Gelukkig voorziet Mercedes heel wat slimme technologie om zo efficiënt mogelijk van dit – relatief beperkt – elektrisch rijbereik te genieten. Zo wordt er constant overtollige energie terug opgeslagen wanneer dat kan, bijvoorbeeld bij het remmen, bij het uitbollen, …

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV CoupeRijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe
Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Toch maak je best zoveel mogelijk gebruik van de HYBRID, E-MODE, E-SAVE en CHARGE setup. Die eerste analyseert zelf wanneer welke energiebron het best aangesproken wordt, bij E-MODE rij je zuiver elektrisch (indien mogelijk) terwijl E-SAVE de elektromotor zoveel mogelijk spaart. CHARGE is bijzonder interessant want dan wordt de benzinemotor extra aangesproken om de batterijen op te laden. In een ideale wereld rij je dus in het stadscentrum zuiver elektrisch, in de stadsrand hybride en op de autosnelweg in de save of charge modus. Het gebruik van het navigatiesysteem is zelfs voor kortere ritten met GLC350e aan te raden gezien die ritgegevens gebruikt worden om je energieverbruik zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Mercedes spreekt zelf van een theoretisch verbruik van 2,6 liter benzine per 100 km en een CO2 uitstoot van 60 g/km. In de praktijk hangt het allemaal af van hoeveel keer je plichtbewust die stekker bovenhaalt. Ligt je einddoel – mét laadpaal / stopcontact – binnen het elektrisch rijbereik van een 30-tal kilometer dan moet dat – mits enige voorzichtigheid – lukken zonder benzine te verbruiken. Wanneer je de GLC350e niet frequent oplaadt loopt het verbruik wel vlot op tot 9 liter en meer. Dat is soortgelijk aan de GLC250 met een conventionele aandrijflijn, al is die met zijn 159 g/km CO2 een pak minder fiscaal interessant..

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV CoupeRijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe
Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Wie een GLC350e koopt doet er dus goed aan om een Wallbox te installeren thuis en de (optionele!) laadkabel voor publieke laadpalen te bestellen om zo alles uit deze innovatieve plug-in hybride aandrijflijn te halen. Momenteel zijn er al een duizendtal laadpalen in Vlaanderen, zowel de overheid als de autoconstructeurs werken hard aan een uitbreiding van het laadnetwerk. Hopelijk integreert Das Haus deze tegen dan ook in het navigatiesysteem, iets wat vandaag de dag (onbegrijpelijk) nog niet het geval is.

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV CoupeRijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Achter het stuurwiel van de GLC350e valt direct op dat deze GLC Coupé Plug-In Hybrid een pak stiller én rustgevender is terwijl je qua prestaties zeker niets moet inleveren. Het elektrisch vermogen is direct beschikbaar en het immense koppel zorgt voor een heerlijke souplesse, toch ga je van nature rustiger rijden om op die manier de batterijencapaciteit zoveel mogelijk te sparen. En zo is de GLC350e het meest comfortabel én op z’n best. De elektrische aandrijflijn legt zo’n 400 kg extra in de weegschaal en dat wordt duidelijk wanneer je een sportieve rijstijl ambieert, het scherpe stuurgevoel blijft wel op post. Voor die rijdynamiek moet je dus eerder naar die GLC43 AMG kijken..

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

De visuele verschillen van de Mercedes GLC350e Coupé blijven beperkt tot een extra laadklep achteraan, blauwe remklauwen en blauwe (het plug-in accentkleur van Mercedes) accenten rondom. Wie goed kijkt zal zien dat de GLC350e twee centimeter hoger op zijn poten staan, daardoor verloopt de instap nog gemakkelijker en verkrijg je een goede/hoge zitpositie met prima zichtbaarheid rondom.

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe
Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV CoupeRijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Binnenin blijft alles bij het oude en dat is mooi meegenomen. Veel binnenruimte, een “premium” afwerking en dito materiaalgebruik, met de traditionele uitgebreide catalogus is alles voorhanden om jouw droomconfiguratie werkelijkheid te laten worden. En dan hebben we het niet enkel over de afwerking maar ook over de vele gadgets, rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen, …

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Wegens de plaatsing van de batterijen achterin is koffer wel ietwat kleiner, bij de GLC350e Coupé moet je het doen met 350 liter (max 1.250) in de plaats van 500 liter (max 1.400). De achterbank gaat gelukkig nog steeds (elektrisch) neer waardoor het praktische gebruiksgemak van de GLC350e Coupé toeneemt. Ook de brandstoftank is hier slechts 50 liter groot in de plaats van de gebruikelijke 66 liter, dit met een kleinere autonomie (600 km) tot gevolg.

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV CoupeRijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Terwijl je al een GLC250 Coupé op de kop kan tikken vanaf 51.000 euro vraagt Mercedes minstens 60.137 euro voor de GLC350e 4Matic Coupé. Desondanks de royale basisuitrusting van de 350e uitvoering ben je toch nog genoodzaakt om extra te investeren in enkele opties die best tot de basisuitrusting hadden mogen behoren (vb een navigatiesysteem), met enkele interessante pack’s, 20″ velgen en wat visuele opsmuk tikte onze testwagen af op 73.035 euro. Dankzij de eerdergenoemde uitstoot van slechts 59 g/km CO2 kan de succesvolle ondernemer/leaserijder de GLC350e wel voor 90% à 100% aftrekken. De reguliere GLC350e SUV start bij €55.781 én heeft een grotere koffer.

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Terwijl de reguliere GLC en GLC Coupé om de gunst van de consument strijden met de BMW X3 / X4, Audi Q5 en Jaguar F-Pace hebben de GLC350e’s het rijk nog wel even voor zich alleen. Op termijn verwachten we van zowel de Jaguar, Audi’s en BMW’s een plug-in hybride uitvoering, net zoals de Tiguan GTE en Volvo XC60 T8. Maar tot dan heeft Mercedes nauwelijks concurrentie in dit segment, of het moet van de grotere én duurdere GLE500e, Audi Q7 e-tron of BMX X5 xDrive40e komen. In een lager segment vinden we de kersverse MINI Countryman S E Plug-in hybride (vanaf €36.650) terug.

Conclusie
De Mercedes GLC350e Coupé gaat nog een stapje verder dan de eerder geteste GLC250 Coupé, toch blijven de stoere (coupé) looks, praktische inborst, uitmuntende afwerkingsgraad en hoge/handige zitpositie gewoon behouden. In ruil voor een kleine opoffering qua kofferruimte en autonomie krijg je een fijne plug-in hybride aandrijflijn waarbij een potente elektromotor goed samenwerkt met een efficiënte benzinemotor. Wie gedisciplineerd – lees: frequent! – de GLC350e Coupé aan de stekker legt mag rekenen op een extreem zuinige ingesteldheid en een rustgevende gebruikerservaring. Wie het laden verzaakt sleurt een onnodige surplus aan batterijen mee wat nefast is voor het verbruik, iets waar zelfs de interessante fiscale stimulans op termijn niet tegenop weegt.. Bestel dus ook maar die snelle Wallbox laadpaal en haal op die manier het beste uit de GLC350e Coupé naar boven!

Overzicht:
+ Geslaagde vormgeving
+ Hoogstaande afwerking
+ Comfortabel rijgedrag
+ Praktisch / ruim interieur
+ Vlotte samenwerking benzinemotor + elektromotor + automaat
+ Milieuvriendelijk(er)
+ Rijkelijke basisuitrusting
+ Fiscaal interessant

+/- Superzuinig mét frequent opladen

– Prijs/optiebeleid
– Praktische opofferingen (kleinere koffer, kleinere brandstoftank/rijbereik, …)
– Beperkt aanbod laadpalen in België
– Beperkt zuiver elektrisch rijbereik (+- 30 km)
– Navigatiesysteem weet geen laadpalen staan

Rijtest Mercedes GLC350e Plug-in Hybrid SUV Coupe

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem