Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)Zonder te raken aan de praktische ingesteldheid, het comfort en de hoogstaande afwerking krijgt de nieuwe Audi Q5 SUV een stoere grille, zuinige motoren en véél gadgets/rijhulpmiddelen.

Dat SUV’s intussen hun initieel bestaansrecht (capabele avonturier) ietwat verloren hebben zal Audi worst wezen, alles wat je vandaag de dag verhoogd in de markt zet verzilvert zich direct. Dat gebeurde ook met de eerste generatie Audi Q5, een premium SUV die wereldwijd op een relatief lange termijn van acht jaar meer dan anderhalf miljoen keer over de toonbank ging. Hoog tijd dus voor Ingolstadt om hun money machine in het nieuw te steken, zeker omdat de concurrentie in dit segment bikkelhard is.

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)

Audi houdt – meer dan graag – vast aan een klassiek design, de nieuwe Q5 werd wel strakker en moderner vormgegeven dan zijn voorganger. Grootste verschil zit hem in de neus, daar prijkt er nu een imposante grille die het gezelschap krijgt van (optionele!) slimme én superheldere Matrix koplampen met dynamische richtingaanwijzers. Audi voorziet diverse personalisatiemogelijkheden die starten vanuit een Sport of Design standpunt, mits het nodige budget kan je een behoorlijk knappe configuratie maken. Bij voorkeur is die iets kleurrijker dan het (gratis) Ibiswit waarmee de testwagen pronkte, het contrasteert anderzijds wel goed met de 20″ lichtmetalen velgen en zwarte accenten.

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)

Handig aan SUV’s is de hoge zitpositie en daardoor gemakkelijke(re) instap en goede zichtbaarheid rondom. Waar de Q5 zich echt mee kan onderscheiden van de concurrentie is het interieur. Zoals gebruikelijk bij Audi is de indeling aan de strakke/sobere kant, afwerkingskwaliteit smetteloos, voelen de gebruikte materialen kwalitatief aan en is er voldoende ruimte voor vijf inzittenden. Met het optionele panoramisch zonnedak lijkt het allemaal nog groter dan hij in werkelijkheid is. De koffer biedt ruimte aan 550/610 liter bagage, wanneer je de verschuifbare achterbank volledig opoffert kan dat maximaal 1.550 liter worden!

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)
Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)

Het paradepaardje van Audi is de Virtual Cockpit, een digitale tellerpartij die je naar goeddunken kan personaliseren met navigatie, multimedia of rijgegevens. Dat kan je allemaal ook doen met het centrale 8.3″ infotainmentsysteem dat zich laat bedienen via een controller, stemcommando’s of geschreven boodschappen. DAB, Apple CarPlay, Android Auto, realtime verkeersinformatie, POI informatie en alle andere moderne gadgets, de nieuwe Audi Q5 heeft het allemaal … via de optielijst. Daar staat tevens een 750W Bang & Olufsen Sound System met 19 luidsprekers!

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)

Het motorengamma van de Audi Q5 draait bijna volledig rond de 2.0-liter TDI in diverse uitvoeringen (136 pk, 150 pk, 163 pk of 190 pk). Hoger vinden we een 3.0-liter TDI (286 pk) en is er met de 2.0-liter TFSI (252 pk) slechts één benzinemotor beschikbaar, wie méér benzinevermogen nodig heeft kan terecht bij de 354 pk sterke SQ5! Op termijn verwachten we hier nog een (plug-in) hybridevariant én een tweede SQ5, ditmaal voorzien van een krachtige TDI dieselmotor in het vooronder zoals eerder het geval was. In basisvorm is de reguliere Q5 voorzien van voorwielaandrijving en een manuele zesbak om de basisprijs te drukken, quattro vierwielaandrijving en de S-Tronic zeventraps automaat is in de praktijk een logische keuze.

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)
Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)

Deze Audi Q5 is voorzien van de krachtigste 2.0-liter TDI variant, goed voor 190 pk, 400 Nm en een CO2 uitstoot van 136 g/km. In 7,9 seconden zit je aan 100 km/u terwijl de topsnelheid op 218 km/u ligt. Het opgegeven verbruik van 5 liter halen wordt een uitdaging, wie de hooligan in zich thuislaat kan die waarde waarschijnlijk wel benaderen gezien wij reeds 6 liter haalden. Dankzij een brandstoftank van 65 liter geniet de Audi Q5 van een royaal rijbereik.

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)

De 2.0 TDI en de S-Tronic automaat met dubbele koppeling zijn intussen zodanig ingespeeld op elkaar dat je als consument elke keer opnieuw kan/mag genieten van een zijdezachte krachtontplooiing. De luchtvering is een van de technische nieuwigheden van de tweede generatie Q5, ook deze draagt intens bij aan een zeer comfortabel rijgedrag. Dankzij de slimme vierwielaandrijving mogen we daar een veilige wegligging bijrekenen. Wie wat comfort wil offeren in ruil voor rijdynamiek rekent daarvoor op het Drive Select programma. We betwijfelen of er veel Q5’s de verharde paden zullen verlaten, toch voorziet Audi hier een aangepaste offroad modus en enkele rijhulpmiddelen om heelhuids thuis te komen. Op geasfalteerde wegen kan je beroep doen op adaptieve cruise control, Active Lane Assist, automatische remassistent, head-up display, parkeerhulp, 360° camera, verkeersbordenherkenning, …

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)

Vanaf 40.300 euro wil de Audi concessiehouder praten met jou omtrent een Q5 compact SUV, toch zal je net iets meer euro’s op tafel moeten leggen. Virtual Cockpit, een leuke kleur / velgen, quattro, automaat, navigatie en zo kunnen we nog wel even verder gaan, alles kost – een stevige duit – waardoor de uiteindelijke prijs naar Duitse normen behoorlijk aandikt. De testwagen werd dankzij de bijkomende uitrusting vlot 25.000 euro duurder om zo te eindigen op 75.183,65 euro.

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)

De Mercedes GLC, BMW X3, Jaguar F-Pace, Range Rover Evoque, Alfa Romeo Stelvio, Porsche Macan en Volvo XC60 lijden tevens onder die dure-maar-ergens-noodzakelijke optiepolitiek, wie de premiumbadge laat voor wat het is overweegt misschien de Volkswagen Tiguan, Seat Ateca, Skoda Karoq, Mazda CX-5, Hyundai Tucson, Renault Kadjar of Kia Sportage. De compactere Audi Q3 oogt zo goed als hetzelfde maar start reeds bij 29.600 euro!

Conclusie
De beperkte visuele verschillen met zijn voorganger (en Q3 broer) ten spijt, dit is weldegelijk de gloednieuwe Audi Q5! Met het nodige personalisatiebudget krijg je een strak geheel waarbij de nieuwe grille sowieso indruk maakt. Binnenin is de tweede generatie Q5 opnieuw voorzien van een onberispelijke afwerkingsgraad en kwalitatieve materialen. Met veel binnenruimte, hoge zitpositie en een grote koffer blijft de Q5 gelukkig trouw aan zijn praktische ingesteldheid van weleer. Op het gebied van luxe, veiligheid, connectiviteit en allerhande gadgets is de Audi Q5 terug volledig bij de les, voor een optimaal comfort mag de luchtvering en S-Tronic automaat zeker niet vergeten! De 2.0 TDI voegt daar een fluisterstille en zuinige werking aan toe. Met al deze (prijzige!) troeven is Audi terug in staat om een vuist te vormen tegen de premium concollega’s, voor die Vorsprung durch Technik is het wel nog even wachten op een échte nieuwigheid.

Overzicht:
+ Stoere looks / populair segment
+ Ruim interieur + afwerkingskwaliteit
+ Praktisch
+ Comfortabel
+ Zuinig
+ Wegligging
+ Hoogtechnologisch

– Prijs/optiepolitiek
– Weinig visuele verschillen met voorganger & Q3

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI 190 pk (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...