Officieel: Audi A8, A7, A6 en Q5 krijgen een efficiënte en krachtige TFSI e plug-in hybride motor (2019)Op het Autosalon van Genève stelt Audi de plug-in hybrideversies voor van de A8 limousine, A7 Sportback, A6 Berline, A6 Avant en Q5 SUV met een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 40 km.

In navolging van een resem 2.0-liter en 3.0-liter benzinemotoren en diesels voorziet Audi nu een plug-in hybride motorisaties (PHEV) voor haar topgamma die onder de TFSI e noemer door het leven zullen gaan. Afhankelijk van het model zijn er diverse uitvoeringen voorhanden met telkens een eigen insteek qua sportiviteit of comfort. Met deze milieuvriendelijke verbreding van het gamma neemt Audi ook afscheid van de e-tron benaming voor de plug-in hybrides, die prijkt sinds de e-tron SUV enkel en alleen op zuiver elektrische uitvoeringen.

De gloednieuwe 60 TFSI e is de topversie onder de nieuwelingen en levert in de Audi A8 een gecombineerd vermogen van 449 pk / 700 Nm. Daarvoor werkt een moderne elektrosetup intens samen met de 3.0-liter V6 TFSI. De 50 TFSI e (299pk) en 55 TFSI e (367 pk) doen het op hun beurt met een 2.0-liter TFSI viercilinder.

Aan een laadaansluiting van 7,2 kW duurt volledig opladen van de 14,1 kWh lithium-ionbatterij ruim twee uur, iets trager gaat het aan een regulier 230V stopcontact. Via de handige myAudi applicatie kan je het laden vanop afstand meevolgen net zoals voorverwarming activeren. Met een volle batterij zou je een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 40 km moeten halen aldus de strenge WLTP normen!

Naast een extra laadklep zijn er geen visuele verschillen te bemerken, binnenin is een EV Modus (EV, Auto en Hold) keuzeknop. De Audi PHEV’s starten standaard elektrisch en dus in alle stilte, wanneer het nodig is springt de benzinemotor bij. Het elektrisch rijbereik, powermeter en de energiestroom is terug te vinden in de (optionele) Virtual Cockpit en het MMI infotainmentsysteem.

Officieel: Audi A8, A7, A6 en Q5 krijgen een efficiënte en krachtige TFSI e plug-in hybride motor (2019)