Officieel: Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro plug-in hybride (2019)Na de Q5 55 TFSI e quattro krijgt nu ook de Audi A7 Sportback een plug-in hybride aandrijflijn.

De Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro plug-in hybride. Een hele mond vol zonder dat het ingrijpende invloed heeft op het knappe lijnenspel, hoogwaardige interieur en vele gadgets, wie goed kijkt ziet enkel de laadklep. Onder de motorkap zit er uiteraard een zuinige(re) aandrijflijn die enige gelijkenissen deelt met de Q5 55 TFSI e quattro. Vierwielaandrijving én de zeventraps S Tronic automaat zijn opnieuw van de partij.

De eerste plug-in hybride aandrijflijn in de Audi A7 Sportback is gebaseerd op het huwelijk tussen een 2.0 TFSI viercilinder benzine (252 pk / 370 Nm), een elektromotor (143 pk / 350 Nm) en 14,1 kWh sterke batterijpack. Tezamen levert dat 367 pk en 500 Nm. Daarmee doe je de 0-100 sprint in 5,7 seconden en is een topsnelheid van 250 km/u haalbaar, voor de milieuvriendelijke premiumrijder is het zuiver elektrische rijbereik van 40 km (WLTP) ongetwijfeld interessanter. De CO2 uitstoot bedraagt 44 à 48 g/km.

Afhankelijk van het laadpunt duurt een volledige laadsessie 2,5 uur à 7 uur. Het ingebouwde navigatiesysteem weet de laadpalen staan en de slimme boordcomputer helpt zoveel mogelijk om efficiënt met energie om te gaan. Zelf kan je opteren voor de EV, Battery Hold en Hybrid rijmodi en hun stroomverbruik volgen in een extra menu.

Audi benadrukt het sportieve karakter van de A7 Sportback 55 TFSI e quattro plug-in hybride met standaard het S Line uitrustingsniveau, HD Matrix LED koplampen, sportophanging en rode remklauwen achter 19” velgen. Eind 2019 verwachten we hem in de Belgische showrooms, reken op ongeveer 78.000 euro (vanafprijs).