Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride (2020)Comfortabel, stoer, ruim, hightech, praktisch, vlot, zuinig én fiscaal aantrekkelijk, de BMW X5 xDrive45e plug-in hybride heeft zowaar alles in huis om het te maken!

BMW heeft de laatste jaren sterk ingezet op haar SUV aanbod dat nu van een compacte X1 tot kolossale X7 loopt, tegelijk zorgde een – fiscaal aantrekkelijk – elektrificatieprogramma voor de nodige plug-in hybrides. Zeker voor de X5 sterkhouder was de komst van een xDrive40e een godsgeschenk in 2015 waardoor München extra tijd/energie investeerde in diens opvolger.


Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

Bij de lancering van de nieuwe X5 SUV (codeaam G05) in 2018 was de plug-in hybride versie dan ook de grote afwezige, een gemis dat enkele maanden later rechtgezet werd met de toevoeging van een xDrive45e plug-in motorisatie. Behalve de hogere numerieke waarde werd de zwoegende viercilinder ingewisseld voor een romige zescilinder én groeit de batterijcapaciteit (en behorend rijbereik) significant.

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

De 3.0-liter zes-in-lijn (hét historische kenmerk van BMW) met 286 pk krijgt hier het gezelschap van een 113 pk sterke elektromotor die geïntegreerd werd in de 8-traps Steptronic automaat, in optimale omstandigheden goed voor 394 pk en 600 Nm! De BMW X5 xDrive45e weegt 2.435 kg (wat 400 kg méér is dan een X5 xDrive40i!) maar zit in 5,6 seconden aan 100 km/u, bij 235 km/u bereik je de topsnelheid. Speciaal voor de Belgische fleetmarkt is ook een “geknepen” 320 pk versie beschikbaar.

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

De vorige X5 xDrive40e moest zich behelpen met slechts een 9 kWh accupack, de nieuwe xDrive45e doet beroep op een exemplaar van 24 kWh waarvan er 21 kWh bruikbaar is. Volgens de strengere WLTP normen moet je daarmee in staat zijn om 67 à 87 km zuiver elektrisch te rijden (tot max 135 km/u), iets dat – mits enige moeite – perfect haalbaar bleek te zijn in de praktijk. De beperkte CO2 uitstoot van slechts 32 g/km is dé reden voor de (immense!) fiscale aantrekkingskracht van de X5 xDrive40e, daarnaast geeft BMW een normverbruik op van 1,7 liter per 100 km.

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

Met de interne 3,7 kWh lader moet je voor een volledige laadbeurt ongeveer 7 uur uittrekken, dat kan met een klassiek 230V stopcontact, Wallbox of publieke laadpaal. Die laatste zijn gemakkelijk terug te vinden in het geconnecteerde navigatiesysteem maar gezien de wispelturigheid daarvan (beperkte beschikbaarheid, onderhoudsgevoelig, wildgroei aan abonnementsformules, …) is zo’n Wallbox (thuis en/of op het werk) toch een must have. Je BMW verdeler helpt je hieromtrent graag verder!

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

Zoals bij alle plug-in hybrides zijn dergelijke extreem lage verbruikscijfers in de praktijk een utopie, toch kan je hier – mits véél laden – opmerkelijk laag uitkomen. En met laag bedoelen we tussen de 0,1 en 4 liter wat gezien het formaat/gewicht toch een indrukwekkende prestatie is! Wie het vertikt om frequent te laden of dagelijks (te)veel kilometers doet zal het verbruik zien oplopen tot 10 liter. Voor de veelrijders is en blijft de xDrive30d dan ook dé uitgelezen motorisatie.

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

De fiscaal aantrekkelijke xDrive45e medaille komt wel met een keerzijde. Zo is de kofferruimte iets kleiner (-150 liter) maar nog steeds ruim (500 liter tot maximaal 1.720 liter) én volledig vlak. Tevens krimpt de benzinetank tot slechts 69 liter (tov 85 liter) wat zorgt voor een rijbereik van ongeveer 600 km. Ook dat doet zo’n X5 xDrive30d een pak beter met bijna 1.000 km!

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

Het zuinige karakter hebben we te danken aan de perfecte samenwerking tussen de benzine- en elektromotor die overduidelijk beter presteert met een grotere zescilinder ipv de viercilinder uit het verleden. Extra aangenaam is de stille loopcurve en de alertheid van de aandrijflijn terwijl de luchtvering voor het nodige comfort zorgt.

De Sport modus mag dan nog veelbelovend klinken, het stevig gewicht/formaat kan de BMW X5 xDrive45e zelfs met een resem handige rijhulpmiddelen niet verbergen. Kiezen voor Electric zorgt voor een fluisterstille en heerlijk rustgevende ervaring al zijn we vooral fan van de Hybrid rijmodus. Die maakt indruk door – in samenspraak met een actieve routebegeleiding – op het juiste moment de gepaste krachtbron aan te spreken én waar nodig energie te recupereren. Via Apple CarPlay gebruik maken van Waze navigatie is dus nefast voor je elektrisch rijbereik, een euvel waar BMW op termijn hopelijk een oplossing voor kan vinden…

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

Met de steeds strengere milieunormen in grote steden kan je gemakkelijk batterijcapaciteit bijhouden (lees: zuiver op benzine rijden) om dan later emissieloos te kunnen rijden. Het navigatiesysteem van de X5 xDrive45e is slim genoeg om LEZ (lage-emissie zone’s) te herkennen en daar dan enkel de elektromotor te gebruiken, al is deze technologie nog niet actief in België.

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

Een BMW X5 xDrive45e kan je herkennen aan de extra laadklep vooraan en zeer subtiele blauwe accenten rondom, binnenin zit het verschil in een aangepaste digitale tellerpartij en een extra menu in het infotainmentsysteem waar je de actuele energiestroom kan volgen. De xDrive45e motorisatie is wel niet te combineren met het xOffroad pack, gelukkig geeft deze Bimmer het beste van zichzelf op een verharde ondergrond. En met de standaard xDrive vierwielaandrijving profiteer je sowieso van een optimale wegligging/stabiliteit.

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

Net zoals bij de reguliere X5 is de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze hier van een hoog niveau en is er een royale hoeveelheid ruimte voorhanden voor alle inzittenden. Ook hier is er een gemakkelijk instap, hoge zitpositie en goede zichtbaarheid rondom. Gezien het riante formaat van de X5 zal het voor sommigen wel eerder klauteren/klimmen dan instappen worden… Bij de eerste kennismaking zal parkeren vermoedelijk voor de nodige stress zorgen, de automatische parkeerassistent plaatst zich gelukkig volautomatisch in het kleinste plaatsje!

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

Het klassieke BMX X5 gamma start bij respectievelijk 66.650 euro (X5 xDrive30d) en 71.150 euro (X5 xDrive40i), de X5 xDrive45e plug-in hybride kost minimaal 80.900 euro. In ruil daarvoor krijg je een aangedikte basisuitrusting maar de uitgebreide personalisatiegids biedt nog steeds een enorme waaier aan packs, gadgets, rijhulp, connectiviteit, … Zo was de testwagen van dienst maar liefst 105.000 euro waard dankzij blitse 20” lichtmetalen velgen, verwarmd stuurwiel, laserlichten (!), reusachtig head-up display, semi autonome cruise control mét filemodus, akoestische beglazing, een kitscherige Crafted Clarity versnellingspook, DAB tuner en haarscherp Harman/Kardon Surround Sound System.

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

Wie het niet zo groot ziet als een X5 xDrive45e kan bij BMW eveneens terecht voor een X3 xDrive30e in ruil voor minimaal 57.900 euro. Externe concurrentie voor de X5 PHEV vinden we in de vorm van de Audi Q7 60 TFSI e quattro (vanaf 69.500 euro, voorheen Q7 e-tron), Range Rover Sport P400e (vanaf 90.000 euro) en Volvo XC90 T8 Twin Engine (vanaf 84.440 euro). De Mercedes GLE350de (vanaf 78.529 euro) is de vreemde eend in de bijt gezien zijn dieselplug-in motor terwijl de Lexus RX450h het dan weer zonder “plug-in” techniek doet. Hogerop vinden we nog een Porsche Cayenne E-Hybrid (vanaf 95.191 euro).

Conclusie
Met de BMW X5 xDrive45e plug-in hybride haal je een échte allemansvriend in huis. Jij kan genieten van de stoere uitstraling, vele gadgets en piekfijne afwerking/materiaalkeuze terwijl je levenspartner blij is met het praktische vernuft en comfort, je boekhouder met de fiscaal aantrekkelijk karakter en de milieubewuste buurman/vrouw met het riante elektrische rijbereik en zuinige inborst. Wel moet je dan frequent laden, steeds de ingebouwde navigatie gebruiken en best geen honderd(en) kilometers per dag rijden, anders blijft zo’n xDrive30d de aangewezen keuze.

Overzicht:
+ Imposante/stoere/blitse looks
+ Royale binnenruimte
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Praktisch
+ Wegligging
+ Comfortabel weggedrag
+ Fiscaal zéér interessant (32 g/km CO2)
+ Zeer aangename aandrijflijn (krachtig, vlot, soepel, stil, alert, …)
+ Groot zuiver elektrisch rijbereik (+60 km in de praktijk)
+ Rijhulp, veiligheid, gadgets, connectiviteit, …

+/- Opmerkelijk zuinig … bij véél laden en met korte trajecten (< 100 km)

– Prijs/optiebeleid
– Kolossaal formaat / gewicht
– Ingebouwde navigatie is minder “slim” als Waze, beiden niet tegelijk te gebruiken
– Beperkt rijbereik (+- 600 km)

Rijtest: BMW X5 xDrive45e plug-in hybride PHEV G05 (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem