Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift (2020)Wat doet een opfrisbeurt met de populaire BMW X1 crossover?

Autoliefhebbers associeren BMW nog altijd met de fijnsturende M3, stoere X5 of luxueuze Siebener, bij voorkeur met achterwielaandrijving en een romige zes-in-lijn benzinemotor in het vooronder. Anderzijds haalt de blauw/witte autoconstructeur uit München anno 2020 hoge verkoopcijfers dankzij de functionele 2 Reeks Active Tourer en menig plug-in hybride. De compacte X1 crossover is op zijn beurt eveneens verantwoordelijk voor de nodige klanten, een facelift (LCI, life cycle impulse aldus BMW) moet dat succes verder zetten.

Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)

Bij de eerste generatie X1 (codenaam: E84, achterwielaandrijving) uit 2009 hadden we nog ietwat moeite met de vormgeving en het compact premium crossover segment. De tweede X1 (F48, voorwielaandrijving) had daar in 2015 veel minder last van met een karaktervollere uitstraling, mooi in lijn met de X3, X4, X5 en X6 soortgenoten. Daardoor blijven de optische wijzigingen van deze opfrisbeurt beperkt tot een prominente grille (dé BMW trend van 2019), grotere luchtinlaten, nieuwe lichtblokken (mét LED technologie) en strakkere bumpers. In de personalisatiecatalogus prijken er drie nieuwe koetswerkkleuren (Jucaro Beige, Misano Blue en Storm Bay) en vier nieuwe (17” tot 19”) lichtmetalen velgen. Al zouden we die grootste exemplaren toch niet direct aanraden, zelfs met 18” werd het soms behoorlijk nipt qua demping/comfort.

Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)

In tegenstelling tot het gloednieuwe/hightech interieur van de nieuwe 1 Reeks moet de X1 het stellen met de klassieke tellerpartij (met een klein TFT scherm ertussen) en een centraal gepositioneerd intotainmentsysteem. In basisvorm is dat 6,5” groot al raden we toch aan voor het functionelere 8,8” of 10,25” Touch Control Display (met de tegelweergave en handige iDrive Controller!) te gaan met desgewenst DAB radio, realtime verkeersinformatie of Apple CarPlay integratie. Android Auto zal pas beschikbaar zijn op de volgende garantie X1. Behalve nieuwe technologie en connectiviteit stak BMW ook tijd/energie in de bouwkwaliteit en materiaalkeuze die wederom op hoog niveau zijn met een resem keuzemogelijkheden (leder, chroom, aluminium, contrasterende stiknaden, …).

Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)

Afgezien van de relatief compacte buitenafmetingen (4,45 meter lang) komt de vernieuwde BMW X1 behoorlijk praktische en functioneel voor de dag. De ruimte achterin is marktconform en met de neerklapbare (40:20:40) én verschuifbare (over 13 cm) achterbank. De koffer biedt een laadvolume van 505 liter tot maximaal 1.550 liter! Daarmee evenaart hij de 3 Reeks Touring al kan de X1 terugvallen op een hoge(re) zitpositie wat dan weer zorgt voor goede zichtbaarheid rondom en gemakkelijke(re) instap!

Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)

Op motorisch vlak is de introductie van een X1 xDrive25e plug-in hybride (40 g/km CO2 en zuiver elektrisch rijbereik van 50 km) hét grote nieuws. Aan benzinezijde is er anderzijds ook een sDrive18i (140 pk), sDrive20i (192 pk) en xDrive25i (231 pk), dieselen kan met de sDrive16d (116 pk), sDrive18d (150 pk), sDrive20d (190 pk) en xDrive25d (231 pk). De X1 instapversies (Euro6d!) komen met een manuele versnellingsbak en sDrive voorwielaandrijving, hogerop vinden we de zeventraps Steptronic automaat en/of xDrive vierwielaandrijving. Wachten op een X1 M of X1 M35i topmodel is – vermoedelijk – tevergeefse moeite…

Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)

Achterop de blitse testwagen (Misano Blue + M Sport uitrustingsniveau) prijkt een sDrive18i badge waardoor de 1.5-liter TwinPower Turbo voor 140 pk (of een fiscaal vriendelijkere 136 pk) en 220 Nm (151 g/km CO2) zorgt. Daarmee moet je 9,6 seconden incalculeren voor een sprintje aan het stoplicht, de topsnelheid ligt op 206 km/u. Het opgegeven verbruik van 6,7 liter benzine per 100 km benaderen was een utopie, tijdens onze testperiode geraakten we met een rustige rijstijl niet onder de 8 liter. De grotere (+10 liter) brandstoftank van 61 liter zorgt wel voor een rijbereik van +700 km.

Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)

Onderweg toont de BMW X1 sDrive18i zich een aangename metgezel waarbij de benzinemotor en Steptronic automaat het goed met elkaar kunnen vinden en gezonde prestaties leveren. Daarbij valt op dat het comfortniveau (dankjewel adaptieve ophanging) primeert op het sportieve desondanks het directe stuurgevoel, volwassen weggedrag, performante remmen en een dynamische Sport rijmodi. Onder belasting laat de driecilinder zich wel duidelijk horen, veelrijders/meerwaardezoekers opteren dus misschien beter voor de krachtige 2.0-liter viercilinder in de sDrive20i.

Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)

De aanwezige rijhulpsystemen zijn niet zo modern/vooruitstrevend al bij de nieuwe 1 Reeks, toch kan je met de Driving Assistant Pack Plus beroep doen op een automatische noodremfunctie, Lane Departure Warning en adaptieve cruise control met filemodus (tot slechts 60 km/u en enkel op autosnelwegen). Parkeren gaat vlot met de achteruitrijcamera en parkeersensoren, met de Park Assist kan het ook volautomatisch. Het grote head-up display bewijst onderweg nog altijd zijn meerwaarde!

Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)

De vernieuwde BMW X1 is de jouwe voor minimaal 31.600 euro (sDrive18i), dieselen kan vanaf 32.300 euro (sDrive16d). Naast een naamloze basisversie kan je kiezen voor de rijkelijke(re) Advantage, Sport, xLine of M Sport uitrustingsniveau’s. Verdere personalisatie kan via de lange/dure optielijst, de geteste sDrive18i M Sport was méér dan 47.000 euro waard. Dit zonder DAB radio, zetelverwarming, panoramisch glazen dak, automatisch instelbare zetels of keyless entry! De X1 xDrive25e PHEV zal minimaal 46.150 euro kosten.

Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)

Dezelfde BMW verdeler wil je misschien ook die funky X2 crossover aanpraten als alternatief voor de X1 terwijl de Mercedes GLA, Audi Q3, Volvo XC40, Jaguar E-Pace en Range Rover Evoque ook kanshebbers zijn. Laat die premium voorwaarde vallen en er staan tientallen mogelijkheden klaar binnen het crossover segment die minstens even modern, comfortabel en vooral stukken goedkoper zijn. Denk aan de Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Ford Kuga, Mazda CX-5, Renault Kadjar, …

Conclusie
Op enkele jaren tijd wist de X1 crossover uit te groeien tot een van dé BMW bestsellers, een doordachte facelift moet een vervolg breien aan dat succesverhaal. Daarvoor kijken ze/we vooral naar de interessante toevoeging van een xDrive25e plug-in hybride naast de grotere grille, scherpere lichtblokken en gewijzigde bumpers rondom. Binnenin prijkt er (optioneel) een nieuw infotainmentsysteem, verschuifbare achterbank en een extra portie rijhulp, veiligheid en connectiviteit. Voor de gemiddelde consument zal de 136 pk sterke sDrive18i instapper volstaan, wij zouden anderzijds het budget van het M Line uitrustingsniveau aanwenden voor een krachtigere variant. De BMW X1 is sowieso geen koopje maar kan desondanks zijn mannetje (vrouwtje?) staan in een behoorlijk druk segment!

Overzicht:
+ Frisse vormgeving
+ Afwerkingskwaliteit/materiaalkeuze
+ Comfortabel (maar laat die 19” velgen maar achterwege…)
+ Praktisch / véél binnenruimte
+ Levendig weggedrag
+ Hoge zitpositie (= gemakkelijke instap + goed overzicht rondom)
+ Veiligheid, rijhulp, gadgets, connectiviteit, …

– Prijs/optiebeleid
– Soundtrack onder belasting
– Verbruik (meer dan 8 liter met een rustige rijstijl)
– Stevige concurrentie

Rijtest: BMW X1 sDrive18i facelift F48 M Sport 140 pk (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem