Rijtest - BMW M3 Berline (F30) - Header
Elke automotieve jongensdroom vervuld: de nieuwe BMW M3.

Zelden lees ik letter per letter het tientallen pagina’s tellende persbericht dat bij de lancering van elk nieuw model op onze redactie wordt afgestuurd. Volzinnen proza en romantische verwijzingen die marketeers ervan maken, terwijl de executive summary alle feiten en cijfertjes weergeeft die er echt toe doen. Tenzij het de nieuwe BMW M3 betreft, want het kindje van Paul Rosche geboren 28 jaar geleden in de Preußenstraße te München heeft me bij elke generatie onmeetbaar hard geboeid. De flinterdunne wand met de autosport, de daaruit gegroeide rijkgevulde geschiedenis en het feit dat je geen multimiljonair hoeft te zijn om de M-droom te beleven. Origineel maakte BMW van een straatwagen een racewagen, vandaag gaat het misschien wel in de omgekeerde richting. En al zijn er anno 2014 ondertussen heel wat heilige huisjes gesneuveld, de M3 blijft na onderstaande tekst nog steeds het spaardoel van ondergetekende.

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 08

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 09Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 13

Maar eerst en vooral sorry. Een welgemeende sorry dat de foto’s in deze rijtest niet de kwaliteit halen die ik zelf zo hard nastreef. Ik kan excuses zoeken bij het slechte weer en de grauwe hemel, maar de echte oorzaak ligt bij mezelf. Met 8 uur samen te besteden en een deel daarvan reeds opgesoupeerd door de rit naar het enige landsdeel waar de M3 echt steek houdt, bleef er weinig tijd over om een schitterende locatie te vinden en de tijd te nemen om deze vierwieler alle pracht en praal te gunnen die hij verdient. Elke seconde van de 28.800 wilde ik genieten van de controle over de wagen die mijn dromen en muurposters kleur gaf. Jullie Fanboy alert ging vermoedelijk al af bij de kopzin, maar in alles wat volgt zal ik de Duitse koelbloedige rationaliteit zoveel mogelijk laten zegevieren.

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 03

Feit 1: de nieuwe BMW M3 beschikt over turbo’s. Jawel, ook de M3 als een der laatsten der atmosferische Mohikanen zwicht voor Moeder Natuur en werd 25% zuiniger. Voordelen aan deze drukvulling die er echt toe doen zijn als volgt: het vermogen bedraagt met 431 pk nog meer dan dat van de uitgaande V8, het koppel steeg met 40% tot 550 Nm en is voortaan beschikbaar over een veel bredere toerenband. Het motorblok werd natuurlijk ook een stuk lichter, terwijl BMW bovendien trouw bleef aan de zes-in-lijn configuratie die de BMW geschiedenisboeken kracht bijzet. De 3.0-liter is tot slot ook enorm hoogtoerig voor een turboblok: dat het maximale vermogen pas vrijkomt bij 7.600 toeren leverde een lineaire krachtontplooiing die wij op onze tocht door de Ardeense hoogten ten zeerste wisten te appreciëren. Het gaspedaal reageert kordaat, de duw in de achterrug is formeel maar stevig en de soundtrack bevredigt. Neen, het is geen V8, maar elektronisch gestuurde kleppen in de vier uitlaatpijpen en de hoogtoerigheid van de zes-in-lijn zorgen voor voldoende auditieve adrenaline. De cijfertjes liegen er ook niet om: een sprint van 0-100 km/u in 4,3 seconden (M DCT: 4,1s) en een top van 280 km/u (M Driver’s Package)

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 14

De andere vrees die vele hardcore M3-fans van het eerste uur hadden omtrent de transmissie bleek ongegrond: liefhebbers kunnen nog steeds kiezen voor een goede ouderwetse zesbak. Nuja, ouderwets is een nogal ongepaste omschrijving: een dubbele koppelingsplaat, carbon friction linings, dry sump motorsmering en 12 kilogram lichter dan zijn voorganger. Bovendien werd er een leuk extraatje toegevoegd dat voorheen enkel aan de M DCT automaat was toebedeeld: throttle blip. Schakel je terug, dan krijg je automatisch tussengas. De echte pro’s doen dit natuurlijk liever zelf (mogelijk in Sport+), maar voor ons was dit toch een kers op de taart. Gezien het hoge vermogen en de efficiëntie van dergelijke automaten vandaag de dag begon ik nog te twijfelen welke ik zelf zou wensen, maar na de 8 uur rijden was ik terug volledig verkocht: drie pedalen, alsjeblieft!  Het was bovendien verwonderlijk hoe eenvoudig schakelen met deze nieuwe M3 was: een zacht koppelingspedaal en een makkelijk aangrijpingspunt, waarmee wegrijden uit stilstand of op een helling in het rustige stadsverkeer gewoonweg kinderspel is. Very comfy indeed!

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 06

Daarmee bewijst de M3 de ene kant van zijn duale karakter, maar in de Ardennen genoten wij meer van zijn circuitaspiraties. Elektronische stuurbekrachtiging en de (optionele) adaptieve M sportophanging in Sport+, de tractiecontrole in M Dynamic. Meteen valt op hoe gebalanceerd ook deze vijfde generatie is. De M3 smeekt om een stapje opzij, maar ook als je de kont in het gareel houdt en op zoek gaat naar de beste lijn is deze vierwieler de beste partner in crime. Aluminium en heel wat carbon (dak, koffer, veerpootbrug, aandrijfas) zorgen er verder voor dat de nieuwe M3 zo’n 80 kilogram minder weegt dan zijn voorganger, leidend tot een nog speelser weggedrag. Dankzij het Active M differentieel op de achteras kom je optimaal de bocht uit en de standaard compounds zorgen voor voldoende remkracht, terwijl carbon-keramische exemplaren met goudgekleurde remklauwen de optielijst aanvullen. Om het kort samen te vatten: de BMW M3 biedt rijplezier aan elk niveau van bestuurder.

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 02

Sommigen hebben het eerder voor de M4 Coupé, maar bij deze generatie lijkt ook het M3-kamp heel wat stemmen te halen. Net als zijn rijgedrag is het uiterlijk enorm gebelanceerd. Vooraan merken we grotere luchtinlaten en de karakteristieke power dome in de motorkap, terwijl  standaard 18-inchers met de herstijlde M-grills langszij de toon zetten. Achteraan vinden we de typische 2×2 uitlaatpijpen en een diffusor, terwijl een Gurney lipspoiler op de kofferklep de aerodynamica optimaliseert. Allemaal vrij subtiel, maar kenners zien bij de eerste oogwenk al de uitgeklopte wielkasten die de M3 en M4 van best wat stance voorzien.  En oh ja, de Twin-Stalk spiegels zijn oh zo begeerlijk. Binnenin is het onderscheid nóg subtieler, al krijg je natuurlijk meer dan voldoende M badges om je Instagram vol te zetten.  Ook in de uitstekend zittende zetels zitten M badges, voor het eerst in de geschiedenis geven ze licht in het donker.

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 16Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 17

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 15

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 18Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 19

Begin alvast maar te zoeken waar jullie je spaarcentjes verborgen hebben, want de M3 Berline is ondanks bereikbaar niet goedkoop. De basisprijs van de vierdeurs bedraagt 77.350 euro, voor de M4 Coupé telt BMW er nog eens 1.500 euro bij. Dat wij na onze rijtest een voorkeur hebben voor de manuele transmissie is ook mooi meegenomen, want met M DCT automaat bedraagt de aankoopprijs van de M3 Berline meteen 81.320 euro. Yas Marina Blue (€855) en de 437M 19-inchers van onze testwagen (€1.885) voegen we graag nog toe, een lederen bekleding is standaard. Ook elektrische en verwarmde zetels, het lichtpakket, Xenon koplampen, een alarmsysteem, dubbele automatische airco en zelfs het Professional navigatiesysteem zijn inbegrepen, dus voor eenmaal hoef je bij BMW eens niet door de optielijst te grasduinen.

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 12

Conclusie

Met de BMW M235i hadden we onlangs heel wat plezier, maar deze M3 Berline begeeft zich toch duidelijk in een nog hogere klasse. De vijfde generatie van deze straatlegale racewagen met motor voorin en aandrijving op de achterwielen heeft een rijbalans waar concurrenten alleen maar kunnen van dromen. De twee turbo’s op de zes-in-lijn  zijn controversieel, maar nemen we er graag bij. Ze maken elke versnelling en zeker de derde over een enorme toerenband genietbaar, terwijl de drieliter uiteindelijk ook lekker hoogtoerig blijft. De M3 slaagt erin twee uitersten te combineren: comfortabel in de stad, extreem sportief op de buitenwegen of zelfs op het circuit. Vaak dempt de realiteit het dromerig enthousiasme, maar voor deze M3 ga ik alleen maar harder sparen. Welk niveau je ook hebt, de M3 is een wagen die elkeen een maximale voldoening geeft.

Overzicht

+ Rijbalans
+ Manuele zesbak
+ Hoogtoerige zes-in-lijn biedt sensatie over ruime toerenband
– Nog lang sparen

Rijtest - BMW M3 Berline (F30) 10

Tekst & Foto’s: Tim De Baets