Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)De vernieuwde 2-Reeks Active Tourer mag dan (nog altijd) de vreemde eend in het BMW gamma zijn, als premium gezinswagen weet hij (zij?) te overtuigen met de praktische/functionele insteek!

BMW lanceerde enkele jaren geleden de 2-Reeks Active Tourer en haalde daarmee heel wat woede emotie los bij de diehard fanboys. Niet enkel bouwde de “freude am fahren” constructeur uit München opeens een voorwielaangedreven gezinswagen (lees: MPV), na verloop van tijd kwam er nog een zevenzits 2-Reeks Gran Tourer bij die zijn unieke vormgeving nog moeilijker verkocht kreeg. Intussen zijn we enkele jaren (en bijna 400.000 verkochte exemplaren) verder en primeert het gebruiksgemak van de 2-Reeks Active Tourer voor een grote groep klanten die verder niet al te veel belang hechten aan 0-100 chrono’s, type aandrijving, aantal cilinders of het speelse rijgedrag. De blauw/witte badge voorop speelt ongetwijfeld ook een rol in het succesverhaal.

Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)

Om de 2 Active Tourer voor die doelgroep interessant te houden werd de familiale Duitser opgefrist tezamen met de technisch gerelateerde Gran Tourer, wéreldnieuws vanop het Autosalon van Brussel 2018. Jammer genoeg zijn de verschillen met zijn voorganger eerder beperkt tot strakkere bumpers met grote(re) nieren, nieuwe koetswerkkleuren (Sunset Orange en Jucaro Beige), 17” tot 19” velgen en een dubbele uitlaat (behalve voor de driecilinders). Gloednieuw is wel de M Sport uitvoering die de 2-Reeks Active Tourer een dynamische touch geeft op visueel vlak wat leuk meegenomen is voor de sportieve mama/papa. In het zonnetje wist onze blitse testwagen met 18” lichtmetaal rondom, LED lichtblokken en Schwarz hochglänzend / chroom accenten meermaals de aandacht te trekken. De vernieuwde 2-Reeks Active Tourer is (iets) mooier in het echt dan foto’s doen uitschijnen.

Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)

Binnenin zijn de (visuele) nieuwigheden nog beperkter tot exclusieve materialen en een nieuwe stoelbekleding (stof + leder) al draait het hier voornamelijk rond de hoogwaardige afwerking, kwalitatieve materialen en praktische insteek. Zo is er veel ruimte op de verschuifbare (harde) achterbank en in de koffer (468 liter tot maximaal 1.510 liter), dankzij de iets hogere zitpositie kan je gemakkelijk(er) instappen en geniet je van een goed zicht rondom (op de relatief brede A-stijlen na). Kwaliteiten waar moeder en vader meer belang aan hechten dan de mogelijkheid om je achterbanden op te roken. Wie meer ruimte nodig heeft kan terecht bij de soortgelijke 2-Reeks Gran Tourer die ongeveer 1.500 euro duurder is maar wel 560 tot 1.820 liter bagage kan slikken!

Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)

De nieuwe 2-Reeks Active Tourer (én Gran Tourer) krijgen de nieuwste versie van het iDrive infotainmentsysteem mét tegellayout mee met een 6,5” of 8,8” touchscreen. Handige (optionele) features maken het leven aangenamer zoals slimme navigatie (met realtime verkeersinfo), Apple CarPlay / Android Auto, WiFi hotspot, draadloze smartphonelader, …

Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)

Het motorengamma onderging enkele technische updates (nokkenas, koelsysteem, distributie en turbo’s) met een lager verbruik als doel. Keuze is er van een 216i (109 pk) tot 220i (192 pk) aan benzinezijde, dieselen kan met de 216d (116 pk) tot 220d (190 pk). Voor wie wil is die laatste zelfs te verkrijgen met xDrive vierwielaandrijving én een sportautomaat en schakellepels achter het stuur! De 224 pk sterke 225xe plug-in hybride (die zijn technische basis deelt met de i8 Coupé en i8 Roadster!) vergroot zijn zuiver elektrisch rijbereik tot 41 à 45 km bij een CO2 uitstoot van slechts 52 g/km CO2, fiscaal gezien nog steeds een zeer interessante keuze.

Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)

De 7-traps Steptronic transmissie met dubbele koppeling is dé nieuwigheid van deze update, deze neemt de plaats in van de oude 6-traps automaat. De nieuwe (doch optionele) automaat en zit als gegoten in de 218i met een zeer alerte en snelle werking. Naast de nieuwe Steptronic automaat is er nog een Steptronic automaat (met 8 verzetten en slechts één koppeling) voor de 225i en 220d uitvoering.

Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)

De 1.5-liter driecilinder benzine levert met 140 pk / 220 Nm (132 g/km CO2) gezonde prestaties voor zowel de stad als de autosnelweg en blijft steeds mooi op de achtergrond qua geluid. Het opgegeven verbruik van 5,8 liter benaderen zal een serieuze uitdaging vormen, wie zijn/haar best doet kan wel onder de 6,6 liter duiken en zo het rijbereik vergroten tot ongeveer 700 à 800 km met de grotere brandstoftank. Wanneer je de Sport modus verkiest boven de perfect afgestelde Comfort stand (zeker in combinatie met de adaptieve dempers) zal het verbruik hoger uitvallen, voor een voorwielaangedreven MPV stuurt de 218i wel bijzonder direct wat (een lichte vorm van) rijdynamiek benadert.

Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)

Op vlak van rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen krijgt de 2-Reeks Active Tourer uiteraard ook enkele nieuwigheden mee zoals adaptieve cruise control (extreem handig voor lange ritten) en Traffic Jam Assistant (die fileleed dragelijk(er) maakt tot 60 km/u). Beiden kan je terugvinden onder de Driving Assistant Pack Plus noemer in de catalogus waar er naar goede Duitse gewoonte nog véél leuke (en dure) gadgets te vinden zijn.

Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)

De vernieuwde Active Tourer staat in basisvorm voor 27.850 euro in de BMW catalogus, voor de knappere en beter uitgeruste Advantage, Sport, Luxury of M Sport uitvoeringen moet je enkele duizenden euro’s bijleggen. Hetzelfde liedje bij de rest van het configuratieproces, om alles toch ietwat te vergemakkelijken zijn er financieel aantrekkelijke pack’s voorhanden. De geteste 218i was goed voor meer dan 43.000 euro (!) wat véél geld is voor een familiale driecilinder.

Op vlak van premium gezinswagens moet de BMW 2-Reeks Active Tourer eigenlijk enkel naar de Mercedes B-Klasse kijken, in zijn vernieuwde vorm dé concurrent. Daarnaast spelen de Volkswagen Golf Sportsvan, Ford C-Max, Citroen C4 Picasso en Renault Scénic nog steeds een prominente rol in het MPV segment. Een segment dat al enkele jaren (serieus) te lijden heeft onder de SUV hype.

Conclusie
De diehard BMW puristen mogen gerust “brand en moord” blijven schreeuwen, dat neemt niet weg dat de 2-Reeks Active Tourer een prima keuze is voor wie op zoek is naar een premium, praktisch en functioneel geheel. De recente facelift brengt weinig tot geen (ingrijpende) veranderingen mee op wat nieuwe gadgets en personalisatie na, de introductie van de 7-traps automaat met dubbele koppeling is anderzijds wél een interessante nieuwigheid. De vernieuwde 2-Reeks Active Tourer is zeker niet perfect (harde zetels, brede A-stijl, …) maar in combinatie met de 218i driecilinder is hij wel een aangename metgezel onderweg. En dat voor een voorwielaangedreven MPV van BMW!

Overzicht:
+ IJzersterk (premium) merkimago
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Praktisch/ruim/functioneel
+ Hoge(re) zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Vlotte driecilinder
+ Aangename automaat

– Zeer beperkte facelift / beperkte verschillen met voorganger
– Prijs/optiebeleid
– Vreemde eend in de BMW bijt (?)

Rijtest: BMW 2-Reeks 218i Active Tourer facelift (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem