Rijtest: BMW 2-Reeks Gran Tourer [216d GT]

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer - Header
Meer beenruimte, kofferruimte en optioneel zelfs een derde zetelrij: de Gran Tourer is de overtreffende trap van de 2-Reeks Active Tourer.

Extra Large. Dat is het eerste wat opvalt bij de kennismaking met de BMW 2-Reeks Gran Tourer. Weg dynamiek, hallo gebruiksgemak. De 2-Reeks Active Tourer was nog maar in het straatbeeld verschenen en daar was de Gran Tourer al. De rijtest met die eerste mocht onze vooroordelen over MPV’s en voorwielaandrijving binnen het BMW-gamma dan wel zo goed als met de grond geëffend hebben, oog in oog met de Gran Tourer brak het angstzweet ons opnieuw uit. Zeker na het zien van de 216d belettering op de achterklep. Een driecilinder. Oh dear….

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 02

Op papier klinkt het allemaal nog niet zo erg: ongeveer 21 cm langer en slechts een kleine 5 cm hoger. Het blijft relatief compact. Maar toch… Het lijkt wel alsof een ultrasterke magneet boven een 2 AT werd gehangen en elke vlakke lijn aan de zwaartekracht werd ontrokken om krom omhoog te gaan staan. Het uiterlijk van de 2-Reeks Gran Tourer straalt volledig zijn doel uit: functionaliteit. De neus mag nog net gezien worden, maar voor het enorme achterste doen we de ogen toe. En neen, zelfs de M Sport variant kan München niet redden. Wat hadden ze ook gedacht? Estoril Blue, uitgeklopte bumpers en een sportophanging op de 2-Reeks Gran Tourer. Het had een goede 1 april grap kunnen zijn…

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 07

Eenmaal ingestapt waren we misschien blij dat de meesten ons door de bewasemde ruit niet konden zien zitten. Wat we bij de 2-Reeks Active Tourer als een toevalligheid beschouwden, begon nu toch sterk op een kleine ontwerpfout te lijken. Ook viel toch wel op dat dit een gamma apart is binnen de BMW-catalogus. De opbouw van de middenconsole, het kleine multimediascherm, nauwelijks ‘premium’ te noemen materialen… Zelfs de zetels bieden nauwelijks zijdelingse steun. We waren echt het noorden kwijt bij het zien van de blauw-witte propellor op het basis stuurwiel.

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 13

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 09Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 10

Gelukkig heeft de Gran Tourer ook zijn waarden. Hij is ruim! Heel ruim zelfs. Dankzij de toegenomen wielbasis is er op de achterbank nu nog meer beenruimte en de hogere daklijn verwelkomt zelfs menig professioneel basketballer. Standaard komt de wagen met 5 zitplaatsen, maar optioneel zijn er twee extra zetels te installeren die volledig vlak kunnen wegvouwen in de koffer, zodat deze BMW in principe plaats kan bieden aan zeven personen. In die configuratie kan je natuurlijk nog slechts enkele kleinere spullen meezeulen, maar met de derde zetelrij plat is er een royaal bagagevolume van 645 tot zelfs 805 liter. Met alle zetels plat wordt dit zelfs een kleine bestelwagen: 1.905 liter bagagevolume voor voorwerpen tot wel 2m60 lang. BMW vult perfect in wat het beoogde met deze wagen, daarin kunnen we ze niet tegenspreken.

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 08Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 12

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 11

Evenmin kunnen we ontkennen dat de Duitsers er alles aan gedaan hebben om van deze Gran Tourer de scherpst sturende MPV in het segment te maken. Of ze daarin echt geslaagd zijn, houden we dan weer wat in het midden. Er is immers enig verschil te merken met de 2 AT, want de Gran Tourer zeult enkele kilo’s extra mee. Koetswerkbewegingen laten zich iets makkelijker merken en de sturing voelt wat log aan. Ja, er zijn vele concurrenten in het segment die hij probleemloos aftroeft, maar of het echt als een product uit München aanvoelt? Waar we dan weer niet naast kunnen, is het feit dat deze 2-Reeks Gran Tourer enorm comfortabel en zacht rijdt. Past opnieuw perfect binnen het concept, natuurlijk.

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 05

Maar of dat concept expliciet smeekt om een driecilinder? Alle lof voor de kleine 1.5-liter driepitter in het vooronder ten spijt, heeft een wagen van dit kaliber toch wel iets meer nodig om vlot aan het verkeer te participeren. Het turboblokje levert 116 pk en 270 Nm koppel, maar de acceleratie van 11,1 seconden naar 100 km/u verraadt meteen al een probleem. De verhoudingen van de transmissie zijn ook wat eigenaardig, want het blokje begint al tegen te pruttelen bij 25 km/u in tweede. Naar eerste terugschakelen bij dergelijke snelheden voelt nu eenmaal niet zo koosjer aan. Boven 90 km/u is hernemen ook een ramp, deze motorisatie moet het hebben van zijn lage verbruik. Want jazeker, voor dit kaliber is een gemiddelde van slechts 5,1 liter/100 km een ware prestatie, daarvan stonden ook wij aangenaam versteld.  Op papier bedraagt de CO2-uitstoot van deze EU6-conforme motor bovendien slechts 104-111 g/km.

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 06

Geloof het of niet, maar BMW biedt ook nog een 214d GT aan voor 28.950 euro. Met 95 pk raak je misschien wel de toonzaal buiten, maar geloof ons plechtig en ga minstens voor de 218d (€31.900). Onze 216d testwagen kan voor rustige rijders nog net door de beugel (€30.200). Essentieel lijkt ons ook het Advantage model (+1.350 euro) dat parkeersensoren achteraan, cruise control, een multifunctioneel stuur, automatische airco en mistlampen vooraan combineert. Alternatief is er de Luxury (4.500 euro bovenop de basisprijs), Sport (+€3.000) en M Sport (+ €4.650). Goedkoop is de 2-Reeks Gran Tourer niet, maar als we met de nieuwe Ford S-Max vergelijken, valt zelfs op dat de Ford met 2.0-liter en 120 pk een stukje meer kost (€31.100) dan de BMW. De omgekeerde wereld! De S-Max is misschien nog een klein maatje groter, maar toch! BMW prijst hun aanbod zeker niet uit de markt.

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 01

Conclusie

Laat jullie absoluut niet ontmoedigen door de negatieve toon die als een rode draad door dit verhaal lijkt te lopen. De 2-Reeks Gran Tourer is een meer dan degelijke wagen die gewoon aflevert wat er op het to-do lijstje stond. Hij is heel ruim, veelzijdig, praktisch en comfortabel. De afwerking ligt iets hoger dan de meeste segmentgenoten, maar is dan weer toch niet volledig wat we van het merk gewoon zijn. Het uiterlijk bekeken we misschien iets te veel met een BMW-bril, maar met een gemiddelde MPV-bril oogt het allemaal nog zo slecht niet. Ook het weggedrag is binnen de juiste context meer dan OK. Algemeen gezien is de 2-Reeks Gran Tourer geen product waar wij zelf wild van worden, maar we zijn er zeker van dat hij alles in huis heeft om de concurrentie vele verkopen af te snoepen. Aleen één raad: ga toch maar voor de 218d.

Overzicht

+ Comfortabel
+ Praktisch en ruim
+/- Relatief competitief geprijsd gegeven de badge
– de 1.5-liter driecilinder is perfect voor de MINI, maar schiet hier tekort
– afwerking voelt minder aan dan we gewoon zijn van BMW

Rijtest - BMW 2-Reeks Gran Tourer 04

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: BMW Group

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...