Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - Header
Een compacte monovolume met voorwielaandrijving, kan dat wel een BMW zijn?

Hij zat er al eventjes aan te komen, maar het was toch even slikken toen de eerste BMW met voorwielaandrijving gepresenteerd werd. Dat het ook nog eens een busje moest zijn, was echt wel olie over vuur. De globale automarkt mag constructeurs dan wel duwen richting moduleerbare architecturen en de noodzaak van grote volumes creëren om te overleven, hoe moest deze 2-Reeks Active Tourer passen binnen de showroom en de geschiedenis van het merk dat Freude am Fahren zo hoog in het vaandel draagt? Het was moeilijk om zonder vooroordelen achter het stuur te kruipen, maar toch namen we voor een weekje de 218d Active Tourer mee voor een testrit.

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 09

Persoonlijk mijn eerste testrit, maar collega Jens voelde de 2-Reeks AT reeds eerder aan de tand tijdens de lancering met de vijfdeurs MINI. Een gelijktijdigheid die niet zomaar toevallig was, want de Active Tourer staat op hetzelfde voorwielaangedreven UKL1-platform. Voorwielaandrijving wil ook meteen zeggen dat de 2.0-liter viercilinder in tegenstelling tot gewoonte in München dwars gemonteerd werd en dat de motorkap iets minder lang hoefde te zijn. Wat bovendien ook nog eens hand in hand gaat met de gedaante als monovolume, want deze configuratie maakt het mogelijk om de ruimte binnenin te maximaliseren. Iet was trouwens meteen opvalt wanneer je plaatsneemt achter het stuur en op de achterbank, waarbij de 2.670 mm lange wielbasis ook de beenruimte tegemoet komt.

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 06

Of het een ‘echte’ BMW is kunnen we tot nu toe niet zeggen, maar het is dus wel zonder twijfel een ruime familiewagen die de noden van jonge en zelfs iets oudere gezinnen perfect invult. De zitpositie is ook iets hoger dan in de traditionele Berline, Touring of zelfs Grand Tourer, wat het in- en uitstappen makkelijker maakt en een mooi overzicht biedt over het voorliggende verkeer. Het volledig wit-beige interieur had het effect die ruimte nog eens te benadrukken, zeker in combinatie met het optionele panoramisch glazen dak. Gelijkgekleurde matjes lijken ons echter bijna te verplichten om schoenmutsjes aan te doen elke keer we de wagen openden. Zoals het een echte MPV betaamt zijn er natuurlijk heel wat bergruimtes: een gesloten vak tussen de voorzetels, deurvakken die anderhalve liter flessen probleemloos vullen, naast bekerhouders voorin en ook achterin. De koffer is met een inhoud van 468 liter verder meer dan voldoende ruim, maar concurrenten als de Mercedes B-Klasse (488 l) en Volkswagen Sportsvan (500 l) doen nog ietsje beter. De achterbank is weliswaar makkelijk neer te klappen in 40:20:40-verhouding, waarmee je een totaal bagagevolume van 1.510 liter bereikt.

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 16Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 17

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 19

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 21Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 22

Onder de motorkap biedt BMW voorlopig twee benzinemotoren aan: de driecilinder benzine met 136 pk gekend uit de MINI Cooper en een viercilinder met 192 of 235 pk in de 220i/225i Active Tourer. Aan dieselzijde hetzelfde verhaal: een 1.5-liter driepitter met 95 of 116 pk of het gekende 2.0-liter blok in de 218d met een vermogen van 150 pk en 330 Nm koppel, waarmee de toon meteen gezet is. BMW positioneert de 2-Reeks AT niet bij de alledaagse compacte MPV’s, maar wil uitblinken bovenaan het gamma. Er zijn dan ook niet veel diesel-busjes die van 0-100 km/u sprinten in 8,9 seconden en een topsnelheid van 208 km/u bereiken… Het is even wennen aan de nieuwe manuele zesbak gezien de achteruit verraderlijk dicht bij de eerste versnelling ligt, maar verder schakelt de transmissie comfortabel. Of zelfs sportief, want bij terugschakelen wordt automatisch tussengas gegeven. De gasrespons is vrij direct en de 218d voelt zeker in Sport-modus echt aangenaam aan. Sensationeel zelfs in MPV-termen! Qua verbruik slaagden we erin de dorst te beperken tot een gemiddelde van 5,9 liter/100 kilometer, de minder aerodynamische hoogte heeft nu eenmaal een invloed. Op papier bedraagt de CO2-uitstoot van de 218d Luxury Line 111 g/km.

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 01

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 03Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 05

Motorisch zit alles dus meer dan snor en daarmee gingen enkele van onze vooroordelen al vervagen. Nu nog het rijgedrag, het uur van de waarheid. Is BMW erin geslaagd de genen door te geven aan een licht gemuteerd voorwielaangedreven kindje? Het antwoord is kort: ja! Vanzelfsprekend is de 2-Reeks Active Tourer geen kart zoals de MINI die op hetzelfde platform staat, maar nooit eerder reden we een compacte monovolume die zo gewillig de bocht indook. Het stuurgevoel is daarbij zeer precies en lang niet zo licht als we ons voorstelden. Qua overhellen scoort de 2 AT ook een stuk beter dan de verwachtingen en de voortrein reageert kordaat op elke input. BMW slaagde erin deze sportieve toon te combineren met een opmerkelijke dosis comfort, waarvoor ze dus meer dan een pluim verdienen. BMW maakt sportieve wagens, niet louter achterwielaangedreven sportieve wagens.

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 14

We mogen dus concluderen dat BMW in alle opzet geslaagd is, de vooroordelen deed smelten als sneeuw voor de zon en alle verwachtingen overtrof. Er rest jullie maar één offer te brengen: je moet kunnen leven met het anonieme busjesuiterlijk. Hoe hard de Duitsers ook proberen met M-Sport varianten en dergelijke, een kat moet je een kat kunnen noemen en een MPV blijft een MPV. We zien de karakteristieke nieren, de ringvormige lichtsignatuur, korte overhangen en zelfs een Hofmeister knik in de achterste zijruiten, maar de 2-Reeks Active Tourer kon voor hetzelfde geld (veel goedkoper eigenlijk…) een Kia Carens geweest zijn. Advantage, Sport Line en Luxury Line zijn naast het M-Sport pakket de verschillende uitvoeringen met elk zo zijn onderscheidende kenmerken, maar de basis blijft in elk geval dezelfde.

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 12

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 10Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 11

Gezien er tot slot een BMW-badge op de neus en achterkant prijkt, is er eigenlijk ook nog een tweede offer te maken: de prijs. Denk er maar niet aan de 2-Reeks Active Tourer in je aankoopbeslissing te overwegen wanneer de andere deelnemers een Ford C-Max, Opel Meriva of Citroën C4 Picasso zijn. Een 2 AT heb je immers pas vanaf 26.850 euro, waarvoor je niet meer dan de 214d de showroom buitenrijdt. De basisprijs van onze 218d AT bedraagt zo al 29.750 euro. Gezien het logo behoeft het niet veel uitleg dat de finale totaalprijs van onze testwagen een dikke 41.580 euro bedraagt. We betwijfelen niet dat er heel wat potentiële klanten zijn voor deze wagen, maar de middenstand grijpt ernaast.

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 13

Conclusie

BMW maakt sportieve wagens, niet louter achterwielaangedreven sportieve wagens. Dat is de zin waarmee we dit verhaal het best kunnen concluderen. De 2-Reeks Active Tourer ziet er weliswaar uit als een compacte MPV en pakt trouwens ook uit met het comfort en de ruimte gelinkt aan die koetswerkvorm, maar onderhuids zijn de ingenieurs in München erin geslaagd de belangrijkste BMW-waarden over te bregen naar deze voorwielaandrijver. De sturing, het chassis en de prestaties maken van de 2-Reeks AT de sportiefste in zijn klasse. Misschien is het zelfs een klasse apart, maar feit blijft dat je er wel een aardige som geld moet voor neertellen.

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 07

Overzicht

+ Voorwielaandrijving met BMW-genen
+ Ruimte en comfort
+ BMW-prestaties

– Anoniem design
– Prijs en opties

Rijtest - BMW 2-Reeks Active Tourer - 08

Tekst & Foto’s: Tim De Baets