Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)Met standaard 20″ velgen én moderne looks wil Renault met de nieuwe Scénic en Grand Scénic een aantrekkelijk aanbod van gezinswagens creëren.

Al sinds 1993 is de Renault (Grand) Scénic een verstandige keuze voor wie op zoek is naar een ruime en praktisch wagen, veelal wegens (recentelijke) gezinsuitbreiding. Die familiale situatie strookt toch ietwat met de keuze voor een leuke (compacte) stadswagen, strakke coupé of blitse sportwagen. Renault was indertijd de trendsetter binnen het MPV gebeuren en wou na drie generaties Scénic en bijna 5 miljoen verkochte exemplaren het segment nogmaals wakker schudden. Anno 2016 verliezen dergelijke familiewagens – samen met de klassieke hatchback – serieus terrein aan populaire (compact) SUV’s en crossovers dus was het alle hens aan dek bij de Franse autoconstructeur.

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

Na een conceptuele voorbode met de R-Space Concept enkele jaren geleden stond er in maart een gloednieuwe Scénic op het Autosalon van Genève. Qua afmetingen is de nieuweling iets breder en hoger, de Grand Scénic voegt naast zilveren dakrails ook nog 23 centimeter extra toe in de lengte welke de binnenruimte ten goede komen. Op vlak van design mocht Laurens van den Acker alles uit zijn hoed pen halen en creëerde een bijna sexy geheel, van een eerder saaie en logische MPV vormgeving kan je bij deze generatie Scénic dus zeker niet meer spreken! Naast de knappe karakterlijnen en vormgeving die mooi aansluit bij het vernieuwde Renault gamma zijn het toch de 20″ banden die in het oog springen.

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

Dergelijke formaten zijn normaliter voorbehouden aan stoere SUV’s en luxewagens, de Fransen voorzien ze bij de nieuwe Scenic op alle uitvoeringen. YOLO! In basisvorm zijn het 20″ stalen velgen, daarnaast zijn er ook lichtmetalen exemplaren mét personaliseerbare tussenstukken (we kid you not!) en een diamond cut topversie. Dankzij stevige onderhandeling met Michelin, Goodyear en Continental zouden deze smalle banden (195/55) niet duurder mogen zijn dan de vorige 17″, gezien het grotere loopoppervlakte zou slijtage – in theorie – minder snel optreden. De grote zijwangen moeten ook voorkomen dat je ze direct bij het eerste parkeermanoeuvre in contact laat komen met de stoeprand.. Renault zegt met het hand op het hart dat ze zéér goed over deze opmerkelijke keuze hebben nagedacht en alles in het voordeel van de toekomstige klant zal uitlopen. Wie had er tien jaar geleden kunnen denken dat we gezinswagens met blitse 20″ velgen zouden hebben…

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

Renault produceert zowel de nieuwe Scénic als Grand Scénic in de productiefactiliteit van Douai in Noord Frankrijk, hier bouwen ze ook de Talisman familie en Espace. Dat zie je perfect als je plaatsneemt in de Scénic’s met een bijna identieke boordplank en zwevende middenconsole die het R-Link2 systeem huisvest. Die neemt niet enkel de connectiviteit, multimedia en navigatie voor zich, ook heel wat instellingen van de wagen kan je hier consulteren. Behoorlijk uitgebreid en hightech maar de complexiteit heerst (nog) steeds bij de initiële kennismaking. In de laatste jaren zijn we behoorlijk verwend met snelle iPads en tablets, het R-Link systeem kan anderzijds wel nog wat extra werkingsgeheugen/snelheid gebruiken.. Qua materiaalkeuze zijn er heel veel verschillende soorten kunststof gebruikt voor het interieur en afhankelijk van het uitrustingsniveau kan je die nog upgraden met chroom en leder (zwart/wit). Dankzij de innige samenwerking met Mercedes leverden de Duitsers gericht advies inzake bouwkwaliteit en afwerking en dat zou je toch moeten zien in een Scénic, Talisman of Espace.

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

Bij een MPV of gezinswagen als de Scénic draait het natuurlijk voornamelijk om de praktische bruikbaarheid. Zo is de achterbank (en voorste armsteun) verschuifbaar, kan je tot 63 liter extra bagage/prulleria kwijt in allerhande opbergvakken en slikt de koffer 572 liter in standaardvorm. De Grand Scénic is beschikbaar met vijf of zeven zitplaatsen en biedt respectievelijk 765 liter of 596 liter kofferruimte. Een passende zetelconfiguratie maken gaat ook gemakkelijker dan je denkt dankzij het volautomatische One Touch Folding systeem. Daarnaast is er een optimale zichtbaarheid rondom aanwezig dankzij grote glaspartijen en een gigantische voorruit die ver naar voren staat, optioneel kan je de volledige binnenruimte natuurlijk verlichten met een panoramisch zonnedak.

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

De vierde generatie Renault Scénic wordt gelanceerd met acht motorisaties, in de toekomst verwachten we nog enkele toevoegingen. Benzinerijders behoren niet direct tot dé Scénic doelgroep en moeten het doen met een 1.2-liter TCe viercilinder met 115 pk of 130 pk, steeds gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verzetten. Die handbak is standaard ook voor de diesels, zijnde een Energy dCi (95 pk, 110 pk of 130 pk). De topdiesels zijn hier ook te verkrijgen met een EDC automaat, zijnde een zeventraps voor de 110 pk variant en zestraps voor de 160 pk! Een zeer interessante nieuwkomer is de zuinige 1.5-liter dCi 110 pk Hybrid Assist waarbij de gekende dieselmotor de hulp van een kleine elektromotor krijgt.

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

Tijdens een eerste kennismaking met de nieuwe Renault Scénic’s nabij het zonnige Bordeaux trokken we erop uit met beide topversies. Daarbij viel alvast een aangenaam weggedrag op, de grote velgen hebben op het eerste zicht geen negatieve invloed op het algemene comfortniveau. Of ze daar ook in slagen op het Belgische wegdek (van mindere kwaliteit) zal de toekomst moeten uitwijzen.. De 130 pk benzinemotor doet goed zijn ding maar vraagt wel wat aandacht, gelukkig schakelt de handbak bijzonder aangenaam en vlot. De combinatie van 1.6-liter biturbo dCi en de EDC automaat overtuigde reeds in de Talisman en Espace, ook in de Scénic weet hij efficiëntie met vlotte reacties te combineren zonder zich daarbij kenbaar te maken. Met een brandstoftank van meer dan 50 liter moet je toch behoorlijk ver geraken alvorens je moet tanken, Renault gaat er prat op dat de Scénic zuiniger (verbruik + CO2) dan ooit is!

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

Inzake rijhulp- en veiligheidssystemen leent de (Grand) Scénic ook alle nieuwigheden van de Espace en Talisman met de interessante toevoeging van automatische parkeerhulp, autonome remhulp voor voetgangers (vanaf 7 km/u), vermoeidheidsdetectie en baanvakassistentie. Moderne Renault’s konden je reeds waarschuwen voor het overschrijden van je rijvak, nu stuurt de Scénic je automatisch zelf terug in de goede richting. Alweer een handige feature voor het Advanced Driver Assistance System (ADAS) dat alreeds adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, remhulp, dodehoekverklikker, dynamische verlichting en vele andere omvat. De maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP crashtest is dan ook een mooie bekroning op het rijkelijke arsenaal inzake veiligheid. Mocht het toch nog fout lopen kan je vooraan in de Renault Scénic rekenen op een adaptieve airbag, een spiksplinternieuwe generatie die zich aanpast aan de vorm van de inzittenden.

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

Naast allerhande gadgets zoals zetelverwarming, een handig head-up display en krachtig Bose Surround Sound krijgt de Scénic natuurlijk ook het nieuwe Multi-Sense systeem mee. Dat omvat vijf verschillende programma’s (Neutral, Sport, Eco, Comfort en een gepersonaliseerde setup) die de eigenschappen van de (Grand) Scénic beïnvloeden. Niet enkel de gasrespons of vermogensopbouw wordt hiermee bepaald, ook ondermeer de motorsoundtrack, massagefuncties en airco zijn onderhevig aan de gekozen ingesteldheid!

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

De nieuwe generatie Scénic staat reeds te pronken in het Renault dealernet met een Belgische vanafprijs van €21.500 met vier uitrustingsniveau’s zijnde Life, Zen, Intens en Bose Edition. Voor een Grand Scénic betaal je minstens €24.600 maar start direct bij het Zen niveau. Om de lancering feestelijk in te zetten is er ook een Scénic Edition One met de nodige meerwaarde (opties/uitrusting) én een duotone interieur! De Renault (Grand) Scénic deed het steeds goed bij de zakelijke gebruikers, hopelijk schrikken die grote velgen de fleetmanagers niet teveel af..

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

Als MPV consument heb je heel wat keuze naast deze Scénic, denk maar aan ondermeer de Ford C-Max, Volkswagen Golf Sportsvan, Citroën C4 en de premium alternatieven zijnde de BMW 2-Reeks Active Tourer en Mercedes B-Klasse. Een slag groter vinden we de Ford Grand C-Max, Volkswagen Touran, Citroën C4 Picasso en BMW 2-Reeks Grand Tourer terug als speelkamaraad voor de Grand Scénic.

Conclusie
De klassieke (saaie!) MPV is dood en crossovers/SUV’s zijn hip dus Renault veranderde grondig het geweer van schouder voor de vierde generatie Scénic en Grand Scénic. Nog steeds ten volle gericht op familiaal comfort en gebruiksgemak maar nu speelde het design ook een ingrijpende rol. Dat de consument daarvoor een klein beetje functionaliteit moet opofferen zou geen probleem mogen zijn aldus Renault, ook de keuze voor grote 20″ velgen is weloverwogen. Het dieselaanbod (dat het grootste deel van de verkoop omvat) staat alreeds op punt met een Hybrid Assist nieuwkomer, voor een topversie en/of automaat aan benzinezijde moeten we nog even geduld hebben..

Overzicht:
+ Hippe looks
+ Praktisch en functioneel
+ Comfort
+ Combinatie dCi (top)dieselmotor + EDC automaat
+ Moderne rijhulpsystemen en gadgets
+ Scherpe prijs

+/- 20″ velgen in combinatie met de Belgische wegen..

– Iets duurder dan voordien (+3%)
– Beperkt aanbod benzinemotoren
– Complexiteit / snelheid R-Link2 infotainmentsysteem

Kort Getest: Renault Scénic & Grand Scénic (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem