Rijtest: Ford C-Max EcoBoost

Rijtest - Ford C-Max 2015 - Header
Dezelfde essentie, maar dan beter uitgevoerd: de nieuwe Ford C-Max is terug de gezinswagen bij uitstek.

Naast de Focus en de Fiesta is de C-Max een der best verkochte modellen bij Ford. Maar ook vierwielers die zichzelf verkopen zijn na enkele seizoenen rijp voor een update. De concurrentie zit nu eenmaal ook niet stil en blijft bikkelhard. Een goed jaar na het voorstellen van de opgefriste gezinswagen – een gewoonte tegenwoordig bij Ford voor nieuwe modellen – kregen we pas effectief de sleutel mee. Als koetswerkkleur het nieuwe en pittige Red Rush, onder de motorkap de gekende 1.0 driepitter. De beloftes van de Blauwe Ovaal: een toegenomen ergonomie in een frisser jasje en nóg meer rijplezier. Tijdens een weekje rijden namen we de proef op de som.

Rijtest - Ford C-Max 2015 21

Frisser betekent bij de nieuwe C-Max alvast dynamischer. Het trapeziumvormige familiegezicht zorgt samen met de nieuwe koplampen voor een meer gestroomlijnde, sportievere neus. De ruitenwissers werden daarbij iets beter verstopt en zorgen voor een cleaner geheel. Achteraan werden dan weer de kofferklep en de lichtblokken vloeiender vormgegeven waarmee de breedte eerder dan de hoogte wordt geaccentueerd. De C-Max is dus allesbehalve een saai busje, het uiterlijk sluit nu beter aan bij zijn kenmerkend scherp rijgedrag. Tot slot ging ook de afwerkingsgraad omhoog, want dankzij de jongste evoluties in lasertechniek werden de metaalplaten een stuk zuiverder gelast dan weleer.

Rijtest - Ford C-Max 2015 17

Binnenin de nieuwe C-Max is er meer comfort en vooral meer ergonomie. De warrige knoppenzee kreeg met dezelfde update als de Focus een welverdiende adieu. Het design oogt nu zuiverder en intuïtiever alsook moderner en luxueuzer dankzij zwarte sierinleg en chroomdetails. Opmerkelijk was ook de verbetering in geluidsdemping: dikkere zijruiten, beter absorberende dichtingen en toevoeging van geluiddempend materiaal zorgen voor een oase van rust. Tenzij de baby op de achterbank ligt te janken natuurlijk, want dat horen jullie vanaf nu zonder verbloemende ruis.

Rijtest - Ford C-Max 2015 22

Ford C-Max & S-Max, MallorcaPhoto: James Lipman / jameslipman.comRijtest - Ford C-Max 2015 14

De veelzijdigheid van de C-Max werd behouden en geoptimaliseerd: in de verstelbare middenconsole zit een groter opbergvak en na verschuiven passen er diverse flessen en bekers in, er is een uitklapbaar vak aan het handschoenkastje en aan de bovenkant van het dashboard is eveneens een dieper opbergvak te vinden. Families sleuren ook steeds meer elektronica mee en daarom voorziet Ford niet één, maar twee USB-slots om mobiele toetsellen te integreren met SYNC2 en tegelijk op te laden. De geanvanceerde versie van dit SYNC2 connectiviteitssysteem beschikt over een haarscherp 8-inch aanraakscherm en opnieuw over een handige spraaksturing. De visualisatie van menu’s en navigatie onderging een stijlvolle revolutie. Tot slot zijn er ook enkele nieuwe comfortopties beschikbaar waaronder het handenvrij openen van de kofferklep op commando van een bewegende voet.

Rijtest - Ford C-Max 2015 08

Waar Ford voor ons niet hoefde aan te sleutelen was het rijgedrag. Toch konden de naarstige ingenieurs zich niet inhouden: stijvere ophangingslagers, opnieuw afgestelde schokdempers en een preciezere elektronische stuurbekrachtiging zorgen voor nog meer stabiliteit, minder rolneiging en een wendbaarder stuurgevoel. Meer rijplezier zonder aan comfort in te boeten, wat we alleen maar konden beamen. De nieuwe C-Max blijft qua weggedrag  de referentie in het segment.

Rijtest - Ford C-Max 2015 10

Rijtest - Ford C-Max 2015 09

Prestatiegewijs verkiest de C-Max EcoBoost het echter iets rustiger. De 1.0-liter EcoBoost maakt van deze familiewagen allesbehalve een snelheidsduivel. Op papier mag 125 pk best vlot klinken, in de realiteit zijn het pk per pk slome engeltjes. Begrijp ons echter niet verkeerd, want in de stad komt deze C-Max niets tekort. Sterker nog, tot 70 km/u is deze vierwieler zelfs vlot te noemen! Maar overstijg je die snelheid, dan zorgen de ellenlange versnellingsverhoudingen en een gebrek aan koppel voor een slabakkende versnelling. Inhalen op de snelweg is zowaar soms zelfs gevaarlijk, vergeet alvast niet terug te schakelen tot in vierde. Tot 100 à 110 km/u is de kleine EcoBoost gelukkig ook zuinig, maar daarboven gaat het exponentieel de lucht in. Conclusie: voor de stad en de buitenwegen ruim voldoende, voor de snelweg en lange afstanden zijn de dieselversies een betere keuze.

Rijtest - Ford C-Max 2015 19

De benzine blijft natuurlijk de goedkoopste. Met (steenoude) 1.6-liter Ti-VCT en 85 pk kost de nieuwe C-Max 17.500 euro, de 1.0-liter EcoBoost gaat met 100 pk ten vroegste voor 20.350 euro de deur uit. Je betaalt nog eens 1.000 euro extra voor de 125 pk-versie, zijnde 40 euro per extra paard. Spotgoedkoop, voor mensen die iets van paarden weten…  Wil je in plaats van de Trend-uitvoering de luxueuze Titanium, dan betaal je telkens iets meer dan 3.000 euro meer, voor de zevenzitter Grand C-Max is de toeslag 550 euro.  Voor écht sportieve papa’s die zweren bij benzine is er ook de 1.5 EcoBoost met 150 of zelfs 182 pk, de leasemarkt zal het dan weer vooral munten op de 1.5 TDCi met 105 pk /99 CO2 of 120 pk /150 g CO2. Deze zijn er respectievelijk vanaf 21.850 en 22.850 euro. En wij? Wij zouden zweren bij de 2.0-liter diesel met 150 pk en de uitstekende zestraps Powershift automaat. Enkel beschikbaar weliswaar in de Titanium topversie, maar met 28.000 euro nog steeds een prijs/kwalitatieve topper.

Ford C-Max & S-Max, Mallorca Photo: James Lipman / jameslipman.com

Conclusie

Tot zeventig is hij vlot, tot honderdentien is hij zuinig, maar daarboven is de Ford C-Max EcoBoost een lome familievriend. Voor vele snelwegkilometers zijn de dieselversies dus de betere keus.  Toch blijven we voorvechters van de kleine driepitter, want in de stad en langs landelijke wegen bezorgt hij de inzittenden van de C-Max een soepele en muisstille rijervaring. De zithouding is verder heel ergonomisch, het interieur is modulair en het infotainmentsysteem kreeg de update van de Focus. Samenvattend: de nieuwe C-Max is een praktische, moderne familiewagen met een aardige portie rijplezier.

Overzicht

+ Frisser
+ Ergonomischer
+ Nog steeds dé referentie qua weggedrag
+/- 1.0 Ecoboost is vlot tot 70 km/u, maar heel loom erboven

Ford C-Max & S-Max, Mallorca Photo: James Lipman / jameslipman.com

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Ford EU

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...