Rijtest: Ford Focus ST (2019)De Ford Focus ST is terug: een grotere cilinderinhoud, meer power en een nóg directere sturing.

Moeilijkheden met sturen heeft de Ford Focus nooit gehad. Er zijn genoeg liefhebbers die ook de vierde generatie nog steeds beschouwen als dé referentie voor de betrokken chauffeur in het C-segment. Maar naar goede traditie komt Ford ook met een pittige ST-variant  – en meestal – ook met een extra pittige RS. Over die laatste wordt al duchtig gespeculeerd, maar de vergrotende trap staat nu al in de showroom. De GTI’s, RS’en, N’s en andere strijders mogen zich schrap zetten, want de Focus ST wordt met extra wapens op ’t hot hatch eiland gedropt.

Rijtest: Ford Focus ST (2019)

Om te beginnen krijgt de ST 300 cc extra ademruimte. De 2.3-liter EcoBoost kennen we enigszins uit de Mustang en Focus RS, maar perst in deze livrei 280 pk uit bij 5.500 toeren per minuut. Een winst van 30 pk die niet onopgemerkt blijft. De klok tikt nog geen 6 seconden aan wanneer de snelheidsteller 100 km/u aanduidt en hernemingen zijn dankzij het rijkelijke koppel van 420 Nm kinderspel. Het lijkt op papier marginaal, maar de extra slaginhoud lijk je écht te voelen. Je hoeft er niets uit te persen, er is overschot. De nieuwe Focus ST hangt bij elk toerental een pak alerter aan het gaspedaal. De viercilinder met twin-scroll turbo wordt geholpen door een elektrisch gestuurde wastegate voor een nauwkeurigere regeling van de boostdruk, terwijl een aangepaste uitlaatlijn de tegendruk vermindert. Plus specifieke luchtinlaat en plus geoptimaliseerde intercooler. Sterker nog, de gasklep blijft gewoon open staan wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat. Zo wordt de omkering van de luchtstroom vanaf de turbo verlicht, blijft de snelheid van het compressorwiel behouden en kan de boostdruk terug sneller worden opgebouwd. Je mag zoeken, maar de nieuwkomer laat zich op geen turbogat betrappen!

Rijtest: Ford Focus ST (2019)

Een innovatieve technologie die zich weliswaar alleen manifesteert in de Sport en Track modus. Want ja, voor het eerst rolt de ST uit de fabriek van Saarlouis (Duitsland) met instelbare rijmodi. Gasrespons, uitlaat, stuurrespons, maar ook de elektronische rembekrachtiging en de continu gestuurde schokdempers (CCD) worden door je keuze beïnvloed. Alsook de gevoeligheid van misschien wel het belangrijkste nieuwtje: een elektronische sperdifferentieel (eLSD) voor de benzineversie. Het in de versnellingsbak geïntegreerde systeem gebruikt hydraulisch geactiveerde koppelingen om het motorkoppel weg te nemen bij het slippende wiel en tot 100% over te brengen naar het wiel met de meeste grip. Aangevuld door het al bekende Torque Vectoring, waarbij het binnenste voorwiel wordt afgeremd in de bochten, wordt onderstuur volledig in de kiem gesmoord. Schakelen gaat via een manuele zesbak en lijkt ons voor deze wagen de logische keuze, maar er is ook een optionele zeventrapsautomaat leverbaar.

Rijtest: Ford Focus ST (2019)

Rijtest: Ford Focus ST (2019)Rijtest: Ford Focus ST (2019)

Het nogal luide maar monotone en artificiële gebrul binnenin kan al eens gaan vervelen, maar het sturen doet dat nooit! De betrokkenheid in het bochtenwerk is magnifiek en de stuurrespons ultrasnel. Slechts twee omwentelingen van aanslag tot aanslag. Hoeken ging nog nooit zo makkelijk. Ook de aanwezigheid van het eLSD laat zich voelen en dit vooral in Sport en Track. Het voelt enigszins onnatuurlijk aan wanneer je op het gas gaat en je harder gaat insturen met dezelfde stuurinput, maar efficiënt is het wel. Let wel op in de Track-modus, want daar is het systeem té sensitief naar ons aanvoelen. De stuurhoek wordt snel veel groter dan geanticipeerd. Sport lijkt de beste modus om het Michelin Pilot Sport 4S rubber de sporen te geven.

Rijtest: Ford Focus ST (2019)

Natuurlijk plukt de Focus ST de vruchten van Fords complete gamma rijhulpsystemen, multimedia-updates en algemene interieurupdate tout court. Ook binnenin is het dus aangenaam vertoeven. Specifiek voor de gekruide uitvoering zijn natuurlijk een sportstuur, veelvuldige ST-logo’s en schitterende Recaro-kuipen. Ze houden je nog steeds vast als was je hun dierbaarste bezit, maar zitten gelukkig toch al iets ruimer dan de té krapper voorgangers. Ford houdt de oren gespitst! Waar we wel een traan voor zouden laten, zijn de verdwenen drie afzonderlijke tellertjes met olietemperatuur, oliedruk en turbodruk. Ze verhuisden gedigitaliseerd naar het instrumentenpaneel. Traditie en nostalgie moesten hier helaas het onderspit delven. Qua exterieur krijg je dan weer de typische bumperwijziging, spoilers, een diffuser, blitse velgen en extravagantere kleurenopties zoals Performance Blue of in dit geval Orange Fury. Het blijft – op het kleur na – weliswaar relatief bescheiden.

Rijtest: Ford Focus ST (2019)

Rijtest: Ford Focus ST (2019)Rijtest: Ford Focus ST (2019)

Helaas laat inflatie zich ook voelen in de prijslijst van de Ford Focus ST. Terwijl je de vorige generatie nog voor minder dan 30.000 euro op de kop tikte, is de vanafprijs fors gestegen tot minimaal 37.465 euro. Het is geen echte rip-off als je alle technologische nieuwigheidjes hierboven bekijkt en door de uitgebreide standaarduitrusting bladert, maar Focus ST-plezier voelt iets minder bereikbaar dan voorheen. Ten opzichte van de Golf GTI (vanaf €38.420) blijft de Focus in het voordeel, maar de Hyundai i30 N verleidt met een langere vanafprijs. Zonder rijmatig teleur te stellen. Ter volledigheid: er is zoals bij de vorige generatie Focus ST ook een ST Diesel (vanaf 35.865 euro) en bij zowel de EcoBoost als diesel betaal je 1.000 euro extra voor een Clipper breakvariant. Onze testwagen werd uitgevoerd met het Performance Pack, dat voor slechts 1.200 euro een Launch Control, Rev Matching, rode remklauwen, de elektrisch gestuurde ophanging en de Track-modus toevoegt.

Rijtest: Ford Focus ST (2019)

Conclusie
Sommige delen van deze rijtest hebben dan wel een aardig tech-talk gehalte, ze bewijzen dat ook bij deze nieuwe generatie Ford kosten noch moeite gespaard heeft om van de Focus ST een referentie in zijn segment te maken. De motorische aanpassingen zorgen voor schitterende prestaties zonder te moeten forceren, het geïntroduceerde elektronische sperdifferentieel dwingt de ST op nog scherpere rails dan voorheen. Het is nog steeds een wagen die je de garage uitrijdt om doelloos de leukste baantjes te gaan opzoeken en je daarna met brede glimlach terugbrengt, maar dan met het toegenomen comfort en verhoogde maturiteit van de algemene facelift. Je moet er nu alleen ook een meer mature geldbuidel op na houden om ervan te kunnen genieten.

Overzicht:
+ Sportieve maar toch subtiele looks
+ Rijdynamiek (dankjewel eLSD!)
+ Prestatiepotentieel 2.3 Ecoboost
+ Stuurrespons
+ Recaro’s zitten nog beter (en minder krap) dan voorheen
+ Dagdagelijks bruikbaar (relatief comfortabel, rijhulp, gadgets, …)

– Stevige(re) prijs
– Fake soundtrack
– Stevige concurrentie

Rijtest: Ford Focus ST (2019)

Rijtest & Foto’s: Tim De Baets