Rijtest - Ford Focus RS - HeaderEen derde generatie, een derde dimensie: de nieuwe Ford Focus RS eist de kroon der hot hatches.

Geduld is een schone deugd. Ouders en grootouders probeerden ons tevergeefs zoet te houden bij het eeuwig aanvoelende wachten op een nieuw hebbeding. En enkele decennia later voelde de aanloop naar de lancering van de nieuwe Ford Focus RS nog steeds als wachten op Sinterklaas … wanneer de zomer nog niet eens begonnen is. Dat collega Ameye de eerste kennismaking ermee nog eens voor mijn neus kon wegsnoepen voelde als een beste vriend die het meisje wegkaapte waar je al jaren lang een crush op had. Toch heb ik geen reden tot klagen, de deugd kwam voor mij sneller dan voor vele klanten die momenteel nog steeds op hun bestelling wachten. De Ford Focus RS is immers uitverkocht tot diep 2017…


Rijtest - Ford Focus RS - 01
Rijtest - Ford Focus RS - 02Rijtest - Ford Focus RS - 07

Met 42 landen – zelfs China – is de vraag naar Ford’s nieuwste hot hatch enorm, de productie in het Duitse Saarlouis kan het succes nauwelijks bijbenen. Iedereen met een internetaansluiting stoot immers al snel op vele lovende commentaren en zelfs in China zullen illegale postduiven ondertussen de censuur hebben doorbroken. Al is het natuurlijk vooral Europa waar de liefde voor hot hatches nooit lijkt te stillen. En net op die markt claimt Ford’s nieuwste performance-creatie de troon.

Rijtest - Ford Focus RS - 04
Rijtest - Ford Focus RS - 05Rijtest - Ford Focus RS - 12

You win some, you lose some. Dat de derde generatie enkel als vijfdeurs komt, valt onder de noemer ‘praktisch’ snel te verteren. Dat de magistrale 2.5-liter vijfcilinder echter het onderspit moest delven, is voor vele fans iets harder slikken. Maar wees gerust, high-tech injectiecallibratie en getover met kleppen zorgen voor meer dan acceptabele klanken van sensatie. Gebrul en gepruttel 2.0, maar stukken levendiger dan bij sommige concurrenten. En er is compensatie, meer dan compensatie: Ford ging eindelijk overstag voor de smeekbeden van de klant en geeft de nieuwe Focus RS voor het eerst een vierwielaandrijving mee. En wat voor één…

Rijtest - Ford Focus RS - 06

Twee elektronisch gestuurde koppelingpakketten aan elke zijde van de achterwielaandrijving regelen de koppelverdeling tussen voor- en achterwielen, maar ook tussen de achterste wielen onderling. Zo kan maximaal 70% van het aandrijfkoppel naar de achteras worden gestuurd en daarvan zelfs tot 100% naar één ervan. Het resultaat is een aandrijflijn die de RS meer het karakter geeft van een echte achterwielaandrijver. De RevoKnuckle op de vooras van zijn voorganger mocht de wetten van de fysica dan wel af en toe opzij hebben gezet, het verschil is dag en nacht. Geen onderstuur, geen koppelstuur. Bovendien levert de 2.3-liter vierpitter met twin-scroll – ook gekend uit de Mustang – in deze configuratie maar liefst 350 pk en 440 Nm (470 Nm in overboost), waardoor de vierwielaandrijving echt wel welkom is om alle vermogen zonder hooliganisme – en onderstuur – aan de grond te krijgen.

Rijtest - Ford Focus RS - 14Rijtest - Ford Focus RS - 15

Rijtest - Ford Focus RS - 19

Rijtest - Ford Focus RS - 13Rijtest - Ford Focus RS - 18

Een deel van de verklaring voor de lange aanloop naar de lancering kan dan ook gezocht worden in alle high-tech die Ford specifiek voor de RS ontwikkelde. Naast een launch control, waarmee je in amper 4,7 seconden naar het eerste honderdtal wordt gekatapulteerd, kroop er enige tijd in de fine-tuning van de verschillende rijmodi die voor het eerst werden geïntroduceerd: Normal, Sport, Track en Drift (!). Net als de line lock bij de Mustang hielden we die laatste op de openbare weg toch maar achterwege, maar op een ruime asfaltvlakte of tijdens een occasionele funday is het een leuke gimmick. In Normal is de RS – op een hevige dorst na – perfect bruikbaar voor de dagelijkse rit naar het werk, in Sport worden de gas- en stuurrespons alerter. Verrassend genoeg voelt de Sportmodus iets nerveuzer en opgefokter aan dan de Track-setting. Sport dus digitaal, Track eerder neutraal. Tot slot zijn er voortaan ook tweevoudig elektronisch instelbare dempers die met een knopje op de hendel van de richtingaanwijzers kunnen worden bediend. Maar geloof ons, het verschil van 40% is zo voelbaar dat we het enkel aanraden op het biljartlaken van een circuit. Zelfmoord op de Nürburgring.

Rijtest - Ford Focus RS - 08

Maar welke modus je ook kiest, de Focus RS verpulvert alle verwachtingen. Hoe hoog ze ook waren! Het chassis is zo fenomenaal dat het standaard 235/35 R19 Michelin Pilot Super Sports rubber meer dan volstaat om gripniveaus te leveren die we tot nu toe in geen enkele hot hatch evenaarden. Entertaining & addictive, to say the least! Hoe hard je ook probeert, de neus schuift niet uit. Het is eerder de kont die op dat moment wat kracht komt bijzetten. Het gemis van de vijfcilinder geraakt al stilaan op de achtergrond… Stoppen is ook geen probleem, want de Brembo’s zijn onvermoeibaar. Twee ‘jettunnels’ in de bodem en specifieke luchtgeleiders op de onderste wieldraagarmen verzorgen de 350×25 en 302×11 mm schijven met 4 zuigers voortdurend van afkoeling.

Rijtest - Ford Focus RS - 03Rijtest - Ford Focus RS - 09

Zijn er dan ook nadelen aan de Focus RS? Als we dan echt moeten mierenneuken… De draaicirkel is ongeveer de omtrek van de maan, de zitpositie in de Recaro’s is te hoog en de rest van het interieur oogt toch nogal saai. Op de drie metertjes extra, blauwe stiksels en wat RS-logo’s na lijk je gewoon in een Focus 1.0 Ecoboost te zitten zoals er miljoenen het straatbeeld bevolken. Verder verbruik je al snel 10 tot 12,5 liter brandstof per 100 kilometer. Wat ons bij het afleggen van een spannend roadbook geen moer kan schelen, maar op de snelweg is zelfs de zes-in-lijn van een M3 minder dorstig. En tot slot is er het ietwat opzichtige uiterlijk. In tegenstelling tot de rijmodi is er hier geen Normal modus. Al zijn er nog (veel) extremere concurrenten – Civic Type R – en transformeert een neutraler kleurtje dan het Nitrous Blue de RS op de achterspoiler na terug naar een brave jongen.

Rijtest - Ford Focus RS - 10

Conclusie
The best hot hatch, ever. De Focus RS verlegt grenzen en kent weinig tot geen concurrentie. Ford koppelde een alledaagse inzetbaarheid aan zowel circuit-efficiëntie als entertainment. Launch Control, Drift Mode, elektronisch instelbare dempers, een ingenieuze vierwielaandrijving… Ford innoveert in het hot hatch segment en dat aan een spotprijsje (vanaf €39.300) vergeleken met pakweg een Audi RS3 Sportback (€53.780) of Mercedes-AMG A45 (€50.215), BMW M2 Coupé (€59.350). Aan allen die de orderbon ondertekenden, maar nog even moeten wachten: geduld is een schone deugd.

Rijtest - Ford Focus RS - 16Rijtest - Ford Focus RS - 17

Overzicht

+ Prijs/Prestaties
+ Unieke, hyperefficiënte vierwielaandrijving
+ Schitterend chassis
+ Dagelijkse bruikbaarheid

– Draaicirkel
– Hoge zitpositie
– Voor geruime tijd uitverkocht

Rijtest - Ford Focus RS - 11

Tekst & Foto’s: Tim De Baets