Officieel: Ford Puma crossover facelift update Puma ST PowerShift (2024)In afwachting van de zuiver elektrische Puma Gen-E trakteert Ford de populaire Puma crossover op een deugddoende facelift.

Op minder dan vijf jaar wist de hippe Puma crossover zich op te werpen tot dé Europese bestseller van Ford. Met een doordachte update wil de Amerikaanse autobouwer dat succesverhaal versterken. Wie goed kijkt zal nieuwe lichtblokken (optioneel Matrix LED!), bumpers en accenten opmerken al blijven de visuele nieuwigheden relatief beperkt aan de buitenzijde.

Binnenin de Ford Puma facelift zijn de verschillen duidelijker zichtbaar. Zo noteren we een nieuw stuurwiel, groter digitaal instrumentenpaneel (12,8”) en opgewaardeerd SYNC4 infotainmentsysteem (12”). Uiteraard met diverse rijhulp- en veiligheidssystemen zoals adaptieve intelligente cruise control met Predictive Speed Assist, 360° camera, Apple CarPlay / Android Auto en Alexa spraakassistentie.

Het vereenvoudigde Ford Puma motorengamma is volledig gebaseerd op de 1.0-liter EcoBoost driecilinder (125 pk of 155 pk). Steevast voorwielaangedreven én voorzien van zuinige 48V mild hybride ondersteuning. Wel is er opnieuw keuze tussen een handgeschakelde 6-versnellingsbak en 7-traps automaat.

Ford zwijgt momenteel over de handgeschakelde Puma ST met 200 pk. Tot die terug opduikt (?) is de vernieuwde Puma ST PowerShift de krachtigste (170 pk) en snelste (7,4 seconden) katachtige bij Ford. In het najaar volgt een zuiver elektrische Puma Gen-E evenknie!

De Belgische prijzen beginnen bij 29.050 euro (1.0i 125 pk MT6 Titanium) of 39.600 euro in het geval van de Puma ST PowerShift. Tegen de zomer verwachten we de eerste exemplaren bij de lokale Ford verdeler.