Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)Ford heeft er met de nieuwe Puma een funky crossover bij die indruk maakt met een ruim interieur, zuinige motoren én een aantrekkelijk rijgedrag.

De voorbije tien jaar steeg de Europese verkoop van crossovers (verhoogde B-segmenters met avontuurlijke SUV uitstraling, bij voorkeur sterk personaliseerbaar) met bijna 500%, een stevige groei die zich de komende jaren verder zal zetten. Geen wonder dus dat we (bijna) elke week een nieuwe telg mogen verwelkomen in dit bijzonder drukke segment! Met de EcoSport speelde Ford hier slechts een zeer beperkte rol dus werden er kosten noch moeite gespaard om een nieuw model te ontwikkelen op basis van de Fiesta.

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

Bij een veelbelovend model hoort een veelbelovende naam en dus haalde Ford de Puma benaming terug van onder het stof, in een ver verleden (’97 – ’01) was dit een compacte sportcoupé die eveneens beroep deed op de bouwstenen van de (toenmalige) Fiesta. Maar laat je niets wijsmaken, de nieuwe Puma heeft niets te maken met de oude Puma.

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

Hét basiskenmerk van een crossover is de verhoogde koetswerkbouw die zorgt voor een stoere (SUV) uitstraling, de toegenomen bodemvrijheid (en daardoor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom) en méér binnenruimte dan zijn klassiek donormodel. De Ford Puma voldoet hieraan perfect, ten opzichte van de Fiesta noteren we we voornamelijk een toegenomen wielbasis (+95 mm), het bredere koetswerk (+58 mm) en de grotere (+164 liter) kofferruimte van minimaal 456 liter.

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

Met een behoorlijk expressief en karaktervol lijnenspel kan de nieuwe Puma zich snel differentiëren van de vele concurrenten, de prominente LED lichtblokken (met stijvolle LED dagrijverlichting) zijn bovendien een directe verwijzing naar de Ford GT! In de personalisatiegids staan er tien (levendige) koetswerkkleuren én 18” lichtmetalen velgen mochten de standaard 17” exemplaren niet volstaan.

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

Binnenin voelt de Ford Puma ruimer aan dan je aan de buitenzijde zou verwachten. Achterin hebben grotere volwassenen het qua beenruimte niet getroffen (al is dat ietwat eigen aan het segment), op vlak van hoofdruimte maakt deze crossover wél indruk! De afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze zijn marktconform (lees: in orde maar nog steeds de nodige harde/krasgevoelige plastics).

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

De afneem/afwasbare zetelhoezen, elektrische kofferklep (mét handenvrije bediening) of geïntegreerde hoedenplank zijn leuke features maar écht geniaal/ingenieus/uniek is de MegaBox (80 liter) onder de koffervloer. Die voorziet Ford om natte/vuile kleren gemakkelijk op te bergen én te kuisen dankzij een afvoergat, anderzijds kan je zo ook grotere objecten (bijvoorbeeld een golftas of kamerplant!) rechtstaand transporteren.

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

Het aangename/functionele SYNC3 infotainmentsysteem (met ondermeer DAB, slimme navigatie en Apple CarPlay / Android Auto) kennen we intussen goed, in vergelijking met de Fiesta krijgt de Puma een digitaal dashboard mee. Extra gadgets zijn er in de vorm van massagezetels (!), een draadloze telefoonlader, achteruitrijcamera (met extra brede weergave) en een B&O Sound System (525W).

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

De Ford Puma mag als een van de eerste profiteren van de gloednieuwe EcoBoost Mild Hybrid (mHEV) techniek die het verbruik moet drukken én tegelijk het dynamische karakter en bijhorend rijplezier moet bewaren. Naast cilinderuitschakeling (primeur op een driecilinder!) staat er ook een 48V lithium-ion batterij en startmotor/generator paraat die zoveel mogelijk energie moet recupereren én terug aanwenden, kwestie van de CO2 uitstoot zo laag mogelijk te houden om de zware uitstootnormen (en bijhorende monsterboetes) te ontlopen. Ford spreekt van een voordeel van 10 à 15% wat altijd mooi meegenomen. Een échte hybride of plug-in hybride moeten we niet snel verwachten. De 1.0-liter EcoBoost mHEV is er met 125 pk of 155 pk, wegens plaatsgebrek enkel te verkrijgen met een manuele zesbak.

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

De klassieke 1.0-liter EcoBoost (125 pk) is momenteel de instapversie met een manuele versnellingsbak, tegen mei 2020 zal deze vervangen worden door … een 1.0-liter EcoBoost (125 pk) mét zeventraps automaat! Tegen dan zal ook de 1.5-liter TDCi dieselmotor (120 pk, manuele zesbak) beschikbaar zijn. In de wandelgangen weerklinken nog steeds (hoopvolle) geluiden omtrent een eventuele Puma ST

De Ford Puma doet het steevast met een brandstoftank van 42 liter, afhankelijk van de motorisatie kan je wel/niet stoefen op café met respectievelijk 9 seconden en 205 km/u of 11,9 seconden en 175 km/u als het gaat over de 0-100 chrono en topsnelheid. Qua verbruik spreekt Ford van ongeveer 6 liter per 100 km en met een rustige rijstijl komt daar in de praktijk maar een klein beetje bij.

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

Tijdens een eerste kennismaking met de nieuwe Ford Puma op Belgische bodem waren we enthousiast omtrent de EcoBoost Mild Hybrid waarvan je eigenlijk niets merkt, bij snelle(re) acties is de alertheid (en extra punch) van de driecilinder zéér aangenaam. De 125 pk versie is levendig genoeg en kan terugvallen op een stille loopcurve, enkel onder stevige belasting hoor je de klassieke driecilindersound binnenin weerklinken. De ST Line sportophanging is misschien net wat te straf op “minder kwalitatief wegdek” maar over het algemeen is de Puma gezegend met het nodige comfort.

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

Het dynamische Fiesta weggedrag is hier natuurlijk minder sterk aanwezig gezien de hogere koetswerkbouw, toch mogen de Belgische testpiloten/ingenieurs van de Ford Lommel Proving Ground terecht fier zijn op deze afstelling (met ondermeer nieuwe/stijvere achterwielophanging en grotere dempers). Het onderstel geeft geen krimp – zelfs niet op slecht wegdek of met grote velgen – en het stuur communiceert direct. De dynamische meerwaardezoeker zal vermoedelijk enkel in de Sport rijmodi rijden, avonturiers kunnen beroep doen op Slippery of Trail naast de klassieke(re) Normal of Eco. Vierwielaandrijving is hier niet te verkrijgen.

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

Maar liefst twaalf ultrasone sensoren, drie radarsensoren en twee camera’s rondom verzekeren de Puma van de nodige bescherming en rijhulp. Zo komen de adaptieve cruise control (met stop/go filemodus), verkeersbordenherkenning en rijbaanassistentie over van hoger gepositioneerde modellen. Ford is bovendien extra fier op de Local Hazard Information technologie van kaartspecialist HERE die naburige wagens kan waarschuwen omtrent nakende problemen (Car-To-X principe).

De Ford Fiesta is als Trend instapversie (vanaf 16.755 euro) te verkrijgen, de Puma komt (momenteel) enkel in de goed uitgeruste Titanium (X), ST Line (X) en ST Line X Vignale uitvoeringen met elk hun visuele verschillen vanbinnen/vanbuiten. Daardoor oogt de vanafprijs van 23.200 euro misschien aan de hoge kant, anderzijds omvat die in standaardvorm direct al airco, cruise control, SYNC3 infotainment, parkeersensoren, LED lichtblokken, … De zuinige(re) mHEV uitvoeringen starten bij 23.600 euro, een meerprijs van slechts 400 euro!

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

Binnen de Ford showroom zal deze Puma de aandacht moeten delen met de Fiesta Active, EcoSport en (eveneens gloednieuwe) Kuga al zijn er in het B-segment externe kandidaten genoegen. Zo is er een Renault Captur, Fiat 500X, Seat Arona, Jeep Renegade, Skoda Kamiq, Peugeot 2008, Opel Crossland X, Kia Stonic, Hyundai Kona, Nissan Juke, Mazda CX-3, Citroen C3 Aircross en Volkswagen T-Cross.

Conclusie
Desondanks de overbevolking binnen het crossover segment komt Ford hier – gezien het enorme (toekomstige) potentieel – meespelen met de gloednieuwe Puma. Die heeft (jammer genoeg, tijdens veranderen blijkbaar) niets te maken met zijn gelijknamige voorganger uit ’97. De nieuwe Ford Puma maakt indruk met zijn expressieve vormgeving, ruim interieur, praktische toepassingen (zoals de geniale MegaBox) en rijdynamiek terwijl de EcoBoost Hybrid motoren aangenaam en desgewenst zuinig voor de dag komen. Financieel vraagt de Puma direct een grotere opoffering, in ruil krijg je daarvoor wel een royale basisuitrusting met de nodige gadgets én uitstraling.

Overzicht:
+ Karaktervolle vormgeving
+ Ruim interieur
+ Grote koffer (én MegaBox)
+ Rijdynamiek
+ Aangename 1.0 EcoBoost Hybrid motor (vlot, direct, stil, …)
+ Beschikbare veiligheid, rijhulp, connectiviteit, …
+ Royale basisuitrusting

– Stevige (interne) concurrentie
– Hoge vanafprijs (wegens het ontbreken van een instapversie)
– Automaat en mHEV niet te combineren

Kort Getest: Ford Puma EcoBoost Hybrid (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem