Officieel: Ford Explorer Electric EV SUV MEB (2023)Het SUV gamma van Ford wordt aangevuld met de stoere en vooral zuiver elektrische Explorer Electric die maximaal 540 km rijbereik haalt.

Als we de (eerder matige) Focus Electric eventjes vergeten is de Mustang Mach-E momenteel de enige EV van Ford. Toch willen ze tegen 2030 in Europa enkel en alleen nog zuiver elektrische modellen aanbieden. De komende maanden en jaren zullen we dus de nodige e-nieuwigheden mogen verwelkomen. Tegelijk nemen we afscheid van iconen zoals de praktische Galaxy en iconische Fiesta. Ook de Focus zal verdwijnen uit de gammafolder.

Om snel nieuwe EV’s te kunnen ontwikkelen sloeg Ford de handen in elkaar met Volkswagen. Zo werken de twee autobouwers innig samen op vlak van bedrijfswagens en ook de Ranger en Amarok zijn technisch “sterk” gerelateerd. Interessanter voor Jan Modaal is de introductie van de gloednieuwe Explorer Electric. Die heeft op naamgeving na niets te maken met de imposante Explorer PHEV.

De Ford Explorer Electric staat op het VW MEB platform dat specifiek voor elektrische wagens werd ontwikkeld. Je mag hem dus zien als de Amerikaanse ID4, hetzij met een eigenste vormgeving (lees: karakter). Binnenin wordt snel duidelijk dat Ford zelf ook de nodige moeite heeft gedaan, ondermeer met het SYNC Move infotainmentsysteem (15”, verticaal gepositioneerd) en afgeplatte stuurwiel. In de koffer past er 450 liter bagage, in de MegaStorage (middentunnel) kan er nog eens 17 liter.

De nieuwe Ford Explorer Electric is er met 170 à 340 pk

Op alle technische details van de Ford Explorer Electric is het nog even wachten. Wel krijgt de topversie twéé elektromotoren (lees: vierwielaandrijving) mee en een systeemvermogen van 340 pk. Het rijbereik met de 82 kWh accupack ligt hier op een dikke 400 km. Tevens is er een versie met één elektromotor (lees: achterwielaandrijving) beschikbaar, deze is 286 pk sterk en zou een actieradius van 540 km halen. In een half uur moet de batterij vol zijn (80% SOC) aan de snellader.

De Explorer Electric basisversie moet het stellen met 170 pk en slechts een 54 kWh accupack, nog steeds goed voor 350 km. Ford hoopt dat het prijskaartje hiervan onder de 45.000 euro zal liggen.

Dankzij het innovatieve MEB platform kan Ford nieuwste EV terugvallen op een arsenaal aan actieve en passieve rijhulp/veiligheid. Dit dankzij 12 sensoren, 5 camera’s en zowaar 3 radars. Inzake personalisatie is er onder meer keuze tussen 19 à 21” velgen, diverse kleuren en intelligente Matrix LED koplampen, LED sfeerlichting en een hoogwaardig audiosysteem.

Tezamen met toekomstige EV modellen zal de Explorer van de band rollen in Keulen (Duitsland). Daar werden kosten noch moeite bespaard wat het belang nogmaals benadrukt van Ford en zuiver elektrische modellen in Europa.

Voor een Belgische bestelbon verwijzen we naar www.ford.be of de lokale Ford concessiehouder. Een lanceringsdatum werd nog niet gecommuniceerd.