Kort Getest: Ford Focus Electric

2012 Ford Focus Electric
Tijdens de Clean Week 2020 op het circuit van Zolder maakten we kennis met de Ford Focus Electric.

Tussen 2 en 6 mei staat het circuit van Zolder in het teken van de Clean Week 2020, een evenement dat iedereen toelaat kennis te maken met de technologieën en het transport van morgen. Het volledige programma vinden jullie hier, maar wij waren vooral geïnteresseerd in de elektrische vierwielers ter plaatse. En dat zijn ze allemaal: de Nissan Leaf, de Opel Ampera en Chevrolet Volt, maar ook het volledige Renault ZE-gamma. De meeste voelden we reeds eerder aan de tand, enkelen moeten we daarentegen nog beter leren kennen. Een afspraak met de Opel Ampera hebben we daarom zeer binnenkort, even geduld dus. Maar verrassender, en bovendien in Europese première, is de Ford Focus Electric. Niet meer dan twee exemplaren bereikten voorlopig het Europese vasteland, maar dat weerhield ons niet de wagen over het circuit te sturen.

2012 Ford Focus Electric

Enkele dealers in New York, California en New Jersey hebben de Focus Electric later deze lente al in de showroom staan, op een Europese lancering is het nog even wachten. Het exemplaar in kwestie was dan ook volledig Amerikaans, met onder andere een miles-per-gallon instrumentenpaneel en enorm storende, allesvergrotende linkerbuitenspiegel. De eerste ontmoeting was ook eerder kort van aard, maar een kans als deze konden we niet laten glippen en het circuit van Zolder was nét lang genoeg om een eerste indruk te vormen.

2012 Ford Focus Electric

Starten gebeurde zoals we dat ondertussen wel gewoon zijn met een druk op de knop. Daarna wordt het weer minder vertrouwd: geen geronk of getril, maar een oplichtend instrumentenpaneel geeft ons te kennen dat de motor draait. Het blijft even wennen. We schakelen vervolgens in Drive en bollen de pitbox uit richting circuit, volledig in stealth-modus. Eens het circuit op vloeren we het gaspedaal, de ecologische banden smeken om grip. De 107 kW/145 pk sterke elektromotor is immers niet van de flauwste, terwijl het koppel van 245 Nm reeds beschikbaar is vanuit stilstand. Als we dat zouden willen dan sprintten we door tot 136 km/u, maar dat leek ons niet meteen de bedoeling van de Focus Electric. We temperden daarom onze circuit-geest en lieten de rust wederkeren.

2012 Ford Focus Electric

En die rust valt enorm hard op, het is werkelijk muisstil in de elektrische Focus. Je hoort het getik van de regendruppels op de voorruit, zachte windgeluiden bij hoge snelheden en wanneer je de wagen tot het uiterste drijft, ook het piepen van het rubber. Excuseer ons, de chicanes waren nu eenmaal té uitnodigend. En ook de wagen, want de Focus Electric stuurt zoals we dat gewoon zijn van een Focus: lekker scherp en direct. De gewichtsverdeling is bovendien ideaal: 50/50, door een groot deel van het gekoeld 23 kWh lithium-ion batterijpakket in de koffer te positioneren. De Focus Electric rijdt dus zoals een doodnormale Focus, misschien zelfs beter.

2012 Ford Focus Electric

Bij een elektrische wagen is het plezier natuurlijk nooit eeuwig, ooit raken de batterijen op. De Focus Electric zou het 160 km moeten uithouden, even lang als de Nissan Leaf. Opladen daarentegen zou bij de Focus dubbel zo snel gaan: slechts drie tot vier uur aan een 240V-stopcontact. Nu nog een degelijke infrastructuur in België en de range-axiety kan volledig verdwijnen. Het exterieur van de Focus Electric is bovendien ook allesbehalve angstaanjagend: op de specifieke grille en laadpoort na is het een doodgewone Focus, geen spaceship.

2012 Ford Focus Electric

Binnenin is er ook nog steeds plaats voor vijf personen, werden premium materialen gebruikt en bemerken we heel wat pianolak. Uniek is wel het instrumentenpaneel, dat naast de status van de batterijen en huidige snelheid ook informatie geeft over de opgeslagen remenergie. Wie zeer milieuvriendelijk met het gaspedaal omspringt, ziet rechts zelfs meerdere blauwe vlindertjes verschijnen. Standaard beschikt de wagen over een Sony HD radio, zodat je toch iets van geluid uit je Focus krijgt om de stilte te verdrijven. De koffer is door het batterijpack ten slotte iets kleiner, maar biedt nog steeds voldoende ruimte voor de wekelijkse boodschappen.

2012 Ford Focus Electric

2012 Ford Focus Electric2012 Ford Focus Electric

Meer kunnen we op dit moment helaas niet zeggen over de Focus Electric, maar onze eerste indruk was alvast geslaagd. We kijken dan ook volop uit naar de lancering van de wagen eind dit jaar. Een langere testrit moet meer duidelijk maken. Prijzen zijn bovendien nog niet bekend, maar vanaf we ze weten, horen jullie ze ook. Net zoals we uitgebreid zullen berichten over de Ford Focus ECOnetic 2, die een uitstoot van slechts 88 gram CO2 per kilometer optekent, want ook die komt er binnenkort aan. Ford zet in op elektrisch, maar optimaliseert namelijk ook nog steeds haar diesel- en benzinemotoren van dag tot dag. Daarvan getuige naast de Focus ECOnetic ook de Focus 1.0-liter EcoBoost: klein, zuinig en toch krachtig.

2012 Ford Focus Electric

Tekst: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...