Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)De ruime, comfortabele en zuinige Ford Galaxy Hybrid bewijst dat we het concept van de klassieke MPV nog niet direct moeten afschieten!

Kroostrijke gezinnen kozen enkele jaren geleden volmondig voor de praktische, functionele en ruime MPV koetswerkvorm. Bij Ford was er qua people carriers keuze tussen een B-Max, C-Max, S-Max en Galaxy. Intussen overheerst de SUV in al zijn (kleurrijke) gedaantes waardoor enkel de twee laatste nog in de catalogus prijken. Diverse concurrenten doen intussen zelfs al geen moeite meer… Kan de introductie van een milieuvriendelijkere Galaxy Hybrid (HEV) motorisatie de interesse (inclusief verkoop) terug aanzwengelen?

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Zelfs met een knap geaccentueerde grille, 17” lichtmetalen velgen, chroom dakrails en een sinistere Agate Black metaalkleur kan deze Ford Galaxy niet wegsteken dat zijn praktische inborst primeerde op het design. Voor grotere gezinnen is dat prima nieuws, wel zorgen de riante buitenafmetingen voor de nodige parkeerstress bij de eerste parkeermanoeuvres. Gelukkig staan er daarvoor verschillende hulpmiddelen (achteruitrijcamera, parkeerassistentie, sensoren, …) paraat!

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Maximaal zeven inzittenden of 2.339 liter bagage!

Dankzij bijna vijf meter in de lengte krijg je hier – mits enig geklauter – relatief gemakkelijk zeven personen in. Zelfs volwassenen! In dat geval krijg je wel maar 300 liter bagage in de koffer, met twee inzittenden loopt het laadvolume op tot 2.339 liter! Dankzij de verschuifbare/neerklapbare achterbank(en) is er de nodige flexibiliteit.

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Met de riante glaspartij verkrijg je een prima zichtbaarheid rondom. Iets dat het optionele (gigantisch!) glazen panoramadak nogmaals versterkt met een aangename lichtinval. Vooraan prijken er zéér comfortabele fauteuils, achteraan moeten ze zich tevreden stellen met handige klaptafeltjes.

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Desondanks de afwerkingsgraad op punt staat kan de Ford Galaxy zijn – bijna pensioengerechtigde – leeftijd niet meer verstoppen met de gebruikte materialen/vormgeving. Net zoals tien jaar geleden heeft elke functie een eigen fysieke knop wat de bediening wel bijzonder intuïtief maakt.

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Elke Galaxy komt sowieso met het SYNC3 8” infotainmentsysteem inclusief spraakbediening, Apple CarPlay / Android Auto, DAB+, Bluetooth én zowaar een cd-speler. De topversie doet daar (realtime) navigatie én een hoogwaardig Sony audiosysteem met 12 luidsprekers bovenop!

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

2.0 TDCi of 2.5i Hybrid

Het klassieke motorengamma is volledig opgebouwd rond de 2.0-liter TDCi turbodiesel met 150 pk / 370 Nm of 190 pk / 400 Nm. Dit met voorwielaandrijving (manueel of automaat) of vierwielaandrijving (automaat). Daarnaast is er nu ook een Galaxy Hybrid die de geëlektrificeerde aandrijflijn overneemt van de Kuga Hybrid.

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

De Ford Galaxy Hybrid is gezegend met een 2.5-liter Atkinson benzinemotor, CVT transmissie en een minuscule 1,1 kWh lithion-ion batterijpack. Uiteindelijk goed voor 190 pk / 200 Nm (145 g/km CO2 WLTP). De volle 10 seconden heb je nodig voor de 0-100 sprint en de topsnelheid ligt op 185 km/u.

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

In de praktijk verbruik je iets meer dan de opgegeven 6 à 7 liter, vreemd genoeg slaagde de boordcomputer er niet om correcte verbruikscijfers te afficheren… Zo verstookten we 32 liter benzine over 380 km wat resulteert in 8,4 liter benzine per 100 km. Desondanks de geafficheerde 5,8 liter! Een volle benzinetank (65 liter) brengt je zo dus ongeveer 700 à 800 km ver.

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Toch kan het ongetwijfeld nog een pak zuiniger, bijvoorbeeld op een aangepast traject. Wij vertoefden voornamelijk op de snelweg. Daar kan er veel minder energie gerecupereerd worden dan pakweg in de stad of in de dorpskern. Geforceerd elektrisch rijden of opladen via een stekker is niet mogelijk, wel vertrekt de Galaxy Hybrid zo goed als altijd in de fluisterstille EV modus. Met de aangepaste L rijmodus versterk je de intensiteit van de remenergierecuperatie wat sneller voor een volle batterij zorgt. Het correcte rempunt zoeken vraagt daardoor wel enige gewaarwording.

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Rijgedrag Ford Galaxy Hybrid

Bij een familiale gezinswagen als de Galaxy draait het om comfort, toch stuurt hij bovengemiddeld – het is en blijft een Ford – goed. Behoorlijk licht maar wel zeer nauwkeurig. Een Sport rijmodus is (gelukkig) nergens te bespeuren in deze 1.978 kg zware MPV. Bij stevige belasting laat de CVT transmissie bovendien snel horen dat hij een rustige rijstijl verkiest. Dan biedt hij verfijnde prestaties en grotere brandstofefficiëntie.

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Veilig is de Ford Galaxy dankzij ondermeer noodremhulp met van voetgangers- en fietsersdetectie, dodehoekverklikkers, Hill Start Assist en een hoop airbags. Ondersteuning voor de bestuurder is er in de vorm van adaptieve LED koplampen, verwarmbaar stuurwiel, verkeersbordenherken, regensensor, adaptieve cruise control en Lane Keeping System. Die laatste durft wel (geregeld) bruut ingrijpen!

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Prijzen en concurrentie

De vernieuwde Galaxy is beschikbaar in de Trend, Titanium en V-Line uitrustingsniveau’s, gaande van 42.040 euro (2.0 TDCi 150 pk M6 Trend) tot 56.600 euro (2.0 TDCi 190 pk A8 AWD V-Line). De Galaxy Hybrid start op zijn beurt bij 44.840 euro (Trend). Exclusief kortingen was de goed uitgeruste testwagen uiteindelijk 46.824 euro waard.

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Zevenzits MPV’s zijn anno 2021 een zeldzaam gegeven geworden, zeker die met een zuinige/milieuvriendelijke aandrijflijn. Wie goed zoekt en lang doorvraagt komt toch nog uit bij de Volkswagen Sharan en Seat Alhambra, bij Renault is er zowel een Grand Scénic als Espace! Maar of deze nog lang zullen meegaan is een andere vraag… Bij Ford is er tevens een technisch gerelateerde S-Max Hybrid (vanaf 39.390 euro) te verkrijgen, desgewenst met zeven zitplaatsen.

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Conclusie

Desondanks Ford reeds heeft aangegeven dat er geen nieuwe Galaxy generatie zal komen zorgen ze met de aangename Galaxy Hybrid motorisatie toch voor een passend afscheid. In combinatie met een rustige rijstijl komt deze zowel stil, zuinig als soepel voor de dag. Al blijft hét grote pluspunt van de Galaxy nog steeds zijn immense binnenruimte, desgewenst met zeven inzittenden. Steevast comfortabel en tegelijk nooit slaapverwekkend. Zelfs zijn gedateerd interieur (inclusief materiaalmix) vergeven we hem. Onbegrijpelijk dat doordachte MPV’s opgeofferd worden voor de actuele SUV hype, naast de verhoogde koetswerkvorm bieden die vooral een hoop nadelen…

Jammer genoeg heeft Ford al laten weten dat er geen nieuwe generatie Galaxy zal komen. Wel zorgen ze met de aangename Galaxy Hybrid motorisatie toch voor een passend afscheid. In combinatie met een rustige rijstijl komt deze zowel stil, zuinig als soepel voor de dag. Al blijft hét grote pluspunt van de Galaxy nog steeds zijn immense binnenruimte met maximaal zeven inzittenden. Steevast comfortabel en tegelijk nooit slaapverwekkend. Zelfs zijn gedateerd interieur (inclusief materiaalmix) vergeven we hem. Toch zouden we toch graag correcte gegevens te zien krijgen in de boordcomputer…

Overzicht:
+ Gigantisch ruim, veelzijdig, praktisch en flexibel
+ Comfortabel
+ Betrokken rijgedrag
+ Zuinig
+ Goede zichtbaarheid rondom
+ Value for money (scherpe prijs + riante basisuitrusting)

? Niet meer van de jongste
? Moeilijk segment

– Luidruchtig/sloom onder belasting
– Onjuist verbruik in de boordcomputer
– Materiaalmix interieur
– Bruuske ingrepen rijhulp

Rijtest: Ford Galaxy Hybrid 2.5i 190 pk HEV FHEV MPV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie ford.be!