Officieel: Ford S-Max Hybrid en Galaxy Hybrid 190 pk (2021)De functionele Ford S-Max en Galaxy krijgen de milieuvriendelijke Hybrid benzinemotor van de Kuga ingelepeld.

Tien jaar geleden was de MPV (de grote(re) gezinswagens) nog behoorlijk populair in Europa. Intussen verkiezen (bijna) alle families de stoere/avontuurlijke SUV koetswerkvorm. Bij Ford heeft dat verregaande gevolgen voor de verkoopcijfers van de S-Max en Galaxy, toch geloven ze er nog in. Na een kleine opfrisbeurt vorig jaar krijg ze beiden nu een “zelfopladende” hybridemotor mee.

Die 2.5-liter viercilinder kennen we van de Kuga Hybrid en krijgt de hulp van een compacte elektromotor en 1,1 kWh lithium-ionbatterij. Tezamen goed voor 190 pk / 200 Nm, 0-100 sprint in 10 seconden en topsnelheid van 185 km/u. Tegelijk blijft het verbruik relatief beperkt tot ongeveer 6,5 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van ongeveer 145 g/km (WLTP).

In tegenstelling tot bij de Mondeo Hybrid kon Ford de batterijpack mooi wegwerken, je hoeft dus geen bagagevolume te missen. Voor de Galaxy zevenzitter loopt dat zowaar op tot 2.240 liter! Behalve de veelzeggende Hybrid badge achterop zijn er geen noemenswaardige visuele verschillen te bemerken.

De lokale Ford verdeler helpt je graag verder met een bestelbon voor de S-Max Hybrid en Galaxy Hybrid, voorzie daarvoor respectievelijk 39.390 euro en 44.840 euro.