Officieel: Ford Focus ST Edition 280 pk (2024)Na een soortgelijke Fiesta ST Edition uitvoering nemen we met de aangescherpte Ford Focus ST Edition stilaan afscheid van deze begeerlijke hot hatch…

Omdat den Europeaan voornamelijk SUV’s wil en/of EV’s moet kopen investeren autoconstructeurs steeds minder in compacte speelvogels. Zo namen we eerder af noodgedwongen afscheid van de steevast bejubelde Fiesta ST met handbak. Dit terwijl Ford wel nog steeds een Puma ST crossover met automaat in de aanbieding heeft! Ook de Focus gaat binnenkort verdwijnen uit de catalogus met in zijn zog de Focus ST sportieveling. Als eerbetoon (of zwanenzang) ziet de Ford Focus ST Edition hot hatch wel nog het daglicht.

Elke Focus ST Edition is voorzien van de Azura Blue koetswerkkleur met High Gloss Black accenten rondom (velgen, spoiler, diffusor en zijspiegels). Binnenin vinden we de Motion Blue stiknaden terug voor de sportzetels, stuurwiel, versnellingspook en vloermatjes.

Interessanter voor de dynamische meerwaardezoeker is vermoedelijk de lichtgewicht 19” velgen, Pirelli P Zero Corsa rubber, Brembo remschijven vooraan en een aangepaste KW Automotive ophanging. Daarmee ligt de ST Edition 10 mm of 30 mm dichter bij het (hopelijk kwalitatieve) asfalt. Voor specifieke events/locaties/circuits zoals de Nürburgring voorziet Ford zelfs de nodige documentatie om je (demper)instellingen te optimaliseren!

Voorin ligt er nog steeds een 2.3-liter EcoBoost viercilinder benzinemotor met 280 pk / 420 Nm. Daarmee doe je 5,7 seconden over de 0-100 km/u sprint en bereik je bij 250 km/u zijn topsnelheid.

Behalve rijplezier biedt de Ford Focus ST Edition ook het nodige comfort met het B&O audiosysteem, Driver Assist Pack en Winter Pack. In ruil voor 51.300 euro kan je een Belgische bestelbon tekenen bij de lokale Ford Performance verdeler. Al kan je daar met 45.000 euro ook een reguliere Focus ST configureren.