Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)De nieuwe Ford Focus RS gooit opnieuw een bommetje in het segment van de hot hatches. Zijn 350 pk, specifiek chassis én unieke vierwielaandrijving zorgen voor flink wat spektakel. Do or don’t believe the hype?

De derde generatie Ford Focus RS is zonder twijfel de meest verwachte en gehypete hot hatch van 2016. Ford luisterde – eindelijk – naar de wensen van het grote publiek en geeft de nieuwe Focus RS voor het eerst vierwielaandrijving mee. Maar niet zonder daarbij bestaande formules onder de loep te nemen en er hun geheel eigen RS-draai aan te geven. Maar daarover later meer.

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

Op en rond het circuit van Mettet kregen we als een van de eersten in België de kans Ford’s nieuwste RS-telg aan de tand te voelen. Niet alleen de vierwielaandrijving maakt de nieuwe Focus RS zo bijzonder, ook is er geen driedeursmodel en is de RS net als de reguliere Focus er enkel als vijfdeurs. Jammer volgens sommigen, dan weer erg praktisch volgens anderen. Wat er ook van moge zijn, présence heeft de strafste Focus ondanks een wat meer ingetogen uiterlijk dan zijn voorganger, nog steeds met hopen – zeker wanneer je opteert voor het felle Nitrous-blauw.

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

In tegenstelling tot directe en indirecte concurrenten à la Volkswagen Golf R, Audi RS3 Sportback en Mercedes-AMG A45 4MATIC maakt de RS geen gebruik van een Haldex-afgeleide om zijn kracht over de vier wielen te dirigeren, maar van een specifiek systeem welk Ford Rear Drive Unit (RDU) heeft getiteld met twee elektronisch gestuurde mechanische koppelingen weerszijde van het achterste differentieel. Daardoor zijn beide assen altijd en volledig onafhankelijk van elkaar beschikbaar en konden de ingenieurs de nieuwe RS van een geheel eigen karakter voorzien. Zo kan tot 70% van de kracht naar achter worden gestuurd, waarvan tot 100% naar een van beide achterwielen kan worden gedirigeerd wanner nodig. Daardoor kan de RS zich afhankelijk van de omstandigheden en de gekozen rijmodus (Normal, Sport, Track en Drift (!)), gedragen als auto met een achterwielaangedreven karakter.

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

Los van de vier beschikbare rijmodi pakt de nieuwe RS ook uit met tweevoudig elektronisch instelbare dempers die los van de gekozen rijmodus te selecteren zijn. En ook een heuse ‘launch control’ siert zijn elektronische brein. Daarmee spurt je net als Ken Block naar 100 km/h in 4,7 seconden en naar een onbegrensde topsnelheid van maar liefst 266 km/u.

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

Op de uitdagende testroute in de buurt van Mettet kregen we in elk geval voldoende tijd om alle functies zorgvuldig uit te proberen. Standaard staat de nieuwe RS op Michelin Pilot Super Sports, terwijl optioneel ook Michelin Pilot Sport Cup 2’s beschikbaar zijn. Al volstaat het standaardrubber ruim voldoende voor erg sportief rijden op de openbare weg en een enkele trackdays per jaar. Achter het stuur van de nieuwe RS is alles ruimschoots bij hetzelfde gebleven. Op enkelen specifieke RS-touches en uitstekende standaard sportstoelen na (Recaro’s zijn optioneel), is alles typisch Focus gebleven. Minder spectaculair dan bij de ‘premium’ concurrentie, maar daarom niet minder degelijk.

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

Hoewel de standaardstoelen voldoende steun bieden zitten ze nog steeds een tikkeltje te hoog. Maar jammer genoeg kan dat ook van de Recaro-sportkuipjes gezegd worden. Een must have-optie zijn ze dan ook niet. Los van de zitpositie duurt het niet lang vooraleer we onze draai hebben gevonden en het elektronisch brein van ‘Normal’ naar ‘Sport’ gaat. Pas dan krijg je een scherper reagerend gaspedaal en gaan twee vlinderkleppen in de uitlaat open voor meer akoestische sensaties. De dempers blijven weliswaar is de normale stand. Ford ontwikkelde ze zo dat het verschil tussen beide settings maar liefst 40% bedraagt waardoor de meest stugge stand pas tot zijn recht komt op circuit. Gelukkig siert de normale stand de Focus met een gedegen vering en demping waardoor je op de weg nooit de neiging hebt deze te veranderen.

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

De 2,3-liter viercilinder twin-scroll turbo herken je mogelijk van de Ford Mustang. Maar hoewel beide motoren in de basis gelijk zijn werd de motor van top tot teen herwerkt, specifiek voor de RS. Het resultaat is motor die van helemaal onderin tot bovenaan de toerenlimiet van 6.700 tpm lineair aanvoelt. Iets té lineair zelfs, waardoor we vaak ongewild in de toerenbegrenzer knalden. Daarbij maakt de Focus dan wel een leuk rally-geïnspireerd geluid, liever hadden we iets meer karakter gehoord. Dat de viercilinder EcoBoost niet kan wedijveren met de oude vijfcilinder mag geen verrassing zijn, maar dankzij een licht synthetische soundtrack en wat kunst en vliegwerk van de ingenieurs, weet de RS toch nog voldoende te entertainen.

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

Entertainen doet de Focus overigens in zijn geheel. Grip, grip en nog eens grip. De RS lijkt wel onvermoeibaar. De specifieke vierwielaandrijving had niet alleen het doel om de 350 pk en 440 Nm (tot 470 Nm in overboost) efficient naar het asfalt te transfereren, de ingenieurs hadden tevens hun zinnen gezet op het elimineren van onderstuur. En het het moet gezegd zijn. Hoe hard je de voorste wielen ook van de wijs tracht te brengen, van onderstuur is nauwelijks of niet sprake. Niet alleen blijft koppelstuur quasi volledig achterwege, ook trekt de auto zich zo efficient mogelijk door de bochten. Op het gas van neutraal tot lichtjes meesturend met de kont, of op de rem tijdens het insturen, het chassis en de vierwielaandrijving slikken het allemaal zonder enige moeite.

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

En niet alleen de aandrijflijn toont zich van een schijn onvermoeibaar karakter, ook de Brembo remmen zijn op hun taak voorzien met specifieke koelsleuven, vier zuigers en maatje 350×25 mm voor- en 302×11 mm achteraan. Minpuntje is wel dat de pedalen voor optimaal tip/hielwerk misschien nog een tikkeltje dichter bij elkaar mochten staan.

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

Wanneer we in de namiddag ook het circuit op mogen krijgen we in gecontroleerde omstandigheden pas echt de mogelijkheid alle systemen en settings met elkaar te vergelijken. Zo gedraagt de Focus zich in de ‘Track’-setting een pak neutraler dan in ‘Sport’. Kwestie van de optimale laptime te kunnen rijden. ‘Sport’ is echter iets entertainender want dan voel je het buitenste achterste wiel tijdens het uitaccelereren al eens kracht bijzetten, net als bij een achterwielaandrijver zeg maar. En ook het snelle stuur verdient lof met een goed afgewogen en transparant karakter met geen al te grote neiging tot ‘self centeren’ waardoor het relatieve gebrek aan feedback minder stoort.

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

De RS blijft ongeacht de omstandigheden en de gekozen rijmodus een ongemeen capabel apparaat met weinig of geen concurrentie, zeker gezien zijn prijs. Het geheim zit em dan ook in zijn grote inzetbaarheid, gekoppeld aan een hyperefficiënte maar tegelijk ook entertainende aandrijflijn die zowel op terrein als circuit tot zijn recht komt. En dan zwijgen we nog over leuke handigheidjes als de launch control of de ‘Drift’-modus die driften kinderspel maakt. De nieuwe Focus RS is net als zijn voorgangers een game changer en innoveert niet alleen, maar doet dat tegelijk tegen democratische prijzen, of toch gezien zijn prestaties.

Conclusie
Zo heb je al een goed uitgeruste Focus RS vanaf 39.900 euro. Interessante opties zoals het Nitrous-blauw (1.200 euro), keyfree entry/start (300 euro), cruise control (250 euro), 19 duim forged velgen (950 euro), Recaro-kuipstoelen (1.400 euro) of Sony-navigatiesysteem (550 euro) doen de prijs desgewenst nog lichtjes oplopen. Maar zelfs dan is de RS nog gevoelig goedkoper dan wat VW voor een goed uitgeruste Golf R wil. Laat staan Audi of Mercedes voor respectievelijk de RS3 en A45 AMG. Die laatste mogen op papier dan wel krachtiger zijn, in de praktijk moet de Focus niet echt toegeven, integendeel zelfs. Het grote probleem zit hem vermoedelijk in de beschikbaarheid. Zo is de nieuwe Focus RS in Engeland bijvoorbeeld al twee jaar uitverkocht en ook bij ons lopen de bestellingen als een trein. En na onze korte maar krachtige eerste kennismaking kunnen we zij die er een besteld hebben geen ongelijk geven. Do believe the hype!

Overzicht:
+ Prijs/prestaties
+ Unieke vierwielaandrijving
+ Hardware
+ Dagelijks inzetbaar

+/- Relatief bescheiden looks

– Slachtoffer eigen succes
– Zitpositie mocht lager

Kort Getest: Ford Focus RS (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

1 reactie op "Kort Getest: Ford Focus RS (2016)"

  1. Wolf 27-03-2016 om 20:09

    Vreselijk die kleur blauw. Geeft de auto een goedkope uitstraling. Ook de Jaguar XKR-RS was voor de testen ook in deze afschuwelijke kleur beschikbaar ( volgens mij ook in België). Doe mij maar die donker grijze kleur………….maar ondanks zijn kwaliteiten zou ik toch doorsparen voor een M4 of een Cayman.  (heel veel doorsparen)

Reageer

Reactie aan het plaatsen...