Rijtest: Hyundai i30 N 250 pk (2017)De hete Hyundai i30 N is – zelfs in de 250 pk uitvoering – een regelrecht schot in de roos en kroont zich daarmee tot dé auto van 2018. Of mag zich toch de kleppers rekenen!

Vergeet die (enge) herinneringen aan de Hyundai Accent, Matrix of Atos, de Koreaanse autoconstructeur investeerde het laatste decennium stevig in degelijke stadswagens en (funky) SUV’s waarmee je gerust gezien kan/wil worden. De gezonde ambitie is om op korte termijn de grootste Aziatische autoconstructeur te worden in Europa en daarmee Nissan en Toyota achter zich te laten. Daarvoor rekenen ze op smakelijke ontwerpen (ondermeer van de hand van Luc Donckerwolke), een specifieke Europese afstelling én een sportief Hyundai N-gamma.

Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)

Die N verwijst zowel naar Namyang in Zuid-Korea (HQ Hyundai) als naar de Nürburgring waar de finale afstelling wordt gedaan onder het toeziende oog van niemand minder dan Albert Biermann. Die Duitser was hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de afstelling van menig M-product uit München, waardoor de nodige kennis nu in huis is om een strak sturende Koreaanse bolide te bouwen. Zoals een hot hatch variant van de nieuwe generatie i30 hatchback!

Een hot hatch combineert de bruikbaarheid van een reguliere vijfdeurs versie met het nodige vermogen en een dynamisch rijgedrag. Ook qua vormgeving moet het verschil direct duidelijk zijn met de basisversies en dat is bij de Hyundai i30 N ook het geval. Met die brede bumpers, 18″ lichtmetalen velgen, grijpgrage remklauwen, subtiele spoiler, dubbele uitlaat, driehoekig remlicht en rode accenten / N logo’s rondom is het Topradio gehalte wel sterk aanwezig, toch blijft het een pak subtieler dan bij enkele concurrenten het geval is. Behalve het serene Phantom Black kan je hier kiezen voor Polar White (gratis), Engine Red (gratis), Clean Slate, Micron Grey en het exclusieve Performance Blue dat zijn connectie met de i20 WRC van Thierry Neuville niet onder stoelen of banken steekt. Onze sportieve landgenoot heeft overigens zijn eigenste i30 N Special Edition!

Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)

Aan de buitenzijde mag de i30 N er dan nog zo karaktervol uitzien, binnenin zijn de verschillen met een normale i30 minder aanwezig. Zo bespeuren we enkel perfect omhullende sportzetels, contrasterende blauwe stiknaden, een schakelindicator boven het digitale instrumentenpaneel en wederom de nodige N logo’s plus een specifiek Performance submenu in het 8″ grote infotainmentsysteem. Dat neemt zoals steeds op een ordentelijke wijze de navigatie, multimedia, connectiviteit en de achteruitrijcamera voor zijn rekening, hippe smartphonegebruikers zijn gelukkig met de intregratie van Apple CarPlay en Google Android Auto. Dé eyecatchers hier zijn de twee blauwe functietoetsen op het stuurwiel waarmee je wisselt tussen de rijmodi. De afwerkingsgraad is bovengemiddeld maar minder enthousiast zijn we over de harde plastics.

Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)
Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)

Qua bruikbaarheid en uitrusting moet de i30 N overigens niet onderdoen voor zijn broeders. Achterin is er voldoende ruimte voor meerdere (volwassen) passagiers en in de koffer past er 381 liter tot 1.301 liter bagage met de achterbank plat. Dankzij de Tom Tom Live Services geniet je maar liefst 7 jaar van actuele verkeersinformatie, iets wat met de cruise control gemakkelijk(er) dan ooit moet gaan. Zorgeloosheid voorziet Hyundai in de vorm van ondermeer Hill Start Assist Control, autonome remassistent in noodgevallen, Lane Keeping Assist, verkeersbordenherkenning en Driver Attention Alert.

Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)

De voorwielaangedreven Hyundai i30 N geniet van een geheel nieuw ontwikkelde 2.0-liter turbobenzine die beschikbaar is in twee vermogensvarianten. Behalve de geteste versie 250 pk is er ook een 275 pk sterke Performance variant te verkrijgen. Beide leveren een maximumkoppel van 350 Nm (378 Nm in overboost gedurende 18 seconden), rekenen op een strakschakelende manuele zesbak en halen een topsnelheid van 250 km/u. Dankzij de Launch Control accelereert de i30 N in slechts 6,4 seconden van 0-100 km/u, in de praktijk gaat het verbruik gevoelsmatig even snel. Zo reken je toch best op gemakkelijk 10 liter per 100 km en in combinatie met een brandstoftank van 50 liter geeft dat een rijbereik van 400 à 500 km.

Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)
Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)

De krachtigere Performance-versie weet zich – in handen van een getalenteerde meerwaardezoeker – te onderscheiden met een snelle sprint van 6,1 seconden, 19″ velgen, stabilisatorstang in de koffer, een sportuitlaat met regelbare kleppen en een elektronisch slipdifferentieel. Op vlak van uitrusting geniet je hier van een Smart Key (ongelooflijk handig), verwarmd stuurwiel, verwarmde voorzetels en parkeersensoren vooraan.

Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)

Het grote probleem bij dergelijke scheurijzers is de beperkte bruikbaarheid van het volledige prestatiepotentieel. In het stedelijke Gent, Brussel of Leuven zal het dan ook voornamelijk bij (luidkeels) patsergedrag blijven. Dat gaat bijzonder eenvoudig dankzij de luidkeelse soundtrack die de i30 N levert in zijn meest sportieve rijmodi, binnen wordt die brom jammer genoeg kunstmatig versterkt door middel van een Electronic Sound Generator.

Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)
Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)

Maar wanneer je wat ruimte krijgt om het eerste sportieve product van Hyundai – de Veloster Turbo en Genesis Coupé buiten beschouwing gelaten – volledig te laten gaan ontpopt de grijze C-segmenter zich tot een waanzinnige sportwagen mét talent. Het nauwkeurige stuurgevoel en aanwezige remkracht schenken veel vertrouwen terwijl de viercilinder steevast alert is om – op elke snelheid – direct te reageren met een vlotte acceleratie. Indien gewenst voorziet de i30 N ook tussengas bij het terugschakelen wat wederom zorgt voor een sportieve belevenis. Die kan je zo goed als volledig naar je hand zetten door te kiezen uit één van de vijf rijmodi (Eco, Normal, Sport, N en N Custom), het verschil ertussen is waarneembaar inzake motorrespons, ophanging, motorgeluid en stabiliteitscontrole. Met betere weersomstandigheden en sportief rubber (ipv de aanwezige winterbanden) moet de Hyundai i30 N nog beter presteren en dat is best moeilijk te geloven, om nog maar te zwijgen van de i30 N Performance die nog strakker de bocht omgaat.

Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)

Behalve een sportieve uitstraling, potente krachtbron en een heerlijk rijgedrag maakt de i30 N indruk met zijn prijskaartje. Net geen 30.000 euro ben je kwijt voor de 250 pk versie, enkel voor een andere lakkleur dan wit of rood moet je 600 euro bijleggen en het panoramisch zonnedak kost je 1.100 euro. Kies je voor de i30 N met Performance Pack dan betaal je 33.999 euro! Zelfs hier voorziet Hyundai de genereuze garantievoorwaarden van 5 jaar volledige waarborg zonder kilometerbeperking!

Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)

Als nieuwkomer binnen het hot hatch segment kan de Hyundai i30 N misschien ietwat minder terugvallen op een sterke merknaam of historische prestaties, iets wat ze overduidelijk proberen goed te maken met het WRC rallyteam. Dé grootste concurrent zal ongetwijfeld de Volkswagen Golf GTI worden met daarnaast de nieuwe Renault Mégane RS, Seat Leon Cupra, Ford Focus ST, Peugeot 308 GTI, Honda Civic Type-R en de (oude) Opel Astra OPC. De premiummerken spelen dan weer in de 300 pk+ league terwijl de BMW M135i / M140i nog even trouw blijft aan de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn.

Conclusie
Hyundai zet zijn Europese expansiedrang verder met een gloednieuw N-gamma dat de komende jaren nog zal groeien. De i30 N hatchback is in Comfort de perfecte stadswagen voor je schoon/grootmoeder terwijl je hem met een simpele druk op de blauwe N knop transformeert in een bijzonder doeltreffend scheurijzer. Zowel snel rechtuit als in de bochten voel je de ervaring van Biermann die hiermee bewijst dat hij ook knappe voorwielaangedreven wagens kan bouwen. De concurrentie is niet van de minste maar met sterk totaalconcept en onklopbaar prijskaartje (inclusief 5 jaar garantie!) verwachten we dat menig Topradio-luisteraar hot hatch eigenaar de overstap zal verwegen/maken naar de Hyundai i30 N. We kunnen ze geen ongelijk geven!

Overzicht:
+ Sportieve looks
+ Prestatiepotentieel
+ Stuurgevoel / wegligging
+ Soundtrack
+ Veelzijdigheid
+ Onklopbare prijs/uitrusting
+ Garantie

– Verbruik / kleine brandstoftank (= beperkt rijbereik)
– IJzersterke concurrentie met meer heritage

Rijtest: Hyundai i30 N hot hatch 250 pk (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam Janssens