Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)Ook de tweede generatie Range Rover Evoque gaat door het leven met het nodige comfort, luxe, gadgets, een strakke vormgeving en indrukwekkende offroad kwaliteiten.

Medio 2010 onthulde Range Rover de compacte doch luxueuze Evoque die zich onder de fabelachtige Range Rover Sport en Range Rover positioneerde. Na een carrière van negen jaar (inclusief facelift) staat de teller op meer dan 800.000 verkochte Evoque exemplaren wereldwijd, een onverhoopt succes voor de Britse autoconstructeur dat hierdoor een tweede adem vond.

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

De Evoque mag gerust aanzien worden als de trendsetter binnen het segment van de compacte SUV’s met de nodige luxe en vele personalisatiemogelijkheden. Gezien de sterke opmars van dergelijke modellen moest een tweede generatie Evoque op diverse vlakken progressie maken. Daarvoor krijgt het een gloednieuw platform mee dat “klaar is voor de toekomst”, desondanks doorgedreven inspanningen komt de Evoque nog steeds vrij zwaar (+- 1.900 kg) voor de dag.

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

Range Rover deed haar uiterste best om enerzijds trouw te blijven aan de design heritage en anderzijds de Evoque toch een frisse vormgeving te gunnen. Eentje die nu wat minder fashionable (vrouwelijk?) oogt met krachtige lijnen, een grille à la Velar en een licht aflopende daklijn. Afhankelijk van de gekozen uitrustingsvorm (S, SE, HSE al dan niet in combinatie met het sportieve R-Dynamic) krijg je diverse sportieve accenten rondom. De Evoque driedeurs werd officieel geschrapt en vermoedelijk staat hetzelfde lot de (gek of geniale) Evoque Convertible te wachten.

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

Terwijl het exterieurdesign eerder evolueert kunnen we binnenin van een ware (technologische) revolutie spreken. Naast een 12” digitaal dashboard en stuurwiel met intelligente functieknoppen krijg je een tweedelig Touch Pro Duo infotainmentsysteem met de nodige moderne innovaties (DAB, WiFi hotspot, InControl apps, verkeersbordenherkenning, slimme navigatie, Apple CarPlay / Android Auto, …). Een knap en mooi geïntegreerd geheel maar qua werking kan het allemaal nog wat sneller/logischer/ergonomischer. Hét gadget hier is de ClearSight Rear View Mirror, een digitale achteruitkijkspiegel die een haarscherp (en breder!) beeld weergeeft van achteraan de auto.

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

Door de bekerhouders nu naast elkaar te plaatsen werd er extra opbergruimte gecreëerd wat de praktische bruikbaarheid ten goede komt. Dankzij enkel centimeters extra in de lengte geniet je eveneens van meer beenruimte achterin, met het grote panoramisch glazen dak vergroot je het eenvoudigweg het ruimtegevoel. De koffer biedt plaats voor 591 liter bagage tot maximaal 1.383 liter met de achterbank (40:20:40) plat. De kwalitatieve afwerkingsgraad en dito materialkeuze maken het premium imago volledig waar net zoals de tientallen (!) mogelijkheden qua stuurwiel en zetels. Speciaal voor de milieubewuste yuppies voorziet Range Rover zelfs een duurzame Eucalyptus bekleding!

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

De nieuwe Evoque is beschikbaar met een resem benzine- (P200, P250 en P300) en dieselmotoren (D150, D180, D240), behalve de instapversie allemaal voorzien van mild hybrid technologie (MHEV) om het verbruik te drukken. Op termijn komt er een volwaardige plug-in hybride versie op basis van een 1.5-liter driecilinder benzinemotor, een zuiver elektrische Evoque komt er deze generatie niet. De D150 instapper van dienst rekent op een manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving maar de rest doet het – zoals het een premium SUV betaamt – met een 9-traps ZF automaat en vierwielaandrijving.

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

Tijdens een eerste kennismaking rondom het hippe Hamburg kozen we voor de Evoque P200 AWD, voorzien van een 200 pk / 320 Nm (209 g/km CO2) sterke 2.0-liter viercilinder benzinemotor uit de moderne Ingenium familie. Daarmee doe je 8,5 seconden over de nul-naar-honderd sprint en moet een topsnelheid van 216 km/u haalbaar zijn. Qua verbruik hou je best rekening met ongeveer 9 liter (opgegeven: 7,7 liter) wat tezamen met een brandstoftank van 67 liter zorgt voor een rijbereik van 700 km.

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

De rijeigenschappen van de nieuwe Range Rover Evoque zijn gingen er sterk op vooruit dankzij de nieuwe achterwiel- en verbeterde voorwielophanging. Het stuurwiel communiceert op een vlotte en directe manier, zelfs op minder strakke wegen blijft de luxueuze crossover zich stabiel en uiterst beheerst voortbewegen. De ijverige ZF transmissie en benzinemotor werken goed samen maar kunnen bij stevige manoeuvres hun korte adem (in de P200 configuratie) niet verstoppen, iets dat je ook ziet aan het verbruik. De nieuwe Evoque focust zich zoals de Range Rover Velar en Range Rover Sport op rijcomfort en verliest daardoor ietwat van het speelse weggedrag van de voorganger, de technisch gerelateerde E-Pace stuurt alvast een pak sportiever.

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

Zoals de Land Rover traditie het voorschrijft is de nieuwe Evoque gezegend met de nodige rijhulp voor zowel in de stad als op onverharde grond (sneeuw, zand, rotsen, …). We achten de kans klein dat het Evoque cliënteel hun blitse bolide écht diep de modder in zullen sturen maar we konden hoogstpersoonlijk vaststellen dat steile hellingen/afdalingen in allerhande uitdagende situaties met het grootste gemak overwonnen werden. Dit heeft de Evoque te danken aan de slimme Active Driveline vierwielaandrijving, Terrain Respons 2 orkestmeester en de optioneel doorzichtige (!!) motorkap. Virtueel uiteraard, op basis van verschillende camerabeelden en slimme Clear Sight Ground View technologie.

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

In ruil voor 38.600 euro is die nieuwe Range Rover Evoque (D150 FWD MT) de jouwe al lijkt dat ons eerder een scherpe marketingtechnische vanafprijs. Reken op minstens 43.850 euro (D150 AWD AT) of 44.950 euro (P200 AWD AT) alvorens je door de optielijst moet zien te geraken zonder een al te groot financieel bloedblad te creëren. Het prijskaartje van de rijkelijk uitgeruste First Edition’s (ongeveer 69.000 euro) geven een mooie indicatie omtrent het benodigde budget al bepaal je dit uiteraard volledig zelf. Premium rijden heeft overduidelijk zijn prijs maar dat lijkt het succes niet te hinderen.

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

Het succes van de Evoque zorgde er voor dat andere automerken eveneens op de trein sprongen met een eigen compact premium SUV. Grootste concurrenten zijn hier dan ook de BMW X2 (sDrive18i, vanaf 32.100 euro), Volvo XC40 (T3, vanaf 31.300 euro), DS7 Crossback (Puretech 130, vanaf 30 230 euro) en Audi Q3 (35 TFSI, vanaf 32.580 euro) terwijl er binnen dezelfde Jaguar – Land Rover showroom ook een soortgelijke E-Pace (vanaf 38.100. euro) staat te blinken.

Conclusie
Na een bijzonder succesvolle eerste generatie staat Land Rover nu klaar voor een tweede ronde van de compact premium Range Rover Evoque verhaallijn. Qua vormgeving (zowel binnen als buiten), motoren, afwerking en rijhulpmiddelen sluit de nieuwe Evoque goed aan bij diens grote broers en hetzelfde kunnen we zeggen over het comfortabele weggedrag. Daarmee verliest de Range Rover Evoque iets van zijn unieke (speelse) karakter, gelukkig weet hij zich nog steeds goed te onderscheiden in het drukke segment met zijn Britse charmes én avontuurlijke (offroad) kwaliteiten. Al komt die unieke skillset wel met een stevig prijskaartje .. en dito leeggewicht wat enige invloed heeft op het verbruik!

Overzicht:
+ Geslaagde vormgeving (klassiek maar toch trendy)
+ Personalisatie
+ Binnenruimte
+ Stuurgevoel
+ Weggedrag
+ Hoogwaardige, luxueuze afwerking
+ Offroadkwaliteiten
+ Gadgets, veiligheid en rijhulpmiddelen

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik
– Stevige concurrentie
– Reactiesnelheid/soundtrack automaat onder belasting

Rijtest Range Rover Evoque SUV P200 AWD (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem