Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)Instapversies van de DS7 Crossback zijn om prijstechnische redenen beschikbaar met een handgeschakelde zesbak. Toch doe je er best aan om door te sparen voor de versie met automaat.

Bij de eerste kennismaking met de DS7 Crossback troffen we niet twee maar drie pedalen aan. Nu zijn we lang niet vies van een potje roeren met een fijne handbak en een goed afgewogen ontkoppelingspedaal, maar in een luxeauto zoals de DS Sept hoort gewoon een automaat. En al zeker in een Franse. En hoewel we zijn soepele ophanging met Active Scan-technologie ten zeerste konden appreciëren, was de handbak een kleine mismatch.


Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)

We gaven de DS7 het voordeel van de twijfel. De samenstelling van onze tweede tester was meteen al een stuk overtuigender. Enerzijds door enkele kleine, maar ingrijpende opties zoals dubbel gelaagde ruiten en fraaie LED-verlichting die de neuspartij er meteen een stuk chiquer laat uitzien. Anderzijds door het gebruiksgemak van de automaat.

Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)

Een klassieke schoonheid zoals het door Flaminio Bertoni ontworpen origineel, is deze DS7 jammer genoeg niet. Revolutionair evenmin. Maar de SUV speelt wel perfect in op onze onverminderde drang naar SUV’s en crossovers allerhande. Met de juiste opties, en daar moet deze DS het net al zijn premiumconcurrenten echt wel van hebben, biedt de DS7 wel een origineel alternatief.

Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)

Zie het zo. Voor de prijs van een met opties afgeladen DS7 shop je bij de (voornamelijk) Duitse premiumalternatieven slechts voor een karig uitgeruste versie. Het maakt van deze Fransman een aantrekkelijk alternatief. Al zullen echt badgesnobs de afweging voorlopig niet maken. Daarvoor is het merk ‘DS’ nog te groen achter zijn oren. Premium is een werk van lange aard. Vraag dat maar aan Lexus en zelfs Audi.

Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)
Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)

We zouden het DS topmodel voorlopig nog nét in dezelfde categorie vermelden. Maar de DS7 Crossback is lang geen straf. We reden hem hier met de 130 pk sterke vijftienhonderd turbodiesel, gekoppeld aan een 8-traps automaat. Deze matcht perfect met de turbodiesel die zijn maximumkoppel van 300 Nm reeds bij 1.750 tpm uitspuwt. Dat zorgt voor adequate prestaties (0 tot 100 km/h in 10,7 s en een topsnelheid van 195 km/h) en een testverbruik van 5,7 liter per 100 km (zelf geeft DS 3,9 liter per 100 km bij 103 g/km CO2).

Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)

Hoewel de dieselmotor af en toe van zich laat horen (vooral bij een koudstart), valt daar in het interieur weinig van te merken. Dat is enerzijds te danken aan de isolatie van de motorruimte, maar anderzijds ook de eerder genoemde dubbel gelaagde ruiten die het interieur goed isoleren. Een must have optie!

Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)

In de categorie ‘te mijden opties’ zouden we dan weer het DS Driver Attention Monitoring durven vermelden dat veel te streng staat afgesteld, net als de optionele nachtcamera (DS Night Vision). Da’s bijzonder fraaie technologie maar biedt in de praktijk weinig voordelen. Al ware het maar omdat je voor het beeld van de camera door je stuur moet kijken, en je ogen dus van de weg moet halen.

Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)

Los daarvan is het prettig vertoeven aan boord van de DS7. Vooral dan door snufjes als de verwarmde en gekoelde zetels met massagefunctie, het Focal-geluidssysteem en de automaat. Deze heeft niet meteen sportieve aspiraties maar doet zijn werk verder wel naar behoren. Grote afwezige op onze tester was de slimme ophanging met cameratechnologie die actief het wegdek scant.

Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)

Niet dat de standaardophanging te wensen overlaat, integendeel zelfs. Maar de souplesse van het actief gestuurde systeem is bij de passieve setup een minder aanwezig. Dat is niet zozeer een probleem in rechte lijn als in de bochten, en bij dwarsrichels in het bijzonder, waar de uitgaande slag van de dempers de achterkant soms nogal nerveus maakt. Het is maar dat je het weet. Of zou het een negatieve bijwerking zijn van de optionele 19-duimers? Standaard komt deze variant immers met 18-duimers.

Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)

Prijzen voor de DS7 Crossback starten bij 33.490 euro voor de 130 pk sterke benzine met handbak. Voor de 130 pk sterke diesel met automaat is dat 37.190 euro. Al heb je dan meteen recht op het tweede uitrustingsniveau ‘Be Chic’. Onze tester profiteerde bovendien van nog enkel anders opties waardoor het aftikte op ongeveer 43.000 euro. Allerminst wisselgeld. Maar in vergelijking met de echte ‘premiumcompetitie’ – zoals de X3, GLC en Q5 – zeker concurrentieel.

Conclusie
Wie dus op zoek is naar een comfortabele kilometervreter en die niet zozeer een badgesnob is, is bij deze DS7 Crossback aan het juiste adres. Vergeet alleen niet om voor de automaatversie te kiezen en ook enkele essentiële zaken van de optielijst aan te vinken!

Overzicht:
+ Origineel in- en exterieurdesign
+ Comfort
+ Ruim
+ Beschikbare technologie
+ (Veiligheids)snufjes

+/- Vraagt om enkele cruciale opties (automaat, dubbele gelaagde ruiten, LED-verlichting, etc)

– Passieve vering achteraan bij dwarsrichels
– Onhandige positionering startknop

Rijtest: DS7 Crossback 1.5 BlueHDi 130 pk (2018)

Tekst: Pieter Ameye
Foto’s: Benjamin Van Maldergem