Officieel: BMW X3 (2017)Op het eerste zicht is het misschien niet direct zichtbaar maar dit is de gloednieuwe BMW X3 SUV die op alle vlakken beter werd!

Heel kort samengevat moet de derde generatie BMW X3 zowel groter, sportiever, ruimer, luxueuzer en dus voornamelijk beter zijn dan zijn voorganger. Die deed het bijzonder goed qua verkoop waardoor de Duitse premiumconstructeur uit München waarschijnlijk geen al te grote risico’s durfde te nemen op vlak van design.

De nieuwe X3 mag dan sterk op de vorige X3 lijken, wie goed kijkt ziet toch een dynamischer en gespierde vormgeving. Ook nieuw zijn de losse koplampen die niet meer doorlopen en de geaccentueerde grille met de typische “nieren”. Met een uitgebreide personalisatiecatalogus en de xLine, Luxury Line en M Sport uitvoeringen moet iedereen wel een leuke X3 configuratie kunnen maken.

Binnenin profiteer je het best van de extra 5,5 centimeter wielbasis met meer binnenruimte en een grote koffer (550 liter tot 1.600 liter) als voornaamste gevolg. Qua materiaalkeuze en afwerkingsgraad volgt deze X3 de premium toppers van het gamma (nieuwe 5-Reeks, nieuwe 7-Reeks) waarvan hij enkele gadgets overneemt. Denk aan Gesture Control, digitaal dashboard, kleurrijk (en groot!) head-up display, iDrive Professional infotainmentsysteem met touchscreen, … Zelfs de hippe Display Key kan je hier verkrijgen! Ook qua connectiviteit is deze compacte SUV terug volledig bij de les met ondermeer BMW Connected en Intelligent Voice Assistant.

De nieuwe X3 zal beschikbaar zijn met twee diesels en evenveel benzinemotoren. Het dieselgamma omvat 2.0-liter viercilinder met 190 pk en een 3.0-liter zescilinder met 265 pk, de benzine’s gaat tussen 184 pk en 252 pk. Standaard zijn deze gekoppeld aan een 8-traps automaat en achterwielaandrijving, wie wil kan opteren voor xDrive vierwielaandrijving. De 35i topversie wordt vervangen door een gloednieuwe X3 M40i net zoals bij de X4 al het geval was. Deze drieliter zes-in-lijn levert 360 pk en 500 Nm en komt steevast met een sportieve(re) uitstraling/afstelling, blauwe remklauwen, sterke remmen en een sportuitlaat. De nieuwe Pythonic Blue blauwtint is voorbehouden voor de X3 M40i.

Qua veiligheid heb je ondermeer de beschikking over de Active Cruise Control en de Driving Assistant Plus. Dat omvat onder andere stuur- en rijbaanassistentie, Lane Change Assist en rijstrookassistentie om aanrijdingen door andere automobilisten te voorkomen.

Op het Autosalon van Frankfurt (september 2017) beleeft de nieuwe BMW X3 zijn wereldpremière en kort erop staat hij vermoedelijk bij je lokale concessiehouder. De dieselversies worden snel geleverd, wie een X3 20i of X3 30i benzinemotor wil moet je sowieso nog wachten tot volgend jaar.