Rijtest: BMW X3 sDrive18d

Rijtest - BMW X3 sDrive18d - Header
Met nieuwe dieselmotoren, een esthetische update en enkele praktische features staat de BMW X3 opnieuw sterk voor de komende jaren.

Je zou het niet meteen zeggen, maar de BMW X3 werd reeds meer dan 10 jaar geleden ter wereld gebracht. Het was de eerste mid-size Sports Activity Vehicle (SAV) uit München, terwijl er ondertussen al meer dan een miljoen exemplaren over de spreekwoordelijke toonbank gingen. Voornamelijk de tweede generatie, die in 2010 werd gelanceerd, deed het goed. Toen pronkte de X3 met de beste interieur- en kofferafmetingen, waarmee hij bestempeld werd als meest praktische in zijn klasse. Terwijl de compacte SUV uit het oosterse oorden kwam aandrijven om Europa te veroveren, bleef de X3 gespaard van moordende concurrentie. In deze klasse gelden nu eenmaal andere waarden, al gaat de tijd voor iedereen even snel. Daarom lanceerde BMW begin 2014 een facelift om onder andere de Audi Q5, de Mercedes GLK alsook de Range Rover Evoque het hoofd te blijven bieden.

Rijtest - BMW X3 sDrive18d 11

Rijtest - BMW X3 sDrive18d 02Rijtest - BMW X3 sDrive18d 04

Al vernieuwt het ene designteam net iets meer lijnen dan het andere, elke facelift begint met een esthetische update. De nieuwe X3 kreeg dan ook andere koplampen met optioneel LED-ringen, een aangepaste grille,nieuwe exterieurkleuren, licht verschillende voor- en achterbumpers alsook spiegels met geïntegreerde richtingsaanwijzers. Voornamelijk knip- en plakwerk uit de rest van de BMW-catalogus om opnieuw beter bij de familie te passen, maar de aanpassingen worden desondanks wel gesmaakt.  Binnenin zijn de aanpassingen nog minder ingrijpend: er zijn nieuwe bekerhouders, bekledingen en inlegplaatjes, de nieuwe iDrive en Navi-pro werden geïmplementeerd, maar verder is de BMW X3 nog steeds dezelfde. We klagen natuurlijk niet, de X3 boezemde immers altijd al een zeer kwalitatieve indruk in en in de koffer is nog steeds plaats voor een ruimte 550 liter bagage. Ook achteraan is er meer dan voldoende ruimte voor volwassenen, wat maakt dat het in de X3 meer dan aangenaam vertoeven is. Tot slot is er ook een nieuw xLine pakket om het dynamische karakter van de X3 in de verf te zetten, terwijl de optionele Smart Opener voor de automatische kofferklep winkelen net ietsje praktischer maakt.

Rijtest - BMW X3 sDrive18d 13Rijtest - BMW X3 sDrive18d 15

Rijtest - BMW X3 sDrive18d 06

Rijtest - BMW X3 sDrive18d 17Rijtest - BMW X3 sDrive18d 18

Belangrijkere, doch nog steeds geen revolutionaire wijzigingen, vinden we onder de motorkap. De lancering van de nieuwe X3 ging immers gepaard met de introductie van het B47D20 dieselblok, een upgrade van de reeds meermaals gelauwerde tweeliter. Deze levert in onze X3 sDrive18d een vermogen van 150 pk en 360 Nm koppel, 7 pk en 40 Nm meer dan in de onlangs gereden 418d Gran Coupé. Hetzelfde blok levert in de X3 xDrive20d zelfs 190 pk en 400 Nm, terwijl het normverbruik ten opzichte van het N47-blok met 0,1 tot 0,4 liter per 100 kilometer verminderde. Officieel spreekt BMW van amper 5 liter (manuele zesbak), maar zelfs met een atmosfeervriendelijke voet kwamen wij na een week toe aan een gemiddelde van 6,9 l/100 kilometer (automatische achttraps). Weliswaar nog steeds een prestatie voor een wagen van dit kaliber: de X3 is immers 1.661 mm hoog, 1.881 mm breed, 4.657 mm lang en in de weegschaal goed voor 1.735 kilogram. De CO2-uitstoot van 131 g/km blijft natuurlijk mooi meegenomen en de sprint van 0-100 km/u blijft toch nog onder de 10 seconden. Heb je meer nodig? Voor een comfortabele rit niet echt, want de hernemingen blijven zeer vlot. Bovendien is de achterwielaangedreven sDrive versie een welgekomen alternatief voor de xDrive20d, want met een set winterbanden heb je in onze contreien absoluut geen nood aan die vierwielaandrijving (standaard vanaf de 20d). Laat die voorste twee wielen zich maar toespitsen op het bochtenwerk.

Rijtest - BMW X3 sDrive18d 01

Vanzelfsprekend is de X4 nog iets sportiever georiënteerd, maar de X3 moet niet zoveel onderdoen. Gegeven zijn afmetingen en gewicht stuurt de X3 bevredigend, al is de stuurbekrachtiging zelf iets te licht om de bestuurder echt feedback mee te geven. Desondanks laat de reactie op stuurinput niet lang op zich wachten en gaat de grote neus meteen de bocht inliggen. De demping en veerpoten zijn vrij dynamisch afgesteld, waardoor de X3 ook een stuk sportiever aanvoelt dan de X1. Het comfort werd weliswaar niet verloochend, komende uit een Nissan 370Z NISMO voelde de X3 aan als een over elke hobbel zwevend tapijt. De zitpositie is tot slot ook hoger dan bij een Berline of break (Touring), wat een beter zicht biedt over alles wat zich voor de wagen allemaal afspeelt.

Rijtest - BMW X3 sDrive18d 10

Rijtest - BMW X3 sDrive18d 07Rijtest - BMW X3 sDrive18d 09

Prijsmatig was die Nissan 370Z NISMO wel net iets interessanter, want zelfs voor onze niet extreem uitgeruste X3 sDrive18d vraagt BMW 47.155 euro. Het verhaal begint pas bij 37.750 euro, wat de X3 duidelijk in een andere segment plaatst dan de compacte en betaalbare SUV’s die de markt momenteel domineren. De goedkoopste benzineversie is de xDrive20i (€40.750). De toevoeging van de sDrive18d instapper maakt de X3 anderzijds opnieuw toegankelijker, want de xDrive20d begint pas bij 43.200 euro. Noodzakelijk ook om de voorwielaangedreven Q5 2.0 TDI het hoofd te bieden, want die begint al bij 36.600 duurverdiende munteenheden. Mercedes vraagt 37.268 euro voor de GLK 200 CDI 2WD en de hippe Range Rover Evoque begint al bij 34.900 euro. De Range Rover is dus de goedkoopste, bij de anderen draait het bij vergelijkbare motoren en uitrustingen nagenoeg steeds om hetzelfde bedrag.

Rijtest - BMW X3 sDrive18d 12

Conclusie

BMW levert nooit half werk. De nieuwe BMW X3 kreeg enkele esthetische aanpassingen, technologisch kreeg hij een update en ook de 2.0-liter dieselmotor werd verder geoptimaliseerd. Meer vermogen en minder verbruiken is de trend die nooit lijkt te stoppen. Desondanks blijven de wijzigingen aan de X3 bescheiden en bracht BMW geen wereld van verschil: de X3 voelt nog steeds luxueus aan, is uiterst comfortabel en komt nog steeds dynamisch de hoek om. De interne concurrentie van de nieuwe X4 zal hij beslist voelen, maar ten opzichte van zijn externe concurrenten is hij opnieuw voldoende gewapend.

Overzicht

+ Opgefrist
+ nieuwe 2.0-liter diesel: extra vermogen & relatief gezien (nog ) zuinig(er)
+ Ruimtelijk interieur
– Prijs & opties
– Licht stuurgevoel

Rijtest - BMW X3 sDrive18d 08

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...