Rijtest: Fiat 600e 600 crossover 156 pk 54 kWh EV (2023)Met de Fiat 600 keert Torinese merk terug naar het belangrijke B-segment, initieel met de zuiver elektrische 600e crossover.

De gloednieuwe Fiat 600 is de langverwachte (kleurrijke!) opvolger van de Punto en is verkrijgbaar met zowel een klassieke (hybride) aandrijflijn als een puur elektrische 600e variant. Met die laatste gingen we op pad voor een eerste kennismaking op Belgische bodem.

In hoeverre de nieuwe 600 een rechtstreekse opvolger is van de wijlen Punto laten we gemakshalve even in het midden. De 600 deelt zijn (e)CMP2 platform immers niet toevallig met Stellantis soortgenoten zoals de Jeep Avenger, Peugeot 2008, Opel Mokka, DS3 Crossback en aanstaande Alfa Romeo Milano. De kleine hatchback heeft met andere woorden SUV-trekjes gekregen maar valt in de eerste plaats op met zijn dubbele LED lichtblokken, Italiaanse details en easter eggs en een opvallend kleurenpalet waarbij het vergeefs zoeken is naar sinistere tinten. Iets wat we alleen maar kunnen toejuichen!


Rijtest: Fiat 600e 600 crossover 156 pk 54 kWh EV (2023)

Ruim

Met zijn relatief lange wielbasis en compacte afmetingen (4,17 x 1,78 x 1,52 meter) biedt de 600 heel wat binnenruimte voor zowel de voorste als achterste inzittenden.  De koffer biedt plaats aan 360 liter bagage. In combinatie met een relatief sober maar erg praktisch interieur met tal van opbergvakken en fysieke bedieningselementen voor de klimaatfunctie, sluit de 600 naadloos aan bij dat van zijn bloedverwanten. Er valt met andere woorden weinig op aan te merken. Ook al moet je voor bepaalde functies noodgedwongen afdalen in het snel reagerende maar niet altijd even gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem (10,25″). Gelukkig beschikt de Zeshonderd standaard over draadloze Apple CarPlay en Android Auto functionaliteit. Maar ook opvallende opties zoals een massagefunctie voor de zetels vooraan.

Rijtest: Fiat 600e 600 crossover 156 pk 54 kWh EV (2023)

Rijbereik Fiat 600e

De zuiver elektrische 600e variant krijgt een 54 kWh batterijpakket mee. Goed voor een WLTP rijbereik van 409 km of zelfs meer dan 600 km in stedelijke omstandigheden. In de winterse testomstandigheden (4°C) vertrekken we echter met een geafficheerde autonomie van 362 km. Conform met zo goed als alle EV’s maar het blijft een lastige evenwichtsoefening waarbij alles afhankelijk is van de rijomstandigheden, de temperatuur en de gehanteerde snelheden. Opladen doet de 600e tot maximaal 11 kW (AC) (driefasig) of 100 kW (DC).

Rijtest: Fiat 600e 600 crossover 156 pk 54 kWh EV (2023)

Het interieur van de 600 is zoals aangegeven een mix van gedeelde architectuur en Fiat-iaanse details zoals de individuele fysieke knoppen voor de aandrijflijn bovenaan de middenconsole. Misschien niet de meest handig plaats om goed te zijn. Maar wel een stuk directer en intuïtiever dan de knullige tuimelschakelaar van de andere EV-afgeleiden binnen de Stellantis familie.

Comfortabel rijgedrag

Op het vlak van rijgedrag geen echte verrassingen met een aandrijflijn die ook hier enorm soepel en atletisch voor de dag komt, en gekenmerkt wordt door een erg lichte besturing waarbij iedere vorm van stuurgevoel ontbreekt. Op vlak van koetswerkcontrole staat de 600 evenwel zijn mannetje met zo goed als geen koetswerkrol en een ophanging die door de band genomen comfortabel is maar op de 18-duimers van de La Prima topversie kleine oneffenheden niet altijd even goed weet te verteren.

Rijtest: Fiat 600e 600 crossover 156 pk 54 kWh EV (2023)

Daar tegenover staat dan wel de feel good factor van het lichte interieur dat haaks staat op de sinistere combinaties van onder andere de Peugeot 20(0)8 of Opel Mokka en – op wat harde interieurplastics op onder andere de deuren en middenconsole – een degelijke indruk nalaat.

Prestaties Fiat 600e

Op het vlak van prestaties geen verrassingen. De 156 pk / 260 Nm sterke elektromotor stuwt de 600e in slechts 9 seconden naar de 100 km/u en naar een begrensde topsnelheid van 150 km/h. Maar toont zich in de praktijk stukken snediger dankzij de ononderbroken afgifte van vermogen en een maximum koppel dat per direct beschikbaar is. Ook hier vinden we drie rijmodi terug. Het energiezuinige Sherpa, Normal en tenslotte Sport voor een snediger acceleratiepedaal en iets zwaarder stuurgevoel.

Rijtest: Fiat 600e 600 crossover 156 pk 54 kWh EV (2023)

Conclusie

Met de nieuwe 600(e) heeft Fiat na lange tijd opnieuw een volwaardige B-segmenter in zijn gamma die enerzijds inzet op typische Italiaanse designinvloeden, maar anderzijds ook weet te profiteren van de grote knowhow en technologie uit het enorme Stellantis-concern. Met een vanafprijs van 36.000 euro voor de instapversie RED positioneert de elektrische versie 600e zich niet als een absolute prijsbreker maar daar tegenover staat dan weer een rijkelijke standaarduitrusting. De topversie La Prima moet in België minstens 41.000 euro kosten en beschikt op enkele kleurtjes na over geen enkele opties. De rest van het 600-gamma is gelukkig ook in aantocht met zowel klassieke modellen met verbrandingsmotor als hybride versies. Deze zullen midden 2024 op de markt verschijnen.

Overzicht:
+ Soepele en krachtige aandrijflijn
+ Knappe looks en dito kleuren
+ Feel good gehalte
+ Binnenruimte
+ Moderne (laad)technologie
+ Basisuitrusting

? Interne concurrentie

– Stevige vanafprijzen
– Andere versies pas later beschikbaar

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie fiat.be!