Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)Met een nieuwe naamgeving, knappe looks, hoogwaardig interieur en een praktische inborst heeft de Mercedes GLC alles in huis om het te maken in het populaire SUV segment.

Met de GLK had Mercedes in het verleden reeds een compact SUV maar die was misschien net wat te uitgesproken en/of hoekig – een designverwijzing naar de G-Klasse – om een breed publiek aan te spreken. Na de grondige make-over van de C-Klasse was de tijd rijp om de GLC-Klasse te lanceren met een soortgelijke vormgeving, gezien de huidige tijdsgeest waar SUV’s waanzinnig populair zijn – en blijven – geen onlogische reactie. Intussen is er zelfs een GLC Coupé als fashionstatement antwoord op een soortgelijke product uit München.


Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)

De Mercedes GLC krijgt net zoals de rest van het recente gamma een geslaagde mix mee van zachte, harmonieuze lijnen en stoere looks. Daar waar SUV’s vroeger voornamelijk avonturiers waren ligt de focus vandaag de dag eerder op comfort en gebruiksgemak, binnenin profiteer je van de toegenomen buitenafmetingen. De personalisatiecatalogus is eindeloos lang maar met een setje fancy 19″ velgen, leuke koetswerkkleur en wat chroom accenten geraak je al heel ver zoals de MB008 hier aangeeft.

Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)

Binnenin geniet je van de traditionele hoge afwerkingsgraad van Das Haus naast de klassieke voordelen van een SUV, zijnde de hoge zitpositie (goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap). Het optionele panoramisch zonnedak versterkt het ruimtegevoel op zijn beurt nogmaals. De koffer slikt in normale vorm 550 liter bagage, met de achterbank plat wordt dat 1.600 liter. Ook hier kan je bijzonder ver gaan inzake materialen (chroom, leder, alcantara, koolstofvezel, …) met het nodige budget, jammer dat het navigatiesysteem in zijn basisvorm niet beter oogt dan een aftermarket variant uit de tijd van MySpace.

Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)
Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)

Elke Mercedes GLC is standaard voorzien van de negentraps automaat en 4MATIC vierwielaandrijving. Qua benzinemotoren heb je de keuze tussen een GLC250 (211 pk) en GLC300 (245 pk) met daarboven het AMG gamma dat intussen bestaat uit een GLC43 AMG (367 pk) en zelfs een GLC63 (S) AMG (476 pk of 510 pk)! Het dieselgamma is iets rationeler met een GLC220d (170 pk), GLC250d (204 pk) en een GLC350d (258 pk). Het milieuvriendelijke alternatief (voor de zakelijke rijders) is nog steeds de krachtige GLC350e die zich klaarmaakt voor een nakende opfrisbeurt qua techniek. Naar alle verwachtingen met een nog lagere CO2 uitstoot dan de huidige 60 g/km en een groter elektrisch rijbereik (nu 40 km).

Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)
Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)

De Mercedes GLC250d is de krachtigste uitvoering van de 2.0-liter viercilinder turbodiesel met 204 pk en 500 Nm (129 g/km CO2) waardoor deze imposante Duitser 7,6 seconden vraagt voor de 0-100 km/u sprint. Dit gaat allemaal vrij vlotjes dankzij een prima samenwerking tussen de automaat en de dieselmotor, enkel onder stevige belasting (of bij koudstart) klinkt hij wat rauw in het interieur. In theorie zou 5 liter diesel moeten volstaan om 100 km af te leggen, in de praktijk zal dat eerder uitkomen rond de 7 liter. Dankzij een grote brandstoftank van 66 liter verkrijg je een royaal bereik van bijna 850 km! Met een sleepvermogen (geremd) van 2.500 kg biedt de GLC250d heel wat mogelijkheden.

Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)

Wie het écht bont wil maken moet kiezen voor het optionele Off-road Pack waarmee je behoorlijk ver kan gaan op onverharde ondergrond maar de meeste GLC’s zullen slechts sporadisch het asfalt verlaten. Daar is de GLC dan ook op zijn best met een comfortabele afstelling, wie nog meer rust wenst kan hier opteren – als enige in dit segment – voor Air Body Control (luchtvering). Onze testwagen was voorzien van adaptieve dempers, eveneens een optie naast de reguliere veren. Met behulp van Dynamic Select met een Eco, Comfort, Sport en Sport+ setup kan je het geheel wat naar de hand zetten op vlak van gasrespons en stuurgevoel, voor een échte dynamische rij-ervaring verwijzen we jullie graag door naar de meer sportieve AMG varianten met hun sportophanging (en begeesterende soundtrack!).

Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)

Aan veiligheidssystemen, rijhulpmiddelen, gadgets en dergelijke geen gebrek bij de Mercedes GLC al situeren deze zich (bijna) allemaal op de prijzige optielijst. Denk aan een head-up display, adaptieve cruise control, remassistentie, 360° parkeercamera, Cross Traffic Detection, Stop&Go Pilot, Active Parking Assist, Burmester audiosysteem, …

Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)

Met 47.432 euro is de Mercedes GLC250 4MATIC momenteel de meest toegankelijke uitvoering, het dieselgamma start aan 48.158 euro met een GLC220d 4MATIC. Voor net geen 50.000 euro heb je een GLC250d 4MATIC terwijl onze configuratie goed was voor 62.835 euro. De stevige (optielijst)prijzen zijn we intussen wel gewoon van de Mercedes en Duitse collega’s, toch blijft het jammer dat er enkele logische hiaten bestaan. Zo komt de startknop niet automatisch met keyless entry (waardoor het nut van keyless go ietwat vervalt) en moet je manueel de stoel in de lengte verzetten wat wél volautomatisch gaat voor de positionering van de leuningen… Voldoende extra budget voorzien is hier dan ook de boodschap.

Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)

Met de GLC speelt Mercedes overduidelijk in hetzelfde segment als de BMW X3 (vanaf €41.900) en Audi Q5 (vanaf €41.025) terwijl er intussen heel wat keuze is inzake een compacte SUV. Misschien ietwat minder premium maar wel een pak gewaagder/karaktervoller zijn de Volvo XC60, Jaguar F-Pace, Lexus NX, Range Rover Sport / Velar en de Alfa Romeo Stelvio. En dan vergeten we nog alle mainstream merken te vermelden met hun goedkoper alternatief.

Conclusie
De veelzijdige Mercedes GLC doet de verdienstelijke poging met de hoekige GLK per direct vergeten met zijn moderne looks, hoogstaand rijcomfort, functionele inborst en veilig weggedrag. De 250d motorisatie voegt daar een gezonde hoeveelheid vermogen aan toe, perfect voor het dagdagelijkse gebruik. De prijs loopt snel op waardoor de GLC niet voor iedereen weggelegd zal zijn, gelukkig krijg je daarvoor ondemeer een (feilloze) premium afwerkingsgraad terug. Al is de keuze inzake dergelijke compact SUV’s / crossovers vandaag groter dan ooit.

Overzicht:
+ Geslaagde vormgeving
+ Praktisch / ruim interieur
+ Afwerkingskwaliteit
+ Hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom + gemakkelijke instap)
+ Vlotte prestaties GLC250d
+ Comfort
+ Wegligging

– Prijs/optiebeleid
– Navigatie oogt in basistrim zéér goedkoop
– Immense concurrentie

Rijtest: Mercedes GLC-Klasse GLC250d 4Matic (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem