Officieel: Range Rover Evoque (2018)De tweede generatie Range Rover Evoque blijft vasthouden aan zijn gesmaakt succesrecept maar krijgt meer karakter, meer gadgets, meer binnenruimte, meer terreinkwaliteiten én zuinigere motoren.

Met meer dan 750.000 verkochte exemplaren in slechts acht jaar gaat de eerste generatie van Range Rover’s kleinste telg alvast als succesvol de geschiedenisboeken in. De nieuwe versie neemt geen risico’s op visueel vlak, de invloeden van de nieuwe Velar zijn wel onmiskenbaar aanwezig zoals de nieuwe grille en de deurklinken die “in” het koetswerk kruipen.

De strakkere/moderne Range Rover Evoque groeit een klein beetje (2 cm om precies te zijn) in de lengte wat enigszins invloed heeft op de binnenruimte, zeker achterin moeten inzittenden iets royaler kunnen plaatsnemen. De koffer groeit tevens met 10%, goed voor 591 liter tot maximaal 1.383 liter. De aflopende (coupé)daklijn en oplopende schouderlijn (dé kenmerken van een Evoque) blijven gewoon aanwezig. Personaliseren kan met maximaal 21” lichtmetalen velgen, Matrix LED verlichting, een sportieve R Dynamic uitvoering en nog veel meer.

Binnenin werd er voornamelijk gefocust op de digitalisering met ondermeer een digitale tellerpartij, 4G / WiFi hotspot, de inControl Remote app, het Touch Pro Duo infotainmentsysteem én een intelligente achteruitkijkspiegel die (indien gewenst) kan functioneren als camerabeeld achteraan. Handig bij moeilijke parkeermanoeuvres of een drukbezette achterbank. Ook vooraan zijn er de nodige camera’s waarmee je binnenin een breed (180°) zicht krijgt op wat er voor je Evoque gebeurt.

De nieuwe Evoque is bovendien de eerste Land Rover met het Smart Settings systeem dat werkt met algoritmes om het gedrag van de bestuurder te herkennen. Zo staat de stoel automatisch in positie, speelt er de juiste muzikale voorkeuren en is de temperatuur correct. Daarnaast zorgen massagestoelen optioneel voor maximaal comfort.

De tweede generatie Range Rover Evoque werd ontwikkeld met het oog op een zuiver elektrische aandrijflijn maar da’s momenteel nog toekomstmuziek, volgend jaar volgt met een gloednieuwe plug-in hybride versie alvast een voorproefje. Een mild-hybride uitvoering met 48V batterij is wel vanaf de lancering beschikbaar, hierbij wordt zoveel mogelijk energie opgeslagen wanneer mogelijk. Dat resulteert in een geraffineerde, stille en efficiënte aandrijving in drukke, dichtbevolkte gebieden en levert aan aanzienlijke energiebesparing op aldus de enthousiaste Britten.

Details omtrent het motorengamma ontbreken op dit moment, Land Rover spreekt van diverse benzine- en dieselmotoren uit de Ingenium-familie. Instapper blijft waarschijnlijk de 150 pk (143 g/km CO2) sterke tweeliter diesel, aan benzinezijde mogen we (medio 2019) zelfs een driecilinder verwachten! Een dikke Evoque SVR uitvoering staat niet op de planning noch een potente zescilinder.

Desondanks zijn stedelijke roeping is de Range Rover Evoque een volwaardige Land Rover, op onverhard terrein moet hij dus zeker zijn mannetje (of vrouwtje?) kunnen staan. Daarvoor erft hij het Terrain Response 2 rijprogramma met diverse parameters van de grotere familietelgen, tot 60 cm hoog water mag – in theorie – ook geen enkel probleem vormen. Een belangrijk gegeven dat je kan verifiëren/meten met de optionele Wade Sensing sensoren. Interessanter is dat de vierwielaangedreven versies de zichzelf kunnen ontkoppelen om zo brandstof te besparen.

De nieuwe Range Rover Evoque is alvast te bestellen bij je favoriete Jaguar Land Rover verdeelpunt, dit aan minimaal 38.600 euro. Voorzie best nog wat budget voor die aantrekkelijke (doch lange/kostelijke) optielijst! De eerste leveringen zijn voorzien in de lente van 2019.