Rijtest: Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pkZit de wereld te wachten op een dakloze premium lifestyle SUV? Bij Land Rover denken ze van wel en schenken ze ons de geniale Range Rover Evoque Convertible.

In de voorbije jaren zagen we bijzonder vreemde – doch best erg aantrekkelijke – wagens passeren. Ondermeer gezinswagens met 600 pk en meer, dakloze luxelimousines of SUV’s met teveel bodemvrijheid/assen passeerden de revue. Het Jaguar-Land Rover concern wou dit allemaal overtreffen en hintte in 2012 reeds naar een dakloze versie van de Range Rover Evoque op het Autosalon van Genève.

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk

Bij de onthulling van de Evoque facelift in 2015 werd duidelijk dat de Britten écht met een productiemodel zouden komen, daarmee hadden ze de allereerste luxury compact SUV convertible in het gamma. Nissan had in 2011 eigenlijk die primeur met de Murano CrossCabriolet die hier niet te verkrijgen was, maar het sloeg niet echt aan en werd in 2014 al op pensioen gestuurd. De Range Rover Evoque zit gelukkig in een hoger segment waar fashion, lifestyle, personalisatie welig tieren en er dus wel plaats is voor een dergelijk knotsgek idee!

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pkRijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk

De reguliere Evoque SUV is te verkrijgen als drie- en vijfdeurs, de Evoque Convertible gaat verder op die eerste met een stoffen dakconstructie die altijd Ebony zwart is. Die weet zich volautomatisch op te bergen (en omgekeerd) in 18 seconden en dit al rijdend tot 48 km/u. De kofferruimte is het grootste – functionele – slachtoffer van dit cabrioproces, toch ondervindt het geen invloed (steeds 251 liter) van de positie van het dak. Onderhuids moesten er wel extra verstevigingen aangebracht worden om de stijfheid te garanderen, goed voor bijna 300 kg extra gewicht. Voor het jonge koperspubliek van de Evoque is personalisatie geen toverwoord meer maar eerder een basisbegrip, de Evoque Convertible kan je dus ook op allerhande manieren (stickers, velgen, accenten, gestileerde ventieldoppen, koetswerkkleuren, ..) op smaak brengen.

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk

Op de bediening voor het dak na konden we geen interieurverschillen bemerken tussen de diverse Evoque’s. Achterin passen er perfect twee volwassenen al moeten die wel wat klauteren om er te geraken en best zijn ze ook niet voorzien van riante benen. Met het dak dicht hoeven die overigens niets te vrezen qua hoofdruimte. Een van de voordelen bij een SUV is zijn hoge zitpositie, bij een cabrio SUV’s is dat nog een groter voordeel met de optimale zichtbaarheid. Toch naar voren, met het dak dicht zijn er hier en daar wel wat dode hoekjes nabij de C-stijlen..

Gezien het feit dat Convertible enkel met de hogere uitrustingsniveau’s komt (SE Dynamic en HSE Dynamic) bemerken we veel leder, mooie chroom/aluminium accenten en goedzittende/achtvoudig verstelbare zetels. De brede middenconsole met de opstijgende versnellingspook draagt eveneens bij tot een premium sfeer. De kwalitatieve Meridian Sound System (380W) zit in de basisuitrusting net zoals het InControl Touch Pro infotainmentsysteem met 10.2″ groot aanraakscherm. In vergelijking met de vorige generaties zitten de Britten nu eindelijk op een waardig niveau op vlak van infotainment, toch bemerkten we hier en daar nog jammerlijke missers of trage reacties.

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk

Welke motorisatie je ook kiest van de Range Rover Evoque Convertible, steeds is deze voorzien van vierwielaandrijving en de moderne ZF negentraps automaat. Benzinerijders zijn sowieso aangewezen op de 2.0-liter Si4 met 240 pk / 340 Nm, dieselen kan met de 2.0-liter TD4 met 150 pk / 380 Nm of 180 pk / 430 Nm.

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pkRijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk

Wij genoten tijdens een uitzonderlijk zonnige winterperiode van de krachtigste TD4 Ingenium die 1.967 kg en 149 g/km CO2 voor zijn rekening neemt. De topsnelheid ligt hier op 195 km/u terwijl je 10,3 seconden nodig zal hebben om in optimale omstandigheden van 0 naar 100 km te sprinten. Volgens Range Rover zou 5,7 liter diesel per 100 km haalbaar moeten zijn, wij tikten – met moeite – af op 8,5 à 9 liter. Dat stevig(ere) verbruik in combinatie met een brandstoftank van slechts 54 liter zorgt voor een beperkt rijbereik (< 500 km), de Si4 krijgt dan weer een tank van 69 liter mee..

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pkRijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk 02

Desondanks de zware setup (SUV + AWD + cabrio) gaat de Range Rover Evoque Convertible vlot vooruit dankzij een directe gasrespons/pedaal, aangenaam/vlot stuurgevoel en een royale hoeveelheid motorkoppel wat de sprintcijfers ook mogen beweren. Het kan allemaal nog wat vlotter met de versnellingsbak in Sport maar deze Evoque paradeert liever al cruisend, de dieselsoundtrack is dan ook veel minder aanwezig. Zoals het een echte Land Rover / Range Rover beaamt bezit de dakloze Evoque volwaardige offroadkwaliteiten! Niet dat er ooit iemand de wildernis zal intrekken met zijn luxury compact SUV convertible (op een klein uit/misstapje na op het strand van Knokke misschien). Toch omvat het Terrain Response systeem (en consorten zoals All Terrain Progress Control, Active Driveline, Roll Stability Control, Hill Descent Control, …) voor diverse omstandigheden een passende setup. Qua rijhulpsystemen en veiligheid is hier alles voorhanden om alle inzittenden veilig van A naar B te brengen met hun haren in wind.

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk

De Range Rover Evoque Convertible start in België aan €52.700 (TD4 150 pk) terwijl je voor de TD4 180 pk en Si4 240 pk respectievelijk €55.600 of €56.600 kwijt bent. In vergelijking met de driedeurs Evoque is dat een meerprijs van ongeveer €4.000. Na de keuze tussen SE Dynamic en HSE Dynamic mag je nog door een eindeloos lange optielijst. Let wel op, de Range Rover Evoque speelt in het premium segment met zijn invloedrijke (merk)naam en dan loopt de uiteindelijke prijs bijzonder snel op. Zo was onze testwagen goed voor bijna €80.000 *slik*!

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk

Een échte concurrent voor de Evoque Convertible is er (natuurlijk) niet, wie maakt er nu ook een dakloze SUV! De interne verwachtingen bij Land Rover liggen niet bijzonder hoog maar mocht unieke concept toch aanslaan zijn hun broodjes wel gebakken. Zeker in warmere jetset gebieden (Marbella, Monaco, Nice, Los Angeles, …) zien we heel wat potentieel. De komst van een dakloze BMW X4, Mercedes GLC Cabrio, Audi Q4 Cabrio en Porsche Macan Cabrio lijkt dan ook niet zo’n onlogisch meer.. Theoretisch zou je de Audi A3 Cabrio / A5 Cabrio, BMW 4-Reeks Cabrio en Mercedes C-Klasse Cabrio kunnen overwegen als je écht een premium alternatief zoekt, de Jeep Wrangler komt anderzijds ook wel dicht in de buurt.

Conclusie
Gek of Geniaal?! De toekomst zal uitwijzen hoe we de Range Rover Evoque Convertible zullen herinneren. Op avontuur gaan en het asfalt verlaten terwijl je volledig kan genieten van de buitenlucht, het klinkt niet zo erg toch. De Britten leverden geen half werk bij dit uniek project en voorzien échte terreincapaciteiten, een kwalitatieve afwerking, knap interieur en aangename motoren. En veel, héél veel personalisatie op een andere dakkleur na. De premium uitstraling heeft wel nefaste gevolgen voor de prijs, gelukkig hecht de premium active lifestyle consument daar net wat minder belang aan!

Overzicht:
+ Dé eerste luxury compact SUV convertible
+ Magisch (merk)imago
+ Hoge zitpositie = goed zicht rondom
+ Offroadcapaciteiten
+ Afwerking
+ Comfort
+ Vlotte prestaties
+ Prima samenwerking dieselmotor + automaat
+ Scherp stuurgevoel

+/- Gek of geniaal?

– Duur
– Verbruik (> 8 liter) / beperkt rijbereik (< 500 km)
– Luidruchtige dieselmotor
– Extra gewicht (+290 kg)
– Stevige opofferingen qua laadvolume / beperkte beenruimte achterin
– Zichtbaarheid naar achteren
– Infotainmentsysteem nog net niet op punt

Rijtest Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 pk

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem