Kort Getest: Range Rover Velar (2017)

Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)Met de stijlvolle Velar voegde Land Rover nog een luxueuze SUV toe aan haar gamma, hoog tijd voor een eerste kennismaking achter het (optioneel verwarmbare) stuurwiel!

Dankzij doelgerichte investeringen van de Indiaanse eigenaar Tata en het stevige succes van de Evoque is het prestigieuze Range Rover opnieuw springlevend. Zelfs met een steeds groter wordend premium SUV segment zagen de Britten uit Coventry extra ruimte voor een model tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport. Zo ontstond de Range Rover Velar die vanaf de eerste seconde de aandacht opeist met zijn geslaagde vormgeving.

Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)

Qua formaat komt de Velar wel behoorlijk dicht in de buurt van de Range Rover Sport maar wanneer je ze beiden naast elkaar zet kan het verschil niet groter zijn. Waar dat de Sport zich halsstarrig vasthoudt aan zijn traditioneel design krijgt de Velar een veel moderner jasje mee. Dat is bovendien sterk afhankelijk is van de gekozen uitrusting, koetswerkkleur (13 opties) en 18″ tot 22″ velgen. Standaard krijg je LED verlichting rondom, optioneel kan dat vooraan Matrix Laser LED worden met een ultieme zichtbaarheid ’s nachts als gevolg! De deurhendels kunnen overigens verdwijnen, een geinige feature die we reeds zagen bij de Tesla Model S.

Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)
Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)

Daar waar de Velar aan de buitenzijde eerder compact oogt naast een Range Rover Sport heerst er binnenin een ruime sfeer, de kwalitatieve afwerking en dito materiaalkeuze is een zege. Van een volledig digitaal dashboard is er momenteel nog geen sprake bij Range Rover, wél mag de Velar pronken met het Touch Pro Duo infotainmentsysteem dat twee HD touchscreens omvat. Na jaren ietwat sukkelen op dit gebied werkt het nu eindelijk zoals het zou moeten: snel, vlot én intuïtief! Op het stuurwiel staan er interactieve touchpads die functionele items laten oplichten, eveneens een fijnwerkende en hoogtechnologische feature. Achterin kunnen meerdere volwassen plaatsnemen zonder noemenswaardige klachten, in de koffer is er ruimte voor 673 tot 1.731 liter bagage.

Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)
Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)

De Range Rover Velar is te verkrijgen met een 2.0-liter dieselmotor als P180 en P240 met respectievelijk 180 pk en 240 pk, motorenversies benoemen kan ook simpel zijn. De dieseltopper is een D300 met een 3.0-liter V6, goed voor 300 pk en 700 Nm! Benzinerijders kunnen kiezen tussen de 2.0-liter viercilinder als P250 of P300 en dan de 3.0-liter P380 die z’n V6 leent van de Jaguar F-Type! Alle combinaties krijgen steevast een 8-traps ZF automaat mee, vierwielaandrijving is optioneel te verkrijgen op de basisversies. Omtrent een plug-in hybride of SVR topversie ontbreken op dit moment alle details, op termijn verwachten we deze logische toevoegingen wel…

Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)

Deze blitse Indus Silver Velar D180 S AWD van bij Jaguar Land Rover Vernaeve trok onze aandacht naar zich toe voor een eerste kennismaking, voornamelijk te danken aan de strakke R-Dynamic trim (“koetswerkstijl”), zwarte grille/ramen en 20″ velgen. Zoals de badge reeds doet vermoeden levert de 2.0-liter Ingenium turbodiesel viercilinder hier 180 pk / 430 Nm die vlot richting de vier wielen vloeien. Aan het stoplicht doet deze Velar 8,9 seconden over de 0-100 km/u sprint, net boven de 200 km/u bereik je de topsnelheid. Onder stevige belasting (of koudstart) maakt de dieselmotor zich kenbaar, eens cruisend op bedrijfstemperatuur houdt hij zich mooi op de achtergrond.

Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)
Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)

De D180 is de instapper van dienst en doet dat perfect, het beperkte verbruik in de praktijk (7 liter) en CO2 uitstoot van 142 g/km is altijd mooi genomen. Rustig cruisen is hetgeen de Range Rover Velar het liefst – én best – doet maar wie wil kan het geheel gemakkelijk aanscherpen. Wanneer je de onverharde paden verlaat staat het Terrain Respons systeem beschikbaar. In tegenstelling tot menig concurrent is de Velar dan ook een échte SUV die zijn avontuurlijke Land Rover genen niet zal wegsteken.

Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)

Vanaf 57.300 euro kan je een handtekening plaatsen onder een Velar bestelbon (D180). Jouw droomconfiguratie maken kan op basis van een Velar, S, SE, HSE uitvoering, Velar of Velar R-Dynamic versie en aanvullende (personalisatie)items uit de optielijst. Bij de lancering was er een First Edition voorhanden die royaal werd voorzien van alle toeters en bellen! Zoals bij elke premium SUV loopt de prijs vlotjes op wanneer je net iets te enthousiast configureert, deze testwagen was op die manier goed voor 77.696 euro.

Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)
Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)

Andere premium SUV’s zijn ondermeer de Mercedes GLC, Audi Q5, Volvo XC60 en BMW X3 terwijl we hier gerust de Alfa Romeo Stelvio en Porsche Macan mogen bijrekenen. Binnen de grote Jaguar Land Rover familie vinden we hier de Jaguar F-Pace (die technisch heel wat deelt met de Velar), Range Rover Evoque, Range Rover Sport en Land Rover Discovery Sport terug.

Conclusie
Met een spraakmakende uiterlijk en een hightech innerlijk is de Range Rover Velar een logische toevoeging aan het gerenommeerde gamma van luxueuze SUV’s. Op papier mag hij dan wel sterk in de buurt komen van de Range Rover Sport en Jaguar F-Pace, met zijn comfortabele en praktische insteek weet hij zich goed te positioneren. Dankzij de hoge(re) zitpositie krijg je tevens een goede zichtbaarheid rondom. Offroad staat deze Range Rover z’n mannetje, al betwijfelen we dat er veel Velar’s de ongerepte natuur zullen induiken. Zowel de materiaalkeuze, afwerkingskwaliteit en optielijst zijn de term premium waardig, hetzelfde geldt logischerwijs voor het prijskaartje!

Overzicht:
+ Blitse vormgeving
+ Afwerkingskwaliteit
+ Hightech én werkend infotainmentsysteem
+ Ruim / praktisch
+ Hoge zitpositie / prima zichtbaarheid rondom
+ Offroadkwaliteiten

– Stevige prijs
– Dieselsoundtrack onder belasting / koudstart
– Interne concurrentie Range Rover Sport / Jaguar F-Pace

Kort Getest: Land Rover Range Rover Velar D180 S SUV (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Met dank aan Jaguar – Land Rover Vernaeve en Kasteel van Zwijnaarde

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...