Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)De Jaguar E-Pace combineert het nodige gebruiksgemak van een SUV met sportieve rijeigenschappen in een premium verpakking. Anno 2019 gegarandeerd een succes op papier, maar wat zegt dat in de (D180) praktijk?

In onze contreien blijft de SUV koetswerkvorm het bijzonder goed doen, niet geheel onlogisch gezien de stoere uitstraling, praktische inborst en hoge zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom). Oorspronkelijk een voornamelijk Aziatisch gegeven maar de premiummerken hebben de laatste jaren hun achterstand goed gemaakt met een stevige inhaalbeweging. Bij Jaguar staat er naast de F-Pace, krachtige F-Pace SVR en elektrische I-Pace nu ook een compacte E-Pace, in tegenstelling tot wat je gezien de e-naamgeving zou vermoeden gewoon voorzien van benzinemotoren en diesels.

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

De Jaguar E-Pace deelt zijn technische genen (lees: het onderstel en voornaamste bouwstenen) met de Range Rover Evoque, jammer genoeg van de eerste generatie waardoor deze E-Pace nog niet kan genieten van de lichtgewicht materialen. Wel is hij voorzien van een riante grille, scherpe (Matrix LED) lichtblokken en een centraal gepositioneerde dubbele uitlaat waardoor hij karaktervol voor de dag komt. Dit in tegenstelling tot de concurrentie waarbij je het verschil vaak niet meer ziet tussen hun crossovers, compact SUV’s en SUV’s…

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)
Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

De E-Pace kan terugvallen op een uitgebreide personalisatiecatalogus met verschillende S, SE en HSE uitrustingsniveau’s en een sportief ogende R-Dynamic uitvoering waarmee je ongetwijfeld een smakelijke configuratie kan maken. Jaguar Belux deed dat hier de Yolung White koetswerkkleur, 20” lichtmetalen velgen, Black Pack, verdonkerde ruiten achteraan, hoogglanzende zwarte accenten en een contrasterend dak. Een geslaagde combinatie aldus de vele positieve feedback!

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

Desondanks de compacte buitenafmetingen biedt de Jaguar E-Pace de nodige binnenruimte, een gegeven dat je kan versterken met het optionele glazen panoramadak. De zetels zien er niet enkel knap uit, ze bieden eveneens het nodige comfort en steun. De klassiek ogende vormgeving van het dashboard en de versnellingspook doen ons denken aan de F-Type sportwagen, op vlak van materiaalkeuze en afwerking maakt Jaguar haar premium merkimago hier zeker en vast waar. Al bespeuren we ook de nodige (harde/krasgevoelige) plastics. De licht aflopende coupé daklijn heeft enige invloed voor grote personen achterin maar écht klagen omtrent hoofd- en beenruimte is hier niet aan de orde. Met een koffervolume van 557 liter heeft de E-Pace een riant laadvermogen, met de achterbank plat loopt dat zelfs op tot meer dan 1.200 liter!

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)
Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

De E-Pace krijgt optioneel een 12,3” digitale tellerpartij en enkelvoudig 10″ Touch Pro infotainmentsysteem mee, dit in tegenstelling tot andere nieuwigheden uit de Jaguar – Land Rover stal met dubbele touchscreens in de middenconsole. De complexe (menu)structuur is evenwel wennen bij de initiële kennismaking, aan moderne technologie (DAB+, Apple CarPlay, connectiviteitapps, …) geen gebrek. Hier werkt het bovendien sneller als in de recent geteste Range Rover Sport! Tevens een eervolle vermelding voor de knappe aircobediening met geïntegreerde displays. De eerdergenoemde personalisatiegids biedt ook heel wat mogelijkheden voor het interieur.

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

De kleinste Jaguar SUV is beschikbaar met moderne Ingenium viercilinders die je kan herkennen aan een logische motorcode bestaande uit P (petrol, benzine) of D (diesel) en een pk-indicatie. Zo is er de D150 (150 pk diesel), D180 (180 pk diesel), P200 (200 pk benzine), P240 (240 pk benzine), P250 (249 pk benzine) en een P300 (300 pk benzine) topversie. Wie geen genoegen neemt met voorwielaandrijving of een manuele transmissie kan upgraden naar vierwielaandrijving (AWD) of de 9-traps ZF automaat. De kans dat er een high performance E-Pace SVR komt is redelijk klein, de introductie – op termijn – van een (plug-in) hybrideversie is aannemelijker.

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

Deze E-Pace was voorzien van de moderne 2.0-liter Ingenium viercilinder turbodiesel, vierwielaandrijving en de automatische transmissie, goed voor 180 pk / 430 Nm (158 g/km CO2). De gekende 0-100 sprint doet de D180 AWD in 9,1 seconden, de topsnelheid ligt op 205 km/u. Het opgegeven verbruik halen van 6 liter diesel per 100 km zal een uitdaging worden, ons resultaat van 7,5 liter – zonder al te veel moeite en veel vlotte testkilometers – mag desondanks als zeer aanvaardbaar gezien worden. De brandstoftank van 56 liter creëert een rijbereik van meer dan 700 km.

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

Autoconstructeurs hanteren in hun communicatie maar al te graag lovende woorden omtrent de rijdynamiek en het bijhorende rijplezier, in het geval van de Jaguar E-Pace strookt deze perfect met de realiteit gezien de sportieve aspiraties en de perfecte wegligging. Desondanks de hoge koetswerkbouw stuurt de hippe crossover vrij licht maar wel zeer precies/direct, de vierwielaandrijving geeft duidelijk de voorkeur aan de achteras. De Dynamic rijmodi van de Adaptive Dynamics Drive Control maakt het allemaal nog wat straffer maar vraagt ook enige opoffering op vlak van comfort. Het stevige gewicht (leeg al 1.843 kg!) kan de E-Pace ook niet wegsteken in de betere bochtencombinatie, niet dat je die gaat opzoeken met de luidruchtige D180 diesel.

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

Voor wie graag het avontuur (met veeleisende/onverharde wegen) zou opzoeken heeft Jaguar een resem handige hulpmiddelen voorhanden, de Activity Key (een waterdichte armband als tijdelijke vervanging voor je sleutel) is ongetwijfeld de meest moderne gadgetachtige waarmee je de wagen kan sluiten/openen. De veiligheidsuitrusting van de E-Pace moet de meeste problemen (indien nodig zelfstandig) voorkomen met onder andere Emergency Breaking, Lane Keep Assist, Driver Condition Monitor, adaptieve cruise control, parkeersensoren voor/achteraan en een handige 360° Surround Camera.

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

Jaguar plakt een vanafprijs van 36.750 euro (D150 150 pk manueel) op haar kleinste SUV, een bedrag dat in het geval van onze testwagen relatief gemakkelijk oploopt tot maar liefst 66.758 euro! Jaguar mag dan nog terugvallen op een ijzersterk (fabelachtig?) merkimago, hoogwaardige afwerking en véél hulpmiddelen maar het kopiëren van de peperdure prijs/optiepolitiek van de Duitse concurrentie had niet persé gemoeten.

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

Binnen het segment van de premium crossovers vinden we naast de E-Pace ook de Volvo XC40 (vanaf 31.300 euro) en BMW X2 (vanaf 32.100 euro) terug. Iets rationeler mogen we daar zeker de BMW X3, Mercedes GLC en Audi Q3 bijrekenen gezien het iets grotere formaat van de Jaguar. Daarnaast is er ook de nodige interne concurrentie met de (technisch gerelateerde) Range Rover Evoque (vanaf 38.600 euro), vreemd genoeg goedkoper en in zijn vernieuwde vorm hoe dan ook beter. Voor wie het wat minder premium mag (lees: onnodig duur/krachtig) heeft keuze genoeg tussen de Kadjar’s, Qashqai’s, Kuga’s, Tucson’s, CX-5’s en Sportage’s van dienst.

Conclusie
Gezien de blijvende interesse voor SUV’s voegt Jaguar nu de compacte E-Pace crossover toe aan het gamma. Met het nodige budget verkrijg je dankzij de vele uitrustingsmogelijkheden een aantrekkelijk geheel met veel luxe, comfort en gadgets, de opmerkelijk grote kofferruimte is sowieso mooi meegenomen. De grootste verrassing zit hem echter in het scherpe stuurgevoel waardoor elke rit – indien gewenst – een waar plezier kan zijn. De geteste D180 AWD configuratie is op het lijf van deze Jaguar geschreven met vlotte doch zuinige prestaties, wat extra isolatie had wel gemogen om de dieselsoundtrack (beter) te filteren. Of de toekomstige rijder écht last zal ondervinden van het stevige gewicht (> 1.900 kg) zou ons verwonderen, wel kan je voor een leuk uitgeruste E-Pace al gaan kijken bij de grotere (en zelfs lichtere!) F-Pace SUV.

Overzicht:
+ Geslaagde vormgeving
+ Hoge(re) zitpositie (gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Gezonde prestaties met zuinige inborst (7,5 liter)
+ Vlotte automaat
+ Rijdynamiek (!)
+ Comfortabel weggedrag
+ Grote koffer

– Stevige prijs/optiebeleid
– Gewicht
– Luidruchtige dieselmotor
– Ergonomie infotainmentsysteem
– Complexe naamgeving (I-Pace vs E-Pace)

Rijtest: Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem