Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-SportBegeerlijke sportwagens en potente limousines zijn altijd leuk als eyecatcher maar anno 2016 heb je ook volumemodellen nodig. Zo heeft Jaguar met de F-Pace nu eindelijk een SUV in het gamma!

Prestigieuze sleeën en iconische topberlines, dat is zo wat de constante doorheen de Jaguar geschiedenis, denk maar aan de E-Type, F-Type, XJ8, … Leuk voor de happy few! Gelukkig hebben de Britten toch al enkele jaren een meer toegankelijk gamma met de XF berline die nu ook een compacte XE evenknie heeft. Het SUV segment blijft vandaag de dag razend populair en diverse autoconstructeurs draaien uitstekende cijfers dankzij deze terreinridders grote en praktische gezinswagens. Het was dus niet de vraag of Jaguar ooit met een SUV naar buiten zou komen, eerder wanneer. Na een lange ontwikkelingsperiode met onder meer een passage in de Tour de France kregen we op het Autosalon van Brussel 2016 éindelijk de F-Pace te zien in België. Dankzij synergieën binnen het Jaguar-Land Rover concern wordt er wel al eens technologie en onderdelen uitgewisseld, toch hebben we hier een volledig nieuw model dat zijn basis deelt met de XF en XE en niet met een Land Rover.

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

Wat we toen al dachten werd meer dan eens bevestigd tijdens onze testperiode met deze spierwitte Jaguar F-Pace; wat een grote bolide hebben we hier! Met zijn 4,7 m x 2,0 m x 1,6 m kroont hij zich direct als koning van het segment, hij valt er zelfs wat buiten. Met enige verbeelding kunnen stellen dat de F-Pace een XF Sportback op hoge poten is. De vrij agressieve vormgeving van de F-Pace past alvast perfect bij het imago en de rest van de familie. Personalisatie is van essentieel belang in dit segment, dus komt de Jaguar F-Pace met diverse uitvoeringsvormen (die licht verschillen met elkaar). 16 knappe koetswerkkleuren en evenveel velgen in maatje 18″ tot 22″. De R-Sport uitvoering past de eerste SUV van Jaguar sowieso bijzonder goed. Al was niet iedereen even enthousiast over de witte “Glacier White” tint en 20″ Venom velgen.

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUVRijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

Parkeren met zo’n kolos gaat iets minder vlot in het begin. Voordeel van de serieuze buitenafmetingen vinden we gelukkig binnenin. Hier heerst er bijzonder veel binnenruimte, zowel voor het hoofd als andere ledematen en dat op alle zitplaatsen. In de koffer past er minstens 605 liter (recordwaarde!) tot maximaal 1.740 liter met de achterbank (automatisch) plat. Niet onbelangrijk voor een praktische gezinswagen. De cockpit is direct herkenbaar voor wie recentelijk in aanraking kwam met een XF of XE maar daar is zeker niets mis mee. Het minimalistische design heeft hier ook z’n charme en maakt van de F-Pace een aangename plaats om in te vertoeven. Dat kunnen we ook toeschrijven aan de goedzittende lederen (optioneel!) sportzetels, en over het algemeen staat de afwerking en materiaalkeuze op punt. Maar wanneer we terugdenken aan de Jaguar’s van weleer met hun typische royale afwerking (hout, dik leder, stof, …) kunnen we niet anders dan constateren dat het hier en daar toch  nog wat beter kan en mag. Het infotainmentsysteem staat na zeven donkere jaren eindelijk op punt en krijgt moderne technologie (spraakcommando’s, app’s, Apple Carplay / Android Auto, Wifi, …) mee, maar inzake verfijning en snelheid is er nog wel wat ruimte tot verbetering – al zou de meest recente update van het krachtigste systeem aar finaal komaf mee maken. Het grote panoramische zonnedak staat in de optielijst maar zouden we zeker aanraden. De aangename hoeveelheid licht is een meerwaarde voor de interieursfeer. ‘S nachts kan je die sfeer dan weer verder finetunen dankzij de instelbare kleurverlichting!

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUVRijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

Het motorenpakket van de Jaguar F-Pace bedraagt een logische 2.0-liter Ingenium viercilinder dieselmotor (180 pk / 430 Nm) en een 3.0-liter V6 diesel (300 pk / 700 Nm). Inzake benzinemotoren ben je sowieso aangewezen op de 3.0-liter V6 uit de F-Type. Ook hier heb je de keuze uit twee vermogens zijnde 340 pk / 450 Nm en 380 pk / 450 Nm. De instapper van dienst kan je krijgen met achterwielaandrijving en een manuele versnellingsbak, de rest rekent op een achttraps ZF automaat en vierwielaandrijving. Zoals bij de andere Jaguar’s doet die automaat zijn werk uitstekend! De brandstoftank is voor de tweeliter 60 liter groot, de drieliter krijgen een iets grotere capaciteit.

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUVRijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

Onze Jaguar F-Pace was een 2.0d mét automaat en AWD. Deze sprint in 8,7 seconden naar 100 km/u en krijgt een topsnelheid van 208 km/u. De CO2 uitstoot ligt op 139 g/km en in theorie heb je voldoende aan 5,3 liter diesel per 100 km. In de praktijk kan je met een rustige rijstijl – als een goede huisvader – zeker onder de 7 liter duiken. Een rijbereik van 700 km moet dus haalbaar zijn. In het dagelijkse – typisch Belgische – verkeer is deze motorisatie meer dan goed genoeg voor deze 1.775 kg Brit, maar verwacht geen échte sensationele verplaatsing van A naar B. Als je die zoekt ben je aangewezen op de 3.0-liter V6’en die dan weer een pak duurder zijn en fiscaal steviger belast worden. De keuze van het hart en de keuze van het hoofd!

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUVRijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

Welke versie je ook (ver)kiest, het scherpe stuurgevoel en bijhorende rijdynamiek zit steevast in het basispakket. Want terwijl de aluminum basis gedeeld wordt met de XF en XE, leent de F-Pace het AWD systeem van de F-Type sportwagen. De klemtoon ligt dus ook hier steeds op de achteras wat zelfs in een grote SUV zorgt voor een dynamische belevenis zonder het comfortniveau te comprimeren. Indien gewenst kan het allemaal nog wat straffer met de rijhulpsystemen aangescherpt maar voor de dagdagelijkse filekilometers wordt het dan wel wat te nerveus. Jaguar steekt niet weg dat de F-Pace het liefst op het asfalt vertoeft, toch kan hij zich dankzij het All Surface Progress Control systeem perfect redden op onverharde ondergrond. Zelf zouden we aanraden om in de optielijst de adaptieve dempers aan te vinken. De passieve setup van onze tester schittert weliswaar op biljartvlakke wegen, maar toont zich een tikkeltje minder comfortabel op typische Belgisch wegdek.

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

De Jaguar F-Pace is in België te verkrijgen vanaf €44.180 (2.0d – manueel – achterwielaandrijving). Naast de Pure basistrim – met stoffen zetels – kan je meer premium gaan met de Prestige, Portfolio, R-Sport en S niveau’s. Bij de lancering was er ook een extra aangedikte F-Pace First Edition verkrijgbaar. Na een leuke motor, leuke velgen, een leuke metaalkleur, leuke gadgets, leuke pack’s en dan nog wat (leuke) losse opties, kan je wel wat verschieten van het uiteindelijke prijskaartje. Net zoals bij de voornamelijk Duitse concurrentie zeg maar. Net geen 70.000 euro was onze testwagen waard zonder bijvoorbeeld adaptieve cruise control, instelbare dempers of geheugenfunctie voor de zetels. Gelukkig zijn de Britten wel een pak genereuzer dan de Duitsers inzake garantie met het Jaguar Care programma: Maar liefst drie jaar waarborg zonder kilometerbeperking inclusief onderhoud en Europese bijstand!

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUVRijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

Die dure vanafprijs in combinatie met een prijzig optiebeleid vinden we eveneens terug bij de directe concurrenten. Dan kijken we voornamelijk naar de Porsche Macan (vanaf €58.080), de BMW X3 (vanaf €39.200) / X4 (vanaf €48.100) en Mercedes GLC (vanaf €46.585) / GLC Coupé (vanaf €50.215. Wanneer Audi de nieuwe Q5 lanceert mag deze hier ook perfect bij aansluiten. In de niet-premium klas zitten er tientallen kanshebbers die véél goedkoper voor de dag komen maar de Jaguar F-Pace speelt in een segment waar de badge vooraan – en bijhorend merkimago – toch enige rol van betekenis speelt! Binnen het hetzelfde Jaguar-Land Rover concern is er wel nog een kanshebber met de Range Rover Sport (en dan verzwijgen we nog de Land Rover Discovery (Sport)), vaak zal je deze in dezelfde showroom als de F-Pace kunnen bezichtigen.

Conclusie
SUV’s blijven als zoete broodjes verkopen dus de toekomst voor Jaguar ziet er rooskleurig uit dankzij deze logische gamma-uitbreiding. De F-Pace kan uitpakken met zijn stoere looks, riante binnenruimte, aangenaam interieur en rijcomfort. En ook dynamisch weet deze katachtige te overtuigen. De 2.0d scoort prima qua CO2-uitstoot en verbruik maar voor de sensaties (acceleratiekracht, soundtrack, …) moet je het bij de grotere motoren gaan zoeken. Die kosten wel een stevige duit meer dan de €44.180 voor het basismodel en dan is er daar nog die lange en prijzige optielijst om jouw droomconfiguratie te maken.

Overzicht:
+ Karaktervolle – krachtige! – looks
+ Sterk merkimago
+ Praktisch + ruim interieur
+ Comfortabel
+ Rijdynamiek
+ Garantie

+/- F-Pace 2.0d mist wat sprankel (vermogen / soundtrack), V6 lijkt aangewezen

– Prijs/optiebeleid
– Materiaalmissers interieur
– Passieve ophanging op Belgische wegen
– Sterke (interne) concurrentie

Rijtest: Jaguar F-Pace 2.0d R-Sport SUV

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...